Apistogramma i 54l

Jeg har et 180L Sør-Amerika kar, hvor jeg nylig satt inn en trio A. cacatuoides. Jeg hadde denne flotte fisken for drøye 15år siden, og når jeg kom over noen flotte eksemplarer på TAM Liertoppen klarte jeg ikke å la være

Greia er bare at jeg nå kunne tenke meg flere Apistogramma, men har for tiden bare en 54L til rådighet. Jeg kan få kjøpt A. agassizii, baenschi, borellii og macmasteri, og lurer på om jeg kan ha et par av noen av disse artene i en 54L?
Karet er litt lite for et par Apistogramma til å leve hele livet sitt i, men om noen av de nevnte skal kunne trives i denne størrelsen, vil dette definitivt være Apistogramma borellii.
Masse røtter og planter fra bunn til topp vil øke sannsynligheten for trivsel.

Jeg skrev litt om Apistogramma borellii i innlegg nr. 20 i denne tråden.

Jeg ser at karet er lite til Apistogramma, men som kunn oppdrettskar er det fortsatt lite til de andre artene?

Supert innlegg du hadde skrevet i tråden du henviste til
Vegard Wendelborg
Jeg ser at karet er lite til Apistogramma, men som kunn oppdrettskar er det fortsatt lite til de andre artene? Supert innlegg du hadde skrevet i tråden du henviste til:)

Som oppdrettskar vil det være ubrukelig for de fleste apisto par, for å ikke si alle. Sier dette av erfaring. Du vil i svært få tilfeller få frem yngel, da det vil bli spist det som kommer av egg og evnt yngel grunnet plassen dem har å bruke
Som vanlig leser jeg alle TomC sine innlegg med iver og glede og bet meg merke i en setning som jeg her siterer (fra nevnte link)

Apistogramma borellii er en av de i utgangspunktet monogame Apistogramma-artene, så et par er fint (Ikke en hann med flere hunner). Sitat slutt.

For en ca 1,5-2 år siden kjøpte jeg en gruppe med cf commbrae, noe som senere skulle vise seg både å være cf commbrae og cf borellii. (Fanget på samme sted)

Jeg endte opp med 1+4 cf borellii og noe monogam han var det iallefall ikke. Det ble lagt egg i samtlige fire huler og han var kongenes konge. Jeg slet lenge med å få frem yngler da de gikk i en 72L noe som er for lite, selv om borellii er en stille og fredelig og liten apisto. Jeg klarte til slutt å få frem noen yngler som jeg har den dag i dag. Skal sant sies måtte jeg ta ut hula og hua i eget kar og fore med artemia.

Trodde først ikke artemia var så viktig, men har forstått det i ettertid at det er alfa og omega for å få frem yngel.

En regel jeg har lært meg som sikkert Tom kan skrive under på, er at jo større plass du gir apistoene, jo mer har du igjen for det selv. Grunnflaten er viktigere enn antall liter, da apistoene stort sett holder seg i nedre del av karet

Jeg har hatt alle 4 du nevner og har fortsatt 3 av dem (kuttet ut macmasteri) Ifht karet du tenker på, om jeg måtte ha apisto, ville jeg tatt rådet til Tom å gått for borellii, selv om disse kan være noe skye, og vokse veldig sakte

Tom
Om du er innom her igjen så vil jeg bare gi en notis at det ser ut til å gå bra med Apistogramma pantalone ynglene mine. Hua går nå alene i 160L med minimum 15-20 yngler

Takk for svar LOFFA

Da tror jeg at jeg venter med en ny Apistogramma art til jeg kan tilby et større kar og mere ideelle forhold.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap