Er det normal oppførsel på corydoras?

Har hatt 6 flekkede pansermaller nå i over et halvt år. Først var de i akvariumet på 110 L, så flyttet jeg de over i 60 L for et par dager siden.

Har fulgt med dem og sett at de har fått en ny oppførsel. De svimser rundt på bunnen, så plutselig svømmer de fort opp, snuten i vannskorpa, og så svømmer de ned igjen. Så går det kanskje et minutt og så gjør de det igjen.

Hvorfor? oksygen mangel i vannet?

I samme akvarium er det ottoer og 4 perlegurami yngel (ca 1-2 cm)

Vet at de er veldig hyper den første tiden i nytt akvarium, men utenom denne bevegelsen vertikalt, så svømmer de rolig ellet står i ro langs bunnen (det de har brukt å gjøre)
Coryer kan puste fra overflaten, og det er helt normalt at de gjør det av og til, men om den samme fisken gjør det veldig ofte kan det tyde på oksygenmangel eller nitritt etc i vannet. Du kan sette filteret slik at det lager bevegelse i overflaten, det bruker å gi nok oksygen i vannet.
takk for raskt svar greit å vite at alt er normalt

skal prøve å endre på pumpa, slik at det blir mer bevegelse i vannet
Å snappe luft fra overflaten er noe Corydoras av og til gjør, særlig hvis vannet er stillestående eller hvis det nettopp har vært en endring i dybden (rett etter et vannskift f.eks., der vannstanden har sunket og så økt igjen raskt).

Men snapping etter luft i overflaten gjentatte ganger ville jeg sett på som et litt illevarslende tegn. Ofte kan det bety at det er enten nitritt eller ammoniakk-forgiftning på gang. Jeg sjekker alltid vannkvaliteten med dråpetester hvis jeg ser slike tegn hos mine Corydoras. + at jeg sjekker at filteret står og går som det skal, og gir nok bevegelse i vannoverflata. Bevegelse i vannspeilet = opptak av oksygen i vannet.

Jeg skulle ikke tro at 6 fisk skulle ha så mye og si for vannkvaliteten, men det er hvis du har et skikkelig og bra filter, helst overdimensjonert for oppgaven.... Hvis du har et lite og underdimensjonert filter som bare med nød og neppe klarte brasene fra før, kan disse 6 nye fiskene være nådestøtet som gjorde at filteret ikke greier jobben lenger med å rense vannet for nitritt.
Interessant tema.

Jeg hadde 10 corydoras sterbai i 180 L Akvastabil, og de snappet etter luft i ett sett. Det var veldig bra filter, utvendig + innvendig, mye sirkulasjon i vannet, og gode vannverdier, innkjørt i 8 mnd det karret.

Men, så flyttet jeg dem til et 125 L juwel rio, med innebygget juwelpumpe, med mye mindre sirkulasjon, og det karet bare kickstartet jeg med filterguffe. Og etter at jeg flyttet dem har de så og si aldri snappet etter luft. Der har de nå gått i 3-4 mnd og de er i lek 2 ganger i uka.

Jeg er nesten litt bekymret for at de skal slite seg ut med all eggleggingen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap