Plages med nitrit :/

Har den siste tiden vært plaget med nitrit i 60 l . Har drevet ofte vannbytte en periode for så å ta fisken ut og gjøre ett fullt vannbytte med vasking av sand. Etter dette var verdiene fine en liten stund. Men nå har det startet på igjen. Tok vannbytte på 50% ca nå i dag da gikk verdien fra 1,6 til 0,3 (orange) Har i karet to stk kampfisk samt 4 snegler og tre kuleskjell. Noen som har noe tips for å holde fint nivå framover. Mine andre kar er helt fine.
Hva gjorde du med filteret når du vasket ned akvariet?
jeg satte det i ei bøtte med vannet som var i akvariet før jeg skiftet. Har forøvrig skifftet filter i pumpa for ikke lenge siden da dette var helt ubrukelig å ikke sugde.
Hvor lenge siden er det du byttet filter?
par uker siden. Men det begynte ei lita stund før jeg bytta ut det gammle filteret.
Når du bytter ut filtersvampen må akvariet kjøres inn på nytt, så det er nok det som er problemet.
aaah så langt tenkte jeg ikke nei :O
Om du har flere akvarium så kan du ha i litt slam fra et annet filter slik at prosessen går raskere. Utenom det er det viktig at du bytter vann ofte, for selv om fiskene ikke nødvendigvis dør av litt nitritt kan det skade de slik at de dør senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap