Hansiman og marcairn med akvarium (side 2)

Etter alt maset mitt i div. tråder om hvor gøy det er når mallene "klistrer" seg til ruten, burde jeg kanskje laste opp noen bilder av en av mallene våre.

Kommer også et bilde av en av praktbotiaene.
Kjøper du deg noen otto'er har du alltid noen som klistrer seg midt på ruta

Nydelig praktbotia du har der
Plantingen starter..
Nå har 70-literen endelig kommet i gang i dag.

Jeg skulle egentlig ikke begynne med planter før tidligst til helgen, og da helst med lavtvoksende planter til å ha i fronten, så hadde den lokale dyrebutikken et dagstilbud på 3 akvarieplanter for 99kr. Jeg måtte nesten bare slå til da, og fikk med meg totalt 7 planter for 198kr.

Så nå har de første plantene kommet seg i akvariet, og innkjøringsperioden har vel nå offisielt startet.

Plantene jeg kjøpte var litt forskjellige bakgrunnsplanter, så de lave skal også komme inn før fiskene er på plass. Dette blir uansett mitt aller første forsøk på et akvarium som fokuserer på masse plantevekst.

Legger ved et litt dårlig bilde tatt med mobilen rett etter det kom i gang, så det er litt bobler på akvariet. Men det viser nå hva som har skjedd. =)
Dette gikk jo ikke som håpet..

Etter bare et par dager begynte den første planten å dø.. Så, etter totalt 6 dager var alle plantene døde.

Hva som har skjedd vet jeg ikke. Heldigvis fikk jeg plantene på tilbud, men når man jobber som lærling er fortsatt 198kr en del av budsjettet.

Jeg får bare rydde opp igjen, passe på vannverdiene enda mer, og prøve på nytt.

Jeg skal få et nytt lysrør da det som står i er ganske gammelt.

Plantene hadde også fått plantenæring så de liksom skulle vokse.
Gå med i Bergen AK, så har du chans att komma åt en och annan akvarieplanta för en billigare peng (även om medlemskapet kostar en peng). Och dessutom har du chansen att träffa andra hyggliga akvarister IRL.
Se här
Välkommen!
Nå har jeg fått ryddet opp i akvariet mitt igjen, og det er et sørgelig syn som er er nå. Det eneste som man ser er et friskt blad fra den lille planten som ligger foran roten, og et par bladløse stilker igjen av de høye som står bakerst. Disse så enda friske ut, så jeg tok ikke ut dem i håp om at de kanskje vokste litt til igjen.

Apistojohan: Jeg har hatt planer om det, men jeg har ikke kommet så langt enda. Både Marcairn og jeg har lyst til å være med. =)
Nå på youtube
Jeg får vel etter alle disse årene bak tastaturet hive meg utpå med en youtube-video og. Her kan dere se en kort film på under et minutt av klyngen med yngel som koser seg med en agurkbit, etterfulgt med noen sekunder filming av Trollet.

Link.
Kul Ancistrus-film. Och hjärtligt välkomna till Bergen AK.
Trollet flytter
Etter gårsdagens vannbytte valgte vi å flytte Trollet (vår Ancistrus Bartefjesus) over til det store karet.

Han har bodd sammen med all yngelen i 60literen, mens konen ble flyttet tidlig bort til vår 240liter. Nå følger han etter, og vi får se om vi plutselig får en haug med nye egg i dette karet.

Yngelen i 60literen har blitt ganske så stor, i vertfall noen av dem.

Jeg har tatt mange nye bilder, veldig mange, siden jeg fikk låne et stativ av søsteren min og kunne dermed ta macro-bilder som ikke var påvirket av skjelvingen i hendene mine. Jeg får se om jeg får lagt noen inn på dataen til helgen for redigering, og posting her. Jeg har ikke vært hjemme i leiligheten på en liten stund, så det har ikke blitt gjort enda.

Ellers fikk fiskene smake på lettkokte erter for første gang. Det ble veldig populært, og veldig underholdende for oss der ertene trillet avgårde med fiskene svømmende etter.
Vannverdier i 70-literen. mer plantedød.
Da har jeg plukket ut den siste resten av plantene i 70literen, da disse også døde.

Jeg har nå fått JBL sin "testkoffert" som inneholder en del forskjellige tester, og jeg har nå testet alle de forskjellige tingene kofferten tilbyr, om det så er relevant eller ikke.

Testresultatene ser dere her:

PH: 7.5
KH: 1 - 4
FE: 0,3
NO2: >1 (mørkere enn skalaen til JBL har på maksgrensen sin)
NO3: 160

KH ble jeg litt usikker på. Testen skal utføres med å dryppe en dråpe i testglasset og se når vannet går fra blått til lysegult. Fra første dråpen så jeg antydning til gulfarge, men det var ikke før jeg hadde hatt oppi 3-4 dråper at fargen ble synlig. Hvordan man da regner det ut er jeg litt usikker på.

Så ser jeg at NO2 og NO3 er veldig høyt. Så høyt at jeg reagerer på det siden jeg utførte testene etter rundt 50% vannbytte.

Jeg valgte derfor å teste vannet direkte fra springen for NO2, og får resultatet 1 her i følge JBL sin skala. Er dette normalt fra springvann?

Jeg testet også NO3 fra springen, og det var innenfor grensen av hva som er OK i henhold til JBL sin skala.

Hvordan skal jeg klare å redusere NO2 når vannbytter kommer til å medføre at den går langt over grensen sin igjen?
Nå har jeg målt NO2 i 70literen igjen, og i springen. Resultatet er det samme i karet, men fra springen ble det helt fint. Så det må ha vært noe feil jeg gjorde sist. Gode nyheter er jo det. =)

Jeg tok et større vannbytte i dag, og kommer til å gjøre det litt oftere fremover i et forsøk på å stabilisere verdiene litt, og heller bruke litt lenger tid på innkjøringen enn hva som er vanlig. Menmen, tålmodig skal jeg være. Jeg får nå se på fisk oppe hos Marcairn.

Jeg byttet også den øverste delen i filteret mitt i dag, litt usikker på hva det heter, men det er en tynn hvit matte som ligger helt på toppen. Den var så full av døde planterester at jeg ser for meg at den heller ikke er så bra for kvaliteten på vannet da alt der er ganske råttent. Resten av filteret så helt fint ut.

Så får vi se om jeg ikke kan få litt planter til å leve igjen her, og med tiden litt fisk og.
Det blir et kort innlegg denne gangen.

Byttet 20l vann i går, og i dag i et forsøk på å få ned NO2 og NO3 verdiene litt.

Målte igjen i dag, og NO2 var fortsatt over 1, mens NO3 hadde sunket noe til ca. 120.

Så da får jeg bare fortsette slik og la det komme seg ned igjen med tiden.
Og nå i dag, var endelig nitritt nede i 0,05, så da er det i vertfall gått ned såpass at jeg kan fortsette med innkjøringen min.

Den siste planten ble tatt ut av karet i dag da den også døde. Damn..

Det går vel greit å fortsette innkjøringen med salmiakk selv om det ikke er planter i karet?
Mer egg
Jaja, så skjedde det som vi regnet med skulle skje. Bare noen dager etter at Knøttet (vår kvinnelige ancistrus) flyttet over til det store karet, ble dette bilde tatt. Da blir det mer yngel på oss.

I 70-literen min vokser det nå gulerotgress jeg fikk på mitt første møte i Bergen Akvarieklubb. Det har ikke dødd enda, så kanskje det går bra denne gangen. Jeg krysser fingrene.
Plantene står fortsatt i 70-literen, så nå ser det ut som om ting skal gå bra der og.

Jeg skal kontrollere verdiene i vannet i dag, og se om jeg kan begynne å tenke på fisk for karet.

Bergen Akvarieklubb skal ha auksjon den 21. oktober, så tanken er da at jeg kan se om jeg finner noen fisk som passer for mitt kar der. Hvis ikke, så får jeg dra til butikken.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil ha enda. Det blir nok en av våre første Ancistrusynglene våre, nå som de også har fått litt størrelse på seg. De største er nok klar for flytting.

Ellers har jeg vurdert en liten stim av noe. Jeg er veldig glad i kileflekkrasbora, så det er mulig det blir en liten gjeng med dette.

Ellers har jeg litt lyst på en kampfisk, men jeg er redd for at den innebygde pumpen, som har en ganske stor åpning for utblåsing, skaper for mye bevegelse i vannet.

Noen som har noe tips av fisk jeg kan se etter som passer sammen med verdiene som Ancistrus SP og Kileflekkrasbora trenger?
Kul att gulrotgresset överlever. Det kanske till och med växer.
Du får säkert chansen att köpa mer planter på auksjonen. Och noen tar kanske med Kileflekkrasbora og. Det är hur som helst en fin fisk.
Apistojohan: gresset lever i beste velgående. Har latt noe liggende å flyte på toppen, og det har begynt å få masse røtter.

Nå har jeg fått inn 2 ancistrusyngel fra det andre karet vårt og latt dem flytte inn i dette. De er ca. 3cm store. De har nå også endelig flyttet skikkelig inn da de har lagt i en pose under tilvenning.

Så blir det spennende om det blir noe mer fisk på auksjonen neste helg. =)

Jeg lurte på om jeg skulle finne noen Corydoras og ha i. Jeg så det er noen typer som kan være i mindre kar. Håper disse kan passe inn hos meg.
Det kommer iallfall Corydoras venezuelanus og Corydoras Panda på auksjonen neste helg... Regner med det går greit å få disse fanget. Jeg holder min leksgruppe C. venezuelanus i 45 liters artskar - disse er ikke veldig kravstor til størrelse på karet.
Lars: Jeg så du hadde skrevet dette på facebook. Sendte deg en melding for noen dager siden der =)
Auksjon
Da var Bergen AK sin storauksjon over.

Jeg fikk med meg en boks med Hemianthus callitrichoides "Cuba", 5 Corydoras Habrosus, og en "mystery flask" fra ADA. Ingen som helt visste hva det var da pakken var på japansk. Fikk den for 10kr, og det viste seg å være middel for å fjerne klor i vannet.

Cubaen har blitt plantet rundt omkring i karet, og jeg håper den dekker deler av fronten i et fint teppe. Jeg trykket også litt inn i roten, er jeg heldig vokser den greit på denne og, for det ser så fint ut når røtter har mose eller Cuba dekket over seg.

Fiskene ble tilpasset vannet, og sluppet løs etter en stund. De er veldig fine, og jeg er storfornøyd med dem.

Jeg skal få opp noen bilder av karet, men kameraet mitt ligger hos Marcairn, så det må hentes.

Marcairn fikk med seg et par pakker med mose, litt fiskefór, og en gjeng med flotte Platy til det store karet vårt.

Takk til alle selgerne for flotte varer.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap