Wenches plaskedam.

Da skal jeg prøve meg med en egen tråd jeg også. Og hva passer vel bedre enn i dag, nøyaktig 10 år etter at det første akvariet ble kjøpt.
Drømmen om å ha akvarium kom allerede da jeg som ganske ung så "pausefiskene" på tv-skjermen. Der og da bestemte jeg meg for at en gang skulle jeg ha noe sånt. Det gikk jo noen år da, men det ble til slutt.
Det startet med at jeg overtok "gullfisken" til en nabo. En liten platy de ikke ville ha mer. Dro til dyrebutikken for å kjøpe akvarium, og kom hjem med et på 54 liter. Det skulle være perfekt å starte med sa de. Grus, planter og diverse annet jeg måtte ha ble også med hjem. Og fisk! Det var bare å putte oppi fisk med en gang. Merkelig nok overlevde de fleste, jeg drev nok på med vannbytter på instinkt, for det skulle jeg gjøre bare annenhver uke fikk jeg beskjed om. Mange feil ble gjort i denne tida, men jeg lærte da litt etter litt.
Tok ikke lang tid før neste kar kom i hus, 120 liter. Klarte meg egentlig med disse to, og etter noen år dabbet interessen av. For ca 1,5 år siden var jeg ganske bestemt på at nå var det stopp. Fiskene jeg hadde skulle jeg ha til de gikk bort av naturlige årsaker, etter det skulle jeg pakke bort alt. Men så fant jeg dette stedet og da var det gjort. Mine to kar har blitt til fire, og interessen har aldri vært større.
Har vel lært mer her på ett år, enn i de 9 forrige. Føler meg fremdeles som en nybegynner, så jeg sier takk til dere alle for at dere deler kunnskapen med oss.
Et par bilder
Små bartefjes, og en av de nye beboerne i 54-literen.
Nye coryer. :)
Plutselig flyttet det inn en gruppe nye coryer i 240-literen. De bare ba om å få bli med meg hjem. Rart det der når de ligger og blunker til deg. I følge butikken skal de være c. ambiacus. Fine er de ihvertfall, og har ikke noe imot at jeg sitter med nesen helt inntil glasset.
Karet ble omtrent tømt for planter for et par dager siden, kastet vel ca 90%. De hadde tydelig lidd av lysmangel, men nå er nytt armatur på plass, og du verden for en forskjell. Kom en stor kasse fra Akvariekjelleren med planter som nå er på plass. Nå får de bare vokse fort håper jeg. Ser litt snaut der bak.
70-literen har fått nytt utvendig filter, Tetratec ex-700. Det bør vel holde.
I 112-literen ser det ut til at de små mini-pandaene klarer seg bra. Sytrådene med øyne som jeg fant er også blitt små miniutgaver nå. Lurer egentlig på hvor mange det er som holder til inni javamosen. Skulle absolutt ha stussa den før den tar over hele karet, men ,men....
Ser igrunnen veldig greit ut overalt, selv etter et par måneder med minimalt stell. Årsaken til det vises vel på bilde. Sånn går det når man jobber på egenhånd. Er så godt som bra igjen nå da.
Hei,Disse coryene kan jo sjarmere en stakkar i senk med blunkinga siSå jeg skjønner godt hvorfor du måtte ta de med deg hjemKjempefin cory foresten
Heisan. Ja de er helt nydelige. Sitter her og ser på dem nå, farter rundt og undersøker hver krik og krok.
Da ble det rydding i 112-literen. Rene jungelen jo. Utrolig som det gror i det karet. Stusser planter omtrent hver uke, og vips, så er det like fullt. Ble ei full 5-liters bøtte idag. Har jo ikke blitt gjort så mye i det siste, men noe har jeg fått fjernet "enhånds". Klarte å få klipt vekk noe av javamosen også uten å skremme vettet av de små bartefjesa. Begynner virkelig å tro at de skal klare seg nå. De største er jo blitt riktig så tøffe, og barter rundt sammen med de voksne. De minste er litt mer forsiktig av seg enda, men jeg ser dem mer og mer.Fant ut at posthornsneglene også har bosatt seg i mosen. Var endel av dem der, så det ble forsiktig stussing.
Får finne ei rot å feste den på. Hmmm... tro om jeg får til å feste den på den innvendige bakgrunnen i 240-literen?
Da er det å søke her igjen så finner jeg vel noe.
Slenger med et par bilder fra andre kar med det samme.
Årets ferietur er over, og det var helt greit å komme hjem. Makan til regnvær som vi hadde har jeg aldri opplevd før. Er ikke akkurat så mye sommervær å skryte av her heller, men vi flyter da ikke bort.
I karene står alt bra til. Var litt spent på de nye coryene siden jeg mistet en av dem like før vi dro, men de andre ser flotte ut. Artige typer de der, å ligge på et blad og studere verden omkring seg er visst helt topp.
Overtok en ancistrus like før ferien, tror det er en gutt. Den virker litt overveldet over å ha fått så stor plass. Farter hit og dit og undersøker alt. En viss forskjell på 60 og 240 liter å boltre seg på.
Småpandaene har vokst på de få dagene vi var borte. Nå piler de rundt omkring hele tida, begge størrelsene av dem.
I morgen er det ny tur til legen med de herpa fingrene mine. Blir spennende å høre om hun mener det er mulig å starte på jobb igjen når ferien er ferdig. Tror ikke det er noen vits i å skulle vente på at de skal bli 100% igjen. Tviler på at de noen gang blir det, men jeg klarer meg godt sånn som de er nå med bevegelighet ihvertfall. Litt smerter får man bare tåle.
Vannbytter, luking og litt flytting på ting er gjort, og dermed er Pandaene igang igjen. He, he.. Lurer på hva som egentlig skjuler seg inne i all Javamosen. En ting er sikkert, den kommer til å fylle karet tilslutt når Pandaene er så glad i å plassere egg inne i den. Artig er det ihvertfall at de holder på.
Ellers hersker det fred og ro i plaskedammene mine. Godt bare å sitte å se på fiskene som svømmer omkring.
Den nye ancistrusen har visst funnet ut at det ikke er så verst plass han har kommet til, og er mer å se enn han var de første dagene.
Har bestemt meg for å prøve å selge/gi bort noen kobbertetraer og noen gull/messingbarber. Har igrunnen ikke plass til dem, så nå holder de til i en balje. Hadde et innkjørt filter å putte oppi så de klarer seg der sånn midlertidig. Noen som vil ha dem?
Og, hurra... fikk klarsignal av legen til å prøve meg på jobb igjen etter ferien. Riktignok bare 50% til å begynne med, men det er en start.
Har tatt meg god tid et par dager nå og bare studert hvordan det står til i disse karene mine, og det virker jo som det er bare idyll overalt. Ikke noen tegn til at noe er galt med noen av fiskene, de svømmer omkring og ser ut til å ha det bra. Og ikke noe jaging eller plaging.
Likevel vurderer jeg å flytte om litt på noen av dem. Jeg har, og ikke spør hvorfor, 5 c.aeneus i 54-literen, og 5 i 70-literen. Som sagt, ikke spør, for jeg aner ikke hvorfor jeg har gjort det sånn. Nå tenker jeg på å få samlet dem i 240-literen. Det bør vel gå bra vel? Har jo de nye coryene der, (9 Ambiacus) men jeg kan vel ha aeneusene i samme kar.
I 70-literen er det også 6 sterbai, kunne tenkt meg litt flere av dem, men det blir vel liten plass antakelig. 70 liter er jo ikke så mye akkurat.
Fikk vite idag at jeg får overta et kar av noen kjente. Er vel 60-70 liter tror jeg, og da kommer tanken på kampfisk. Jada, blir såååå fristet av alle de flotte fiskene mange av dere har. Får tenke meg om hva jeg finner på.
Ellers ser jeg at det har blitt litt færre av ottoene, hvis de ikke gjemmer seg da. Er jo så gjengrodd overalt at det er ikke godt å vite hva som gjemmer seg innimellom plantene.
Nei, jeg få gå i tenkeboksen og finne ut hva jeg skal ha i det nye karet. En kampfisk og noen nye coryer kanskje?
Nytt kar
I går kom det nye karet i hus. Var med "guttungen" på sykehuset en tur, og etterpå var vi og hentet det. 63 liter ifølge kalkulatoren her. Var ikke så verst øyemålet mitt da. Var også innom dyrebutikken for påfyll av kattemat, og det første jeg ser er en nydelig kampfisk død oppi det lille syltetøyglasset den var i. Var ikke, heldigvis, noe som fristet der igår. Men fikk håp om at de kunne ta tetraene og barbene om ingen vil ha dem.
Ble totalt utkjørt av den byturen, men fikk tatt et vannbytte hos pandaene utpå kvelden. Rene risikosporten det der. Finnes det noe mer nyskjerrig enn coryer tro? De skal absolutt snuse på den slangen hele tida, og borti hendene mine. Må jammen følge godt med så de ikke havner inni. Småttisene er jo like ivrige, så det ble å holde dem unna med ei hånd og holde slangen med den andre. Det gikk bra, ingen forsvant ut vinduet.
I dag har jeg en sånn dag da kroppen absolutt ikke vil gjøre det jeg vil. Hele dagen har gått med til vannbytter på resten av kara. Og så har jeg gjort ei brutal luking hos pandaene. Har også fått ryddet plass på kjøkkenbenken til det nye karet, så der blir det to nå. Men himmel, så lang tid det har tatt. Startet på formiddagen og er akkurat ferdig. Var meninga å skrubbe rent det nye idag og få i sand, men nå er det nok for idag. Satser på å få det gjort imorgen, uten tusen pauser.
Blir nok til at jeg flytter aeneusene dit tenker jeg. De er temmelig små enda, så kan jeg heller flytte dem til det store senere når de blir større.
Nå har gubben laget mat, så da er det bare å kose seg resten av kvelden.
Tid har det tatt, og pauser ble det, men nå er det nye karet igang. Slapp å skrubbe så mye, de hadde gjort en god jobb de jeg fikk det med. Er noe riper på det, men jeg tror vel egentlig ikke fiskene bryr seg så mye. Er vel helst vi menneskene deres som er mest opptatt av akkurat det.
Bakgrunnen som var pålimt tok jeg av og malte baksida med acrylmaling. Røtter fant jeg i baljen min i kjelleren. Er på alltid på "rotjakt" og finner jeg noen brukbare går de rett i baljen med vann. Da har jeg dem klar til bruk uten at de flyter. Planter plukka jeg fra de andre kara, og bare de får vokst seg til så tror jeg det ble brukbart.
Hadde et ferdig innkjørt filter klart, så da ble det coryjakt. Huff, grudde meg endel til det, men det gikk veldig bra. Og tenk, jeg tok fire av dem opp med hånda. Og de var helt rolige. Sperret de på ei side med en hov og tok hånda forsiktig under dem og løftet dem opp.
Det ser ut som de koser seg og virrer rundt omkring som bare coryer kan.
Neste jobb blir å gjøre noe med slangene på filteret hos pandaene. Blitt endel møkk der nå ja. Og da har jeg to alternativ. Ta de av, gjøre de ren og ha dem på igjen. Eller, ta de av og ha på nye. Virker enklere å ha på nye. Har noen meter med slange som passer, sååå, vel....
Tetraene og barbene er ute av huset. Ble til at jeg hadde dem med til butikken.
Bilde 1. Hatt i sand og prøvelagt røtter med den pålimte bakgrunnen.
Bilde 2. Ferdigmalt bakside. Sotgrå, heter fargen jeg brukte.
Bilde 3. Sånn ble det til slutt.
Litt lei dag
Ble en trist start på dagen idag. To av sterbaiene mine hadde reist til fiskehimmelen. Ikke helt uventet, men leit likevel. Har syntes de har virket litt pussige helt siden jeg fikk tak i dem i.... ja, når var det nå da? Må sjekke. I januar var det. La vel ikke så mye merke til det de første par dagene for da var de litt bleke om nebbet (hvis man kan si det om fisk) alle sammen, men så jo etterhvert at disse to var mye blekere enn de andre. Har holdt øye med dem, og de har vært aktive og spist godt. Ikke akkurat vært sist i matkøa for å si det sånn. Og så idag fant jeg dem steindaue. Fikk ikke kjørt igang kaffetrakteren engang før jeg satte igang med å teste vann, men der var det ikkeno galt. Ingen amoniakk eller nitritt. Tok et vannbytte likevel, bare sånn for sikkerhets skyld. Resten av dem er som vanlig, men de ble litt få. Får be butikken gi et hint når de får dem inn så jeg får utvidet flokken litt.
Men ottoene som jeg trodde var omtrent bort de hadde gjemt seg de. Luringene. Så det var jo positivt.
Fikk pakke fra Petworld/Hagen Zoo idag. Himmel, så rask de er til å sende varer. Når det tar 37 timer fra jeg bestiller til jeg sitter med varene foran meg, ja da blir jeg imponert!
Kjøpte blant annet et innvendig Eheim filter som etterhvert skal i det nye karet. Vet ikke hvorfor, men jeg blir ikke helt fortrolig med det Fluvalfilteret som er der nå. Hatt det lenge, men det er noe med det jeg ikke får til. Vel, putta Eheimen nedi 240-literen så kan det få gå der et par måneder først. Og det var til stor glede for botiaene. He, he, de lurte fælt på hva det der var, og holdt på vel og lenge med undersøkelsen. Fem stykker som svirret rundt og sjekket både innsug og utblåsing. Og aller helst presse seg mellom filteret og glasset. Ganske så underholdende å se på dem.
Gjengen i nykaret trives visst med å ha blitt flere. Ikke mye tvil om at coryer liker seg bedre jo flere de er. Men at de ikke blir slitne. Er jo full fart hele tida jo. Artig å se på dem.
Fikk jammen gjort ren de slangene også idag. Hvorfor i himmelens navn har jeg gruet meg og utsatt den jobben da? Gikk jo som en lek jo... ?? Enkelt å få de rene, og enkelt å få igang filteret igjen. Da vet jeg det til neste gang.

På bilde, ancistrusen jeg fikk får squash for første gang i sitt liv. Tar jeg helt feil når jeg tror det er en gutt?
Egg i nykaret.
Da de fikk nytt kar og de ble dobbelt så mange var det gjort. Aeneusene har pepret karet med egg.
Når jeg sånn omtrent vrir nakken ut av ledd for å se baksiden av bladene på plantene, er det temmelig mye å se.
Litt på glasset også, men de har det forsvunnet mye av. Noen som liker egg tro?

Botiaene mine er noen raringer. I dag tidlig lå de bokstavlig talt i en haug på sanda og sov. Litt av et syn igrunnen, men å få tatt bilde.... nei da stakk de.
Og filteret jeg satte inn, ja det er like morsomt å leke med.

Lurer på om de gamle tetraene i hvilehjemmet ble inspiret av coryene, for jammen fant de ut at de skulle "kvitte" seg med egg de og. Til stor glede for de andre i karet som fikk egg til frokost idag.

Litt eggbilder følger.

Litt vanskelig å se, men på det første er "luffene" fulle av egg.
Sitter her og ser på 240-literen og synes det har blitt riktig så frodig. Fant fram et par bilder som er tatt med 1 måneds mellomrom.
Jo da, det har grodd godt.

Går også og glor på egga i nykaret. Blir det noe av dem tro?
Er jo så nyoppsatt at det ikke er så mye gjemmesteder om det blir noe av dem.
Finner vel fort ut akkurat det.

Nå er det vannbytter på 3 kar som står for tur.

Og i morgen er min 3,5 mnd lange "ferie" over. Spent på om hånda fungerer som den skal. Det går nok bra.

Elendige bilder forresten, beklager det.
Mandag kom jeg hjem til et mørklagt kar. Lysrøret i 70-literen var gått. Det er jo Juwelkar og dermed er det ikke bare å smekke inn et nytt rør akkurat. Zooservice ble redninga, der hadde de to på lager. De bestilte jeg og fikk raskt mail om at det var pakke på vei. Ok, tenkte jeg, et par dager så blir det lys. Men hva ser jeg, posten beregner 4 dager på å få pakken hit! Ærlig talt, 4 dager?

Joda, 4 dager tok det, så de dukket opp igår, lørdag. Heldigvis har vi nå post i butikk, en fordel med det (av mange) er at vi får pakker på lørdag. Det fikk vi nemlig ikke før når det var postkontor her.
Må ha vært dårlig lysrøret som var med da karet ble kjøpt, for det ble veldig stor forskjell på lysmengde. Synes det har vært dårlig lys helt fra starten i det karet. Men nå er det bra.

Kastet ut ei rot fra 240-literen i går da jeg drev med vannbytter. Fatter ikke hvorfor jeg hadde sperret inne innsuget til filteret så til de grader at det var umulig å komme til. Den rista var full av gørr, og hvordan skulle jeg liksom få av det trodde jeg?
Ut med rota og ned med ei plante for å skjule røret. Funker bedre det ja.

Egga hos aeneusene ble borte i løpet av ei natt. Har de hatt eggfest den natta tro? Speider etter om jeg kan se noen sytråder, men tror nok alt er spist.

Etter en ufrivillig "ferie" på 3,5 mnd, kom jeg meg gjennom første uka på arbeid også. Men det skrammelet på nattbordet som starte bråket kl. 5.45, ja, den levde et utsatt liv ei stund. Aaaalllltttt for tidlig å stå opp da.
Glad jeg har bare halve dager nå i starten, for fysj, så vondt det gjorde i de fingrene mine.
Gikk løs på maskina med en gang jeg startet. Tenkte det var like greit å vise de maskinene at de ikke hadde skremt meg, selv om en av dem gjorde sitt beste for å ødelegge deler av meg. Ha,ha....1-0 til meg.

Panda-småttisene er ikke akkurat små lenger. (Bilde 1)
En av dem sammen med et par voksene. Denne er vel sånn i midten omtrent i størrelse av dem.

Bilde 2. Et lite posthorn på tur.

Bilde 3. C. aeneus

Ser jeg har klart å holde munn i et par uker. Uvanlig sier de fleste som kjenner meg.

Nå vel, det har vel ikke skjedd så veldig mye spennende heller da. Prøver egentlig å blande meg minst mulig inn i livet som er i karene. Så lenge alt virker å være bra ja.
Vannbytter og luking bruker jeg som regel god tid på, innbiller meg at det forstyrrer minst.

Trodde en av de gamle, knallrøde platyene mine hadde takket for seg siden jeg ikke hadde sett den på flere dager, men plutselig dukket den opp igjen. Tror det var 5 dager den var usynlig. Ser da like sprek ut den.
Hvor gamle blir disse platyene egentlig tro? De to der er 3,5 år nå. Det må da være en bra alder på dem.

Har bestemt meg for at aeneusene skal få ha det nye karet for seg selv, tror jeg. De er høyt og lavt, og holder et utrolig tempo hele tida. Akkurat nå har de besøk av 2 SAE som skal få jobbe der ei stund før de blir flyttet igjen.

Har en bra gjeng med SAE. 10 er de visst. 3 bor fast i 240-literen, en 7 år gammel stor, feit og dorsk en, og 2 som er 5-6 år, og like bak i størrelse. Resten av dem blir flyttet rundt i kara alt etter hvor det er bruk for dem. Effektive de typene der.

Pandaene ja. De legger stadig egg inne i javamosen de. He,he, kanskje det er flere småttiser der. Den mosedotten er blitt så diger at fisk kan leve et helt liv der uten at jeg ser dem. Og masse, masse planter.

Posthornsneglene i det karet har blitt veldig fine nå. Har brukt oppskrifta til Linda W. (takk for den) på mineralstein, og den funker den.

På bilde, store fine panda-småttiser.


CoryDoras ja... Forelsket blir man veldig fort i disse små fiskene !
Utrolig fine fisker du har der
AkvariumBoy
Utrolig fine fisker du har der :)


Takk skal du ha. Ja, coryer er herlige, og ekstra artig når det dukker opp småtasser.
Nye cory-småttiser. :)
Satt her en dag etter jobb med kaffen min og gjorde... vel, ingenting. Da så jeg noe "rart" som lå på sanda. På med de ekstra øynene for å se bedre, og der svømte det "rare" avsted.
He, he.... en mini-mini cory var det. Har sett bare en før idag, da dukket det opp en til.
Ser ikke ut som aeneuser akkurat, men det må det jo være siden det ikke er andre fisk i det karet. Er jo små da så de blir vel som de andre etterhvert.
Speider etter flere jeg.
Artig å se på dem, nesen i sanda som de store. Prøvde seg på røde myggiser idag, men det gikk ikke nei. Har uten hell prøvd å ta bilde av dem.

De to arbeiderne jeg hadde dit har gjort jobben sin og er flyttet igjen. Mosen ble så fin etter et besøk av dem.

Den største botiaen min er sur på meg for tida. Tok fra den hula den pleier å ligge i fordi den rett og slett var blitt for liten. Den begynte å få merker på ene sida av å åle seg inn. Laget ei ny, likedan, men større til den. Noen som tror den ble fornøyd? Neida, småsur og forvirret vil jeg kalle det. Går seg vel til tenker jeg. Den har ihvertfall testet den.

Nå må jeg se om jeg finner hr. og fru ancistrus noe sted. Har ikke sett dem på et par dager nå. Hmmm....

Botia er en artig og sær fisk, jeg tror de liker å skvise seg inn der hvor det er mest trangt, men den godtar nok den nye hulen etterhvert.
Gratulerer med små cory-yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap