Fisk som klør?

Hei, noen av fiskene min har begynte og skyte fart ned i grusen med den ene siden. Ser ut som om de prøver og klø seg. Hva har skjedd og hva må jeg gjøre får å få bort denne kløen`? slæsh forhindre at det skjer igjen?
Blir litt gjettekonkurranse med såpass lite opplysninger, kan nevne situasjoner jeg har sett fisken klø seg her:

- Hvitprikk.

- SAEne kaster av og til bredsiden ned i sanda, blir jo vettaskremt men det er nok for å flytte på sand og finne godis. Annen fisk kan også gjøre sånne sprell, men det er enkeltstående tilfeller helt uten system...

- Rett etter vannbytte uten mellomlagring. Er det klor i vannet kan de bli veldig plaget...

Var ikke det til hjelp trengs det mer info ettersom du ikke har registrert akvariet, hvilke arter har du, har du satt i ny fisk/nye planter nylig, vannskiftrutiner, tilsetter du noe - og sikkert mye mer jeg ikke har tenkt på. Jo mer vi vet jo mindre gjetting
Hvilken type fisk er dette?

Jeg har Platy som har samme oppførselen av og til, uten at jeg har funnet ut hvorfor. De er friske og fine og jeg har hatt de eldste i 10 måneder. Ingen av de andre fiskene har gjort det samme..

Har egentlig roet meg med at det er noe de bare gjør. Hvis de derimot begynner å vise ytre tegn eller blir sløve/syke på annen måte, ville jeg bekymret meg noe mer.
Kan være parasitter og kor som de andre nevner. Kan og være for lav KH. Men det kommer litt an på hva slags fisk du har. Når det gjelder Malawi ciklider er det en av de vanligste årsakene til at de klør seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap