Hjelp! fisk sitter fast?!

Jeg har en hul bueformet stein som en av algeeterne mine selvsagt greide å rote seg inn i (enda det egentlig ikke er menigen at de skal ta seg inn der). Fordi jeg ikke fikk han ut lot jeg det være åpning under så han kunne komme seg ut i senere tid. Satte den riktig vei, bare gravde hull i grusen under. Men så fant tydeligvis praktbotiaen ut at det var et veldig interessant sted. Jeg forsto ingenting; han var borte i flere timer før han plutselig dukket opp igjen.

I dag tidlig var han borte igjen og da jeg løftet på steinen for å sjekke, fant jeg han inni der. Det virker som om han sitter helt fast. Hva skal jeg gjøre? Han greide visst å komme seg ut i går (eneste stedet han kunne ha gjemt seg, så må ha vært i steinen), men for meg virker det som han har litt større problemer denne gangen. Hva kan jeg gjøre for å få han løs/ut? Skal jeg eventuelt la han fikse dette selv? Har han bare funnet ut at det var et koselig sted? Jeg er skikkelig bekymret for at han blir sittende fast der! Hjelp!!

Legger ved noen bilder så dere kan se.

Merk at denne praktbotiaen er sikkert et par år gammel, så han er rundt 5cm lang eller mer.
Vente litt
Jeg tror det blir vanskelig å hjelpe stakkaren uten å skade ham så om du ikke er 100% sikker på at han faktisk sitter fast så er det greit å vente litt. Er du sikker så kan du jo forsøke knekke saken og se om du klarer det uten å skade fisken (lite trolig).

Uansett hvordan/om han kommer seg ut er det dog sentralt at du fjerner denne gjenstanden efterpå om du vil slippe at problemet oppstår igjen.
Tusen takk for svar! Så langt har jeg valgt å vente og vil nok fortsette med det. Knekke steinen blir siste utvei. Nå har fisken rotet seg så langt inn at jeg bare ser halen. Kanskje han er smart nok til å svømme ut av åpningen på andre siden. Kan håpe!

Steinen skal garantert vekk etterpå!
Om fisken
endrer stilling inne i steinen er det grunn til å være optimist. Åpningen har jo ikke blitt mindre og kan den endre stilling så sitter den ikke helt fast.
Hvor stort er akvariet? Etter det jeg har erfart liker praktbotia å presse seg inn på små steder og blir der om den ikke har nok plass.
Akvariet er på 60l og det er kun praktbotiaen og to algeetere som er i den, så han burde ha litt plass..
En praktbotia har aaaalt for lite plass i en 60L, da den kan bli 40cm, er stimfisk og trenger minst 250L.
Men jeg har verken plass eller råd til større...
Så jeg kan risikere at fisken forblir inni steinen?
Fra fiskedatabasen:

Pass på at for små, trange åpninger i innredningen er tettet igjen, ellers kan de presse seg inn og sette seg fast. Men de setter pris på huler å sove i, de liker å sove flere sammen. Så gi dem huler, bare pass på at det er rom nok til å komme seg ut igjen. Og husk at etterhvert som fiskene vokser, vil kanskje huler som var passe i fjor ikke lenger være store nok året etter til at de kommer seg problemfritt inn og ut igjen.

Og siden du ikke har råd til større akvarium, så annbefaler jeg deg at du bytter ut praktbotiaen.
sitter nokk ikke fast det er sånt dem kan finne på, har hatt praktbotia som gjorde slikt før, kunne sitte halve dagen slik innklemt i fks pipa på dekorskip hvor eg trodde den satt fast, hvor den plusseli var ute igjen neste dag osv og besøkte plassen igjen flere ganger, kom seg altid ut igjen uansett hvor fast det såg ut som den var,
men likte ikke at den for dit så eg pressa inn småbiter fra ein rot eg knakk opp litt slik at eg det ble tett.
Jepp, han kom seg ut! Svirrer nå rundt ved varmekolben og i en svart hule jeg satte nedi igjen. Selvsagt er algeeteren sta og forblir i steinen, men jeg har fått tettet igjen den ene åpningen og regner med algeeteren holder praktbotiaen unna den andre. Får se om algeeteren også til slutt flytter seg vekk fra steinen, så er det vekk med den!

Takker for alle svar!
Om du løfter den forsiktig så slipper den sikkert taket før du får den opp av akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap