Fiskene overlever ikke, trenger forslag til årsak

Begynte med ferskvannakvarium for 2 mnd siden. Har guppyer, og et par bunnfisk (og et par andre jeg ikke husker navnet på ).

Akvariet er en gammel artig sak fra 80- tallet, og tar bare 20 liter.

Alt er nå stabilisert og vannprøver verifisert flere ganger. alt med ph, kalk, nitritt osv er ok, samt alger. Endelig!

Men likevel, det dør fisk jevnlig fortsatt, dvs hver uke. Og da lurer jeg litt på årsakene. For nå skulle det liksom ikke være noen.

Kan det være luftmangel?
Nå var det litt kluss med filteret, og det kan ha vært litt lite luft? Dette er som sagt også et gammel akvarie hvor alt er av glass, dvs glass selve akvariet, samt lokket som bare legges oppå. Det jeg er redd for er at det kanskje har blitt for "lav takhøyde" og derfor for lite luft mellom vannoverflate og lokket? uansett er det en god glippe på siden, men kanskje har den ikke vært bred nok.

Jeg finner liksom ikke noe annet? Eller?
Du har alt for mange fisk i et alt for lite akvarium. Du bør ikke holde fisk i noe mindre enn 50-60 liter.

Hvor ofte bytter du vann? Hvilken temperatur er det i vannet? Bryter filteret overflaten på vannet?
Inaktiv bruker
er det bare guppier som dør?
20 liter er ikke spesielt lett å holde fisk i live i, når man er nybegynner. Men uansett, hva er temperaturen, og varierer den mye når du skifter vann?

Så lenge det er luft mellom glasset og vannet, og pumpen klarer å holde vannflaten i bevegelse, skal ikke gassutvekslingen være noe problem.
Er det endlers guppy eller vanlig guppy? Endlers kan i teorien klare seg med 43 liter, men vanlig guppy trenger minst 60 liter. Når fisk har for liten plass, trives de ikke og de dør rett og slett. Så enkelt er det.

De kan selvsagt ha sykdom også, men da hadde de nok hatt noen indikasjoner på det som feks hvite prikker eller et grått belegg på kroppen etc. Men, uansett, fisk som ikke trives blir jo lettere syke enn fisk som trives.

Inaktiv bruker
Har hatt guppy i 115-liter og vannverdiene har vært greie, nitritt og ammoniakk lavt, og ph/gh slik det skal være.
Men likehvel døde de,
fant senere ut at mange guppier desverre er født med dårlig imunforsvar og medfødte defekter.
Guppy er som alle vet en veldig innavlet og billig fisk, av den grunn at den tåler null og niks med mindre de kommer fra en god oppdretter, og på grunn av at de formerer seg som tøffeldyr.
Takk for gode svar.

Etter at karet stabiliserte seg så er det bare guppyer som dør. Men nå i ettertid så ser jeg jo at det å sette igang med et akvarium er langt mer avansert enn vi visste/skjønte, og selv om vi satte oss inn i mye og lyttet til rådene i butikken, så er jo informasjonen i disse dyreforretningene helt utrolig elendig. Dessverre. Og at dette karet er for lite er det liten tvil om. Og bare en sånn ting som at vi burde startet med kun 2-3 fisk de første ukene, fremfor å utsette mange fisk for oppstartsutfordringer.

Pumpen bryter overflaten, men jeg synes selv ikke at det skaper nok sirkulasjon. Ifølge butikken er det bra nok, er av Merket Trixie og tilpasset karets størrelse. Men selv om "røret med alle hullene" holdes overfor vannflaten så lager det jo da stråler rett ned i vannet, dvs skaper bevegelse i den delen av karet hvor det står, men ikke god sirkulasjon horisonalt vil jeg si da.

Så, konklusjonen er at vi går til Naranja i det påfølgende (bor i Oslo, beste butikken har jeg skjønt), og så anskaffer vi et større kar til høsten. ser det finnes mye til salgs på Finn.

Det ER jo gøy med akvarium
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap