Hjelp! :(

Jeg er litt redd nå, nå er vannet i akvariumet mitt begynnt å lukte ille, og det flyter avfallstoffer rundt i hele akvariumet...
dette skjedde rett etter jeg renset det, går det over eller hva skal jeg gjøre?!
Versåsnill hjelp!
Om det lukter ille er det noe som ikke stemmer. Det skal lukte skog eller jord, men ikke ille. Hvordan renset du akvariet?

Forresten, det hadde vært fint om du kunne skrive en bedre tittel slik at folk forstår hva det handlet om før de går inn og leser det, da får du mer og bedre hjelp
er det lenge siden du inn kjørte akvariet?
ser du har 6 fisk som har ganske grei størrelse i 60 L. kan være nitratforgifting?? stemmer det folkens? er en stund siden jeg har surret med dette akvariegreiene så husker ikke helt hva det heter.

tipper innkjøringstiden var for kort og pumpa ikke har fått nok filterbakterie for 6 fisk i så lite økosystem.
men hvis innkjøringstiden er på 4 uke så har jeg ikke peiling med så lite info.

Inaktiv bruker
Lukta du kjenner er mest sannsynelig ammoniakk/amonium, det er giftig og svært skadelig forfiskene. Bytt 30-40% vann hver dag minimum ut uka. Det kommer av bæsjen til fisken blir bruttned men ingenting sombryter ned det igjen, med andre ord, du har hatt fiskene for tidlig i akvariet.
Akvariumet her på akva er ikke helt oppdatert...
nå har jeg to platy, to algeetere, tre gullfisker og en kampfisk.
i et 63l.
men jeg har hørt at hvis det er ammoniak i vannet hyperventilerer fiskene og er mye ved overflaten. Mine svømmer såvidt jeg kan se glade rundt som om ingenting har skjedd.
Det lukter ikke fryktelig, helt passe liksom..?
Lukter det jord, eller luktet det som om noe råtner? Hvor store er gullfiskene? De trenger mye mer plass enn 63 liter, og griser noe voldsomt.
hehe, de er fortsatt ganske små.. men må ærlig si jeg er veldig misfornøyd med dyrebutikkens kunnskaper, de mente at: jada! bare kjøp et par av dem, de er så søte og blir ikke mer enn 5 cm!
jeg var jo 100% nybegynner og trodde på dette. Skjønnte i ettertid at de trenger 200l minst...
jeg må nok ha overvurdert dømmekraften min, lukten er mer "skog" og "jord" aktig enn Råtten. Takk for hjelp
Da lukter det som det skal
La akuratt ut annonse om salg av de tre gullfisken.. håper noen med stort hjerte og stort akvarium tar kontakt
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap