Wenches plaskedam. (side 2)

Marita Ekdahl
Gratulerer med små cory-yngel :)


Takk skal du ha. Nytt kar og dobbelt så mange gjorde susen.

Ja, botiaer er noen artige skruer. Jo trangere, jo bedre virker det som. Har hatt den eldste der i 9 år nå, så jeg har hatt mye underholdning.

Og takk for at du kikket innom.
Det var hyggelig å stikke innom tråden din
Nina3
Det var hyggelig å stikke innom tråden din :)


Tusen takk.

Jeg har abonnert på fortsettelsen Titt gjerne innom mine gleder og sorger, tråden heter Ninas akvariehverdag.
Da har jeg klart å knipse de to småtassene jeg oppdaget i aeneus-karet.
Ikke all verdens bilder, men de er nå avbildet.
Ligner ikke akkurat mye på de store.
Og idag har de lagt egg igjen. .)

Nytt bilde av karet også. De liker godt de plantene jeg bare la oppi som ligger og flyter. Skal plante noe av dem når jeg får ut det ene filteret som er der.

Og hr og fru ancistrus dukket opp da mørket senket seg i går kveld.
Det var en ordentlig fin liten cory
Er det ferskvannstang du har til høyre i karet ditt på bildet?
Ja, den er riktig søt synes jeg.

Ferskvannstang er det ja. Kommet fra Sølvi den.
Rolige dager på akvariefronten nå. Blir ikke like mye tid til å dulle med dem nå når jeg er på jobb for fullt igjen.

De to småtassene på kjøkkenbenken vokser, og farter rundt omkring hele tida. Har ikke sett flere, så det er nok bare de to. Blir spennende å se om det dukker opp noen fra egga som ble lagt forrige uke.
Studerte dem nøye, (gubben kom jo med forstørrelsesglass til meg så jeg skulle se bedre) og det var jo noe inni der.

I dag fant jeg den ene av de to knallrøde platyene død da jeg kom hjem. De er jo gamle, så det var ikke uventet. Faktisk eldre enn jeg trodde. Satt og så på noen gamle bilder her en dag, og der var de jammen. Ja, ja, får håpe den hadde et bra liv.

Hadde en artig opplevelse i helga. Fikk besøk av et par, og mens mannfolka satt og pratet, pendlet hun og jeg mellom akvariene mine. Det gikk på ei salig blanding av norsk og engelsk, spedd med enkelte litauiske gloser når hun manglet ord. Det ble mye: åhh, så fin, åhh how nice, åhh, åhh. He, he.
Han satt bare og sa: nei, nei, ikke mer. De har et lite et med en kampfisk i. (for lite tror jeg)

Tror jeg smittet henne litt jeg.
Nye fisker.
I dag havnet jeg inn på dyrebutikken en tur. Måtte jo innom når jeg tilfeldigvis (kremt, kremt) var i nærheten.
Der var det en tank full av C. Sterbai. Merkelige greier, men sånn helt uten videre var 6 av dem i en pose, klar for å være med meg hjem.
Skulle da ikke kjøpe fisk idag jeg, men nå farter de rundt omkring i karet her. Håper jo på at de 5 som er der fra før blir litt mer synlig nå som de er flere.

Milde himmel, nå er det skybrudd her. Det fosser ned. Godt man ikke skal ut. Huff.

Aeneusene i kjøkkenkaret legger egg jevnt. Er vel bare bra jeg lar naturen gå sin gang tror jeg. Kunne vel blitt litt mye ellers.

Fant en SAE kilt fast ved filterinnsuget her en dag. Ikke mye vits i noe gjenopplivingsforsøk der nei. Den var veldig død. Hva skulle den nå der da, dumme fisken.

Ellers går alt som det skal, og bra er det. Forma har vært elendig i et par uker på hele familien. Og mannefall på jobben så det holder. Folk som aldri er borte har vært hjemme. Virus, er det ikke det de kaller det, forståsegpåerne.

Har forresten lagt en plan.
Coryene i 240-literen gjør lite av seg har jeg funnet ut. Ikke rart det, 9 coryer i 240 liter.
Altså, jeg må ha et nytt kar.
Har en plass å ha det. Der sto det et digert pc-bord. Kasta det ut jeg. Kasta hele greia. Uvanlig av meg å kaste noe av tre, for det ser jeg vanligvis som materialer,men det der gikk ut.
Så gjenstår det å finne et passende kar, 70-80 liter, tenker jeg.
Og så liksom bare la det gli ubemerket inn. He, he, det må jeg da få til.

God helg.

Bilde 1: 3 av de nye
Bilde 2: En stor og en liten i kjøkkenkaret
Bilde 3: Botiafamilien min.
Det er så kjekt at akvariene bare kommer smygende inn og blir en naturlig del av ei ellers akvarie-overfylt stue... og disse coryene da, som har en tendens til å havne i en pose på hjemvei. Pussig hobby, dette her. Hos meg har noen kampfisker også bare hoppet i bilen og haiket med meg hjem...
Godt at andre fisker har vett til å flytte ut når de er blitt store nok...
Panda-yngel
Hurra! Oppdaget bittesmå pandayngel i karet idag.

Sto og speidet etter kirsebærrekene som flyttet inn før helga, og der så jeg plutselig et par små yngel.

Det er det jeg har sagt hele tida, kan være mye inne i den enorme javamose- "dotten"
Artig er det.

Rekene ja. Flytta vel inn på torsdag. I pandakaret. Ikke akkurat lett å få øye på dem der nei. Små reker i et kar på 112 liter, med mye planter, og da mener jeg veldig mye planter.

Blir spennende å se om de liker seg hos meg.

Flyttet for sikkerhets skyld kileflekkrasboraene til 240-literen, og der tar de seg virkelig godt ut der de seiler rolig fram og tilbake i samlet tropp.
Er jo ganske liten den troppen. De er bare 8. Må nok ha noen flere tenker jeg.

Og med den flyttinga fikk jeg jo selvfølgelig et problem. Skjørtetetraene passer liksom ikke inn lenger. Huff.....hva gjør jeg nå da?
Kanskje noen vil ha dem. Spør ikke butikken denne gangen. Dessuten er de blitt ganske store noen av dem.

Må i tenkeboksen litt tror jeg.

Og coryene i det karet skal definitivt få et eget kar. Det trenger jeg ikke tenke mer på.

I pandakaret er det bare pandaer og noen ottoer av fisk nå. Og de nye rekene, og posthornsnegler. Der må jeg flytte noen, for de begynner det å bli mange av. Er sandsnegler der også, men de ser jeg stort sett aldri.

Får flytte posthorn i helga tenker jeg.

Og så tror jeg at jeg skal sjekke inni filterbøtta etter yngel. Har stått uten svamp på innsuget der ei stund, så hvem vet hva som kan ha havnet der.
Den svampen skal ikke av mer!

Nå må jeg og speide etter småtassene igjen.

Ha en fin kveld.

I dag har energien vært på topp, og jeg har fått gjort mye synes jeg.
Vet jo utmerket godt at jeg får svi for denne dagen imorgen, men den tid, den sorg.

Vannbytter er tatt på alle 5 karene. Litt forsiktig hos pandaene siden jeg oppdaget yngel der igjen. Der tok jeg meg god tid og fikk luket bort litt av javamosen. Det ble gjort med stor forsiktighet, både på grunn av yngel og små reker. Satt et par av dem midt oppi den, og de så ingen grunn til å flytte på seg om jeg holdt på.

Burde luket ut mye planter også, men de får bare være litt. Skal ikke se helt bort fra at det dukker opp et kar til snart, og da må jeg ha planter uansett.

Alt gikk vel og bra til jeg startet på 240-literen.
Hva ser jeg der? Jo da, en av botiaene ligger der, død.

Synes jo den har oppført seg litt pussig de siste dagene, men at botiaer oppfører seg merkelig er jo ikke uvanlig akkurat.
Sprell levende i går, og død idag.
Alt i orden med vannverdiene, og kan ikke se noe uvanlig på fisken, så hva som er årsak vet ikke jeg.
Alltid trist å miste fisk, men det er jo sånt som skjer.

Alt ser bra ut ellers i alle kar.

Har også putta nedi noen innvedige filter i noen av kara, bare sånn i tilfelle....
Kjekt å ha noen som blir klare til bruk etter hvert.
Har en liten mistanke om at det dukker opp et kar neste uke en gang.
Det får jeg kjøre igang med gugge og salmi.

Og så har jeg laget masse mat til fuglene idag. Store kuler med masse frø i. Har tatt vare på kokosnøtter jeg har kjøpt til dem tidligere med mat i, og nå har jeg fyllt dem også på nytt igjen med hjemmelaget mat. Blir nok godt det ja.

Vært ute og tatt litt høstbilder også. Er så mye flotte farger overalt.

Lurer inn et par av de bildene idag.

Ha ei fin helg.

Ny ladning med egg. :)
Aeneusene er i storslag idag, og legger egg overalt.
Siden energien jeg hadde igår ble fullstendig oppbrukt, har jeg kost meg med å se på dem, lenge.

Og så har jeg klart å knipse en ny bitte liten panda.
Må legge godviljen til litt for å se den, men den er der. (Bilde 3)

PS. Ja jeg vet glasset på karet ser forferdelig ut.
Kar nr. 6 på plass
Jada, det blir flere kar etterhvert her hos meg. Et nytt på ca. 60 liter er igang.
Gjorde det enkelt med filteret. Stjal like godt noe svamp fra et utvendig, og så var det igang.

Verre var det å få tak i coryene i 240-literen. Endte med å tømme karet helt. Nå gjorde det seg vel med ei skikkelig opprydding der da, egentlig. Ble ei bøtte med stygge planter som røyk ut. Litt omøblering, og flytting av fisk, så det ser vel ok ut nå. Helt fornøyd blir jeg ikke uansett virker det som.

Angrer vel på kjøpet av den øreålen som er der. Det var sønnen som så gjerne ville ha den. Og det er så vanskelig å si nei til den store, snille bamsen av en sønn jeg har. Spesielt når han omtrent aldri spør om noe, og i tillegg alltid har hatt, og alltid vil ha behov for litt ekstra fra oss andre.

Litt oppdatering fra kara.

I Hvilehjemmet flyter dagene rolig avsted. De gamle der holder ut de. Litt frafall er det jo, men ikke mer enn ventet. Aner ikke hvor gamle de er, men jeg synes de har vært der bestandig. De har selskap av noen ottoer, og kuhliål.

Kjøkkenkaret er underholdningskaret. Aeneusene er høyt og lavt i et sabla tempo hele tida. Egg legger de i hytt og pine, så jeg tror det er like greit at de må klare seg selv.

Lille-Juwelen (70 l) har sterbaiene nå nesten for seg selv. Noen ottoer og kuhliål, og en enslig dverg-gurami, såkalt rubin, har de som selskap.

Og så var det Pandakaret. Antallet øker. Hadde storluking der idag, og det trilla egg overalt, så noen små som begynner å se ut som pandaer. Og en sytråd, som visstnok svømte rett inn i munnen på en av de store.
Også der har jeg noen ottoer. Og noen reker.

240- literen. Noen nye beboere. Rasboraene fra pandakaret er fluttet dit, og rosentertaene fra 70-literen.
Har hatt sånn mystisk ancistrus frafall der. De 3 som holdt til der takket for seg på 2 dager.
Ikke amoniakk, ikke nitritt, ph og gh helt ok, så ????

Og så det nye karet. Corykaret. 9 c. ambiacus (ihvertfall kjøpt som det) holder til der. De liker best å komme fram etter at det har blitt mørkt.
Skulle gjerne hatt litt større plass til dem, men tror det likevel er bedre der så de slipper å kjempe med botiaene om maten. Ingen tvil om hvem som vinner den kampen.

Ble visst langt dette. Ja, ja, noen bilder blir det også.



Et par bilder til.

Posthornsnegler har hatt fest på catappablad.

En riktig så feit kuhliål
Et nytt lite bartefjes har dukket opp i kjøkkenkaret. Så da er det småttiser både der, og i pandakaret nå.
Artig at noen klarer seg helt uten hjelp fra meg.

Kjøpte 5 ottoer igår som nå bor i kjøkkenkaret.

Merker at jeg ser spesielt etter coryer nå når jeg er innom dyrebutikken.
De hadde noen flotte c.trilineatus der igår, men jeg har ikke plass.

Og så hadde de noen jeg ikke har sett før, c. rabauti. De var veldig fine, men du verden, de var jo enorme. Ser det står maks 5,5 cm på dem i basen her, og det var de der helt sikkert. Flotte var de ihvertfall.

Og så falt jeg nesten for fristelsen da jeg fikk øye på kampfiskene. Åååå, så nydelige noen av dem var.
Er liksom ikke helt sikker på hvor jeg skulle hatt en, eller to.....
Kjenner litt at jeg angrer likevel på at ikke en ble med hjem. Hmmm.. Kunne vel hatt en i 70-literen sammen med sterbaiene hvis jeg flyttet dverg-guramien.

Posthornsneglene er veldig glad i katappabladene fra Amy på E-bay. Hun har nok fått en ny fast kunde i meg.

Får skryte litt av nettbutikken til Dahls dyrerike også, lynrask levering.



Så kom kampfisken :)
Ja, da ble det kampfisk på meg. Angret dypt på at jeg ikke kjøpt en av de jeg så tidligere. Men, i går kveld var sønnen min og jeg en snartur i byen, og da måtte jo jeg innom butikken en tur.
"Ja du må vel det" sier han og gliser. Raringen.

Og hva ser jeg der? Joda, kampfisken jeg syntes var så fin.
Så jo halvdød ut nedi det lille glasset den var i, men da jeg rørte litt på det for å se nærmere var det liv ja.

Stirret på meg og sa: "Kjøp meg, kjøp meg".
Og den ble med meg hjem. Fine fisken.

Holdt jo på å få sjokk da hun dama bare tømte hele innholdet i glasset over i en pose, på en for meg brutal måte. Kan jo være litt forsiktig da.

Vel, nå er den i 70-literen der sterbaiene er. Farter rundt omkring og undersøker alt. Ser ikke ut til å bry seg noe om de andre, og de bryr seg ikke om den. Så dette tror jeg går fint.

Synes den har blitt tynn siden sist jeg så den på butikken. Det mener gubben også, han så den også tidligere. Så vi får prøve å fete den opp.

Kjøpte med noe kampfiskfor, men tips til for mottas med takk.
Wow, det er en av de fineste kampfiskene jeg noen gang har sett! Den er nok veldig glad for at den slipper den sikre død i den lille koppen, og nå kan svømme rundt i sitt eget kongerike
Ja, er den ikke nydelig.

Til og med gubben som påstår han ikke bryr seg noe om disse fiskene mine,( kremt, kremt,) har forelsket seg i denne.

Det var en utrolig flott kampfisk faktisk! Nydelig. Har den fått noe navn forresten? Eirik Raude kanskje, hehe (siden han var så rød og fin).

Kampfisker digger røde mygglarver
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap