Lys, planter, watt, lux og lumen i et rio juwel 125

Etter å forsket litt på nett etter svar, ble jeg litt undrene her. Det gjelder T5 rør. Har et Rio 125. På Juwel sine nettsider sier de at deres rør gir 150% mer lys pga av at de er "High output" rør. Nå har Juwel sin egen standard på egne rør, og det er jo hyggelig for deres del da de kan selge mer. Jeg bruker også reflektorer, som skal øke lyset med 100%. Jeg har da 2 T5HO på hver 28 watt. Hvor mange watt har jeg da i realiteten? 56Watt, 84 Watt,112Watt,140 Watt eller 168 watt Nye rør ble satt inn for ca 4 uker siden. Jeg skjønner at her var det en mange spørsmål på en gang. Så kommer enda et spørsmål. Bruker T5HO, mer strøm, siden de er High Output? Hvordan regner man dette ut? Mener jeg har nok lys, da akvariet eksploderer av plantevekst og nesten ikke alger. Har også tatt ut det orginale fileret og erstattet det med en Eheim 2078.
Du har 56 Watt lys, ganske enkelt. At man bruker reflektor er en selvfølge.

Ikke tenk på hva HO betyr. Alle T5 akvarierør er HO. Du skal ikke regne på det.

Det er riktig at man får litt mer lys per Watt med T5 i forhold til T8, men det er ikke så mye at man trenger tenke på det. Det er Watt per liter man bruker som mål uansett. Gode reflektorer er alltid med i beregningen siden det kun er de som ikke bryr seg som ikke bruker reflektor.

Litt mer om HO: Det er to typer T5 rør, HO og HE. HE er den man bruker til belysning i bygg (f.eks bad, kjøkken). Da er strømmen gjennom rørene litt svakere og det blir litt mindre lys per centimeter rør. Men man får mer lys per strøm. I HO standarden kjøres det mer strøm gjennom så man får mer lys per centimeter, fordi man vil ha sterkt lys på begrenset plass. Men da blir det litt mindre lys per strøm.


Dette med x% mer lys på T5 går i alle hovedsak på at ved T5 får du flere watt pr cm. lysrør enn ved bruk av T8.

eksempel:
T8 60 cm rør = 18w
T5 60 cm rør = 24w


Trådstarter: Hva er det eeengentlig du lurer på? Hvilket tall (watt / liter) du har? Er det ikke bedre å faktisk se på resultatet? At plantene gror bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap