Innkjøring av 900 ltr med bakgrunnsfilter

Hei.

Lurer på om noen kan fortelle litt om erfaringer med et slikt filter.
Stort filtervolum med blåmatte-terninger. 1500 ltr/t gjennomstømming.
Kick-startet med gugge fra et annet filter.
Har nå kjørt 5-6 uker med noen fisk (ca. 25 stk, mest maller og Coryer + SAE), men fortsatt så er det ikke spor av hverken ammonium, nitritt eller nitrat. Fiskene er friske og raske.
Hatt to delvanns-bytter (ca. 25%).

Når kan jeg anse karet som innkjørt, og øke antall fisker?

Trond
Har du bilder av karet og bakgrunnen? Dette har jeg lyst å se :o)

Få fisk, stort volum, og kickstart av filteret. Du vil neppe få store utslag på nitritt med mindre du fyller opp med digre fisker og forer hardt.

Skifter du mye vann pr uke? Rart at du ikke får utslag på nitrat, men vannmengden er kanskje så stor i forhold til mengde avfall at nitrat ikke blir målbart?

Tipper du kan øke fiskebestanden litt og litt, akkurat som ved mindre kar. Filteret er innkjørt på den mengden fisk som er i karet nå, og om fisketall og dermed avfallsmengde plutselig øker mye på en gang, så kan det gi nitritt, selv om jeg ikke tror det skjer i et såpass stort kar med mye filtervolum.

Edit: så bilder av karet på din profil. FLOTT kar !
Takk for tilbakemeldingen.

Jeg hadde planer om å skifte ca. 30% vann pr. uke, men er nå litt usikker siden verdiene av NH4, NO2 og NO3 foreløpig er fraværende.

Legger ved et par nye bilder som viser at det gror godt i karet.

Fristende. Ja, hele 900 Liter i stua virker jo litt skremmende også, men mest fristende Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap