Hansiman og marcairn med akvarium (side 3)

Nå gledet jeg meg til å komme meg hjem fra jobben for å kunne titte på mine nye Coryer. De som var så aktiv og søt og utforsket alt i akvariet.

Til min skuffelse, fløt den ene livløs rundt på toppen, helt død. Jeg ble ganske lei meg nå.

Jeg tok den ut for å studere den. Jeg ser ikke tegn til sykdom jeg kjenner til, men jeg la merke til at bartene har forsvunnet.

De andre Coryene er jeg redd for. To av de virker pigge og fine, og driver fortsatt på og svømmer rundt og graver litt i sanden. Den ene virker ganske slapp, og står helt stille, men den lever. Den ser ikke ut til å slite med pusten heller. Den siste er litt mer aktiv, men har mistet bartene sine virker det som, klarer ikke helt å se det 100%.

Av info jeg har funnet om Cory, dette er første gang jeg prøver meg på disse hjerteknuserne, så ser jeg at de risikerer å miste sine barter om man har stein i akvariet. Jeg har biltema-sand, og jeg hadde inntrykk av at denne skulle være OK for Coryer.

Det andre er at de kan miste bartene sine hvis det er dårlig vannkvalitet, så dette hev jeg meg på for å teste.

PH ser jeg har økt. Verdiene har vært på ca. 7,2, men når jeg nå tester er det nok nærmere 7,7. Jeg vet at 7,2 allerede er i grenselandet for Cory. Planen var å senke det til 6,5, og jeg hadde allerede kjøpt inn det jeg trengte for oppgaven. Målet mitt er da å få PH ned til 6,5. Det skal også gå fint for mine to små Ancistrus SP, som har vært i karet litt lenger enn Coryene, og de virker pigge og fine.

Nitritt er 0,01, så jeg tror jeg trygt kan utelukke det som synderen.

Nitrat er mellom 0,5 - 1, så jeg tror neppe dette er synderen heller.

Da går jeg for en teori om at PH er synderen her. Så jeg skal bytte vann forsiktig hver dag fremover for å redusere PH, men jeg skal passe på at det ikke går for fort, for det er vel heller ikke bra.

Nå håper jeg virkelig ingen av de andre stakkarene dør, og at jeg klarer å få ned PH til der det skal være.

Jeg har veldig lyst på flere av denne typen, så jeg må sørge for at verdiene er helt perfekt før jeg kan vurdere dette.

Andre innspill mottas med glede.
Synd at ene av de allerede tok kvelden. Har du luftestein oppi karet som lufter for mye slik at ph'en stiger? Vi skal stort sett ha ph 7.4 her i Bergen...

Ta deg en kjapp tur på butikken og kjøp inn en flaske Idun 7% klar eddik og kjøre et lite vannbytte h or di har en kalv kork eddik i det kalde vannet. Kanskje det kan hjelpe dem litt, de færreste coryer liker å ha ph over 7 og 7.7 er nok litt vel høyt for dem.

Men både Johan og jeg dretter jo disse samt at butikkene kan skaffe disse i perioder. Så det er ikke umulig å utvide flokken. Ti Habrosuser skaper mye liv i karet og de er ikke så skvetne da...
Jeg har ikke noen luftestein. Kun pumpen til filteret som lager bevegelser i vannskorpen, men ikke lager masse bobler.

Eddiken hadde jeg allerede kjøpt inn, så nå har jeg byttet litt vann som jeg har redusert PHen i.

Jeg skal bestille en mer nøyaktig PH test. En som måler mellom 6 og 7,4.

Det blir nok flere av disse krabatene. De var veldig aktive, og to av dem er jo det fortsatt. Så når jeg vet at vannet er perfekt blir det nok flere.

Får de forresten bartene sine tilbake?
Slik jeg har forstått det så vokser bartene ut igjen når de blir piggere....
Nå har jeg fått PH-test fra JBL som viser PH mellom 6,0 - 7,6. Dermed kan jeg utføre tester med større nøyaktighet ettersom jeg ønsker en PH-verdi på rundt 6,5.

Jeg fant ut med testen at 1,5ml med eddik tar PHen ned til ca. 6,6 i en 10l bøtte med vann. Så da er det bare å bytte og teste, and so on and so forth.

Jeg byttet 20l i dag, 10l med PH på 6,6, og 10l med PH på ca. 6,2. Etter en stund testet jeg akvariet, og der har PH sunket til 6,8, så dette blir bra.

Ellers ser de 4 corydorasene ut til å stortrives i karet mitt, og bra er det. Jeg var redd for at de andre skulle stryke med når den ene døde. Heldigvis ser det ut til at de andre klarer seg fint. Og jeg syns jeg ser bartene returnere på de som hadde mistet sine.

Men, jeg lurer på. Jeg ser dem som har CO2-anlegg kan stille inn ønsket PH-verdi da dette kan reguleres med antall bobler CO2 du sprøyter inn i karet.. Vil det da si at PHen vil økes naturlig i et kar som bare har filter og planter som danner oksygen?
Jeg bruker CO2 anlegg fra JBL med en ph-kontroller. Da stiller keg inn på ph 6.6 og den slipper ut bok CO2 til ønsket verdi er nådd og holder det slik gjennom døgnet. Etter vannbytte fyrer den på med CO2 for å holde riktig verdi.

Jeg bruker dette anlegget (http://is.gd/8sYXBT), men du må kjøpe ph-probe samt en overgang til vanlige CO2 flasker ved siden av.

Mye av dette kan gjøres manuelt også med en magnetventil og ph-kontroller fra eBay til ca 200-250$ og DIY sats...
Et anlegg er nok ikke en mulighet jeg har mens jeg leier rom i denne leiligheten, selv om de ikke tar nødvendigvis stor plass. Det får jeg ta når jeg ikke bor her lenger. =)

Men, jeg merker en ting hver gang jeg skifter vann. Jeg har i kaldtvann slik jeg har fått beskjed om skal være helt greit, og trigge lek blant noen arter.

Corydorasene blir mer aktive når jeg har skiftet vann. Temperaturen synker i karet til rundt 19grader. Jeg har karet som regel på 24grader da jeg så på fiskebasen at det var anbefalt å ha 24 - 27 for Corydoras Habrosus.

Jeg legger merke til at de alltid svømmer mer rundt, graver i sanden etter mat, og virker piggere når temperaturen er lavere.

Kan min observasjon stemme med at de trives bedre om jeg har det litt kaldere i karet, eller er det et resultat av aktiviteten vannbytte har medført? Det kan jo også være helt tilfeldig.
19 grader er nok en anelse for kaldt for dem, selv om det bare er en kort stund etter vannbytte... Mange fisker "kvikner" til når du bikker 20 grader, ikke nødvendig i positiv forstand... Mine første L107 ble veldig aktiv da det plutselig ble 18 grader i karet - dette var absolutt ikke tegn på trivsel.

Jeg holder mine C. habrosus i ca. 25-26 grader (om sommeren blir det gjerne 28-29 i dette karet, da blir de temmelig passiv) – og nå dukker det opp nye ungfisk jevnt og trutt. Da jeg hadde 28 grader jevnt over så jeg lite til ny ungfisk som dukket opp.
Leser på bt.no at strømmen har forsvunnet i gaten jeg bor i. Da er ikke filteret til akvariet mitt i gang lenger.

Det har vært vekke i én time nå, og de forventer at den er tilbake om 20min.

Da får jeg håpe at strømmen kommer seg på plass igjen og at filteret skrur seg på uten problemer. Fiskene må klare seg selv, jeg er jo på jobb. =(
I de fleste tilfeller går det bra med filteret selv om strømmen er bort en time eller to. Har selv opplevd dette for en tid tilbake da de drev med Bybane-sporet ute i gaten, da gikk strømmen i et sett en periode… Er jo bare å ta noen ekstra små delvannsbytte ri løpet av uken for å være på den sikre siden om en andel av filterbakteriene har tatt kvelden. Kan være raskere og enklere det enn å ta fram dråpetestene.
Nytt akvarium.. igjen
Da har vi fått enda et akvarium..

Kjapp reaksjon mens jeg surfet på finn.no ga meg et 40l akvarium gratis. Det hadde visst vært stor interesse for det, men siden jeg svarte først skulle jeg få det. Og jeg svarte 30min etter annonsen ble lagt ut. =)

Med følgte også to fisker. To slørhaler på noen år, som er ganske store. Altfor stor for en 40l.

Nå svømmer de rundt i 60literen her som helt nylig har blitt tømt for yngel og blitt nyinnredet. De får være der en dag i karantene før vi tar dem over til 240literen.

Vi er litt skeptisk om de kommer til å trives i det store karet siden vi har noen veldig aktive botiaer. Vi kommer til å følge nøye med, og hvis det viser seg at de ikke kan bo der så skal vi finne dem et bedre egnet hjem.

40literen ble visst vasket med Zalo i går, så nå blir det en lang tur i dusjen med det for å spyle det, og spyle det igjen, for å få vekk all såperester.
Gratulerer med nytt kar
Vasking av Zalo er vel kanskje ikke det beste man kan gjøre, men men :P
Nei, det er nok ikke det. Men de virket ikke så erfaren de som hadde akvariet før, og de hadde bare fått det av noen naboer.

Men det går greit. Jeg husket å spørre om det var brukt såpe, så da tar jeg bare litt ekstra tid til å skylle utav det. Kan ikke klage så lenge jeg ikke betalte for det.

Så kommer spørsmålet om hva jeg skal ha i det. Jeg har veldig lyst på en til type Corydoras da jeg har fått sansen for dem. Det er jo noen små typer som skal kunne tåle 40l, eller vil det bli altfor knapt?

Tanken er jo å ha en flott rot i den, biltema-sand, og en del planter.

Filter må jeg muligens kjøpe. Det jeg fikk med sa han at det hadde streiket inniblant, så jeg tror ikke jeg skal ta sjansen på å bruke det.

Jeg har sett litt på dette Aquaclear Hang-on filteret. Noen som har erfaring med denne sorten?

Jeg kan ikke ha noe veldig stort utvendig filter på dette karet, og siden det er så lite fra før av kunne jeg tenkt meg å la være med å ha et innvendig som tar enda mer av plassen.
Kjør en kjapp vask med klorin og la det tørke helt så er alt rent og pent...

Aquaclear sine hang-pm filtre er både og, foretrekker Eheim sine da de bråker mindre og rotoren er mer stabil over tid er min erfaring. Disse kan du fylle med små bioballer i tillegg til blåsvampen og få temmelig god kapasitet. Men som et lite Cory kar ville jeg satt det opp med luftfilter fra Dx.com (http://is.gd/wpELl7 - har faktisk noen ubrukte liggende), de du får på norske nettbutikker bråker mye mer enn DC sine og en Schego luftpumpe som er den mest stillesgående luftpumpen av dem alle... Da får du et skikkelig yngelsikkert filter samtidig som det gir deg god kapasitet i en 40-liter.

Pygmecordoras er en fin liten sak som lar seg drette i små kar og gjerne sammen med noen kirsebær, Sakura eller Rilireker... Disse er ikke utpreget yngeltyver som tigerrekene ofte er. Pygme'ene er også lett på tak i via butikker... Eller så finnes C. Cochui fortsatt på listene til Imazo men jeg vet ikke hva Sentrum Zoo tar for dem. Fikk meg en god gruppe av disse selv og de er utrolig flotte.
Du kan jo sjekke ut Aspidoras sp. C125. Har ungfisk av disse året rundt og vet at folk har drettet disse helt ned i 18-litere uten problem. Så lenge du gir dem mat og ph6.5-7 så er disse godt fornøyd og leker velvillig.
Hmm, kan egentlig prøve det luftfilteret. Lyd spiller jo litt inn da det allerede står to kar i stuen som produserer litt lyd fra før av.

Må den kobles til en luftpumpe i tillegg, eller skal den bare stå for seg selv? Og hvordan er det evt. med lufttilførsel og bevegelse i vannskorpen med en sånn?
Du må ha en luftpumpe i tillegg for å drive filteret. Du kan justere høyden på utblåset slik at den treffen vannskorpen - da begrenset du lyden også. Det bli ikke veldig mye sirkulasjon i et kar med slikt filter men det skal jo ikke coryer ha, men vannet blir filtrert uten problem. Bruker disse selv i 75 liters kar med cory og reker. Krystallklart vann og ingen trøbbel med vannverdiene. Kan ta med på klubbmøtet neste uke hvis du vil så får du sett det...
Du kan gjerne ta en med ja. Jeg bestiller uansett en. de er jo så billige at det er jo ikke store kostnaden.

Vil Schego Prima levere nok luft til 40l, eller burde jeg overdimensjonere litt i forhold til anbefalt på pakken.
Oppdatering på slørhalene
Gullfiskene er nå i 240-literen og diller rundt der. Så langt ser det bra ut, ingen av botiaene jager dem - faktisk virker det som om Tigris, størstemann, synes det er litt kjekt med to fisker mer på hans størrelse. Slørhalene har småjagd litt på platyene, håper de gir seg med dette etter en stund. Ellers ser alt fint ut så langt.

Tenker å lage en egen personlig tråd for 60-literen jeg nettopp har bygd om. Noen som har noen flotte idéer til tittel?
Fisk er ikke glad i kamera..
Etter ørten bilder av fiskene, klarte jeg å få to brukbare. Alle andre er utav fokus.

Men de er jo søt allikevel. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap