Hvordan kan man synke ph?

forstår meg ikke helt på vannverdier. hva må man gjøre for å forandre dem liksom?
er det bare ph du vil endre?

hvis du vil synke PH må du tilsette enten ph synkende middler eller røtter, eikeblader, capphala blader og annet som synker phen

vil du ha høyere ph kan du tilsette kalkstein fks.

vil du ha lavere nitrat verdier, så må man bytte vann.

lavere nitrit verdier, bedre filter (bytte vann)

osv osv.. men her i norge har vi så godt og nytralt spring vann at de fleste fisker trivs i det, trengs bare små endringer

hvilke fisker holder du?
ph synker jo litt av seg selv etter en stund, så om du feks har ph 8 i krana kan den allikevel ligge stabilt på 7 i karret etter en stund etter oppstart av akvarium.

Kommer an på hvor ofte du bytter vann og hvor stort akvarium du har. Desto større karr, desto mer stabile vannverdier.

Det som gjør at ph synker er feks fiskeavføring, planter, mangroverøtter (bare hvis de er ganske nye) og keramikk.

Lønner seg derfor å måle ph verdien etter en stund, og sjekke at den ligger innenfor grensen for hva fiskene dine trives med.

Personlig anbefaler jeg ikke å begynne med noe ph-senkende eksperiment uten å vite nøyaktig hva du driver med. Kan fort bli fiskedød av det, for fisken tåler dårligere en brå senkning av ph enn en brå økning.

takk for svar !
har egentlig aldri brydd meg noe med vannverdier. de har alltid vert så stabile at jeg ikke har tenkt noe over det. har 240l- med søramerikanere ) leste akuratt en artikkel som sa at viss du senket ph verdiene til 6,2 når herosene hadde egg, var sjangsen større for at prosessen fortsatte i riktig retning. men tipper jeg allerede har en ganske lav ph. har masse røtter som er relativt nye, så tror jeg legger bort den tanken
hvis du skal senke ph, så anbefaler jeg at du prøver med catappablader/eikeblader. I tillegg til å senke ph, så har de flere positive effekter i karet.
Når det gjelder cattapablad så er det stor forskjell på kvaliteten på disse. Man bør få tak i bra kvalitet/ferske blad som ikke er sprøyta etc. Og de bladene senker ph drastisk.

Jeg tilsatte et eneste blad i et 60 Liters og da sank ph fra 8 til 5.5 over natta. Var gudskelov ikke fisk i det karret da
Min erfaring er at det skal svært store mengder med catappa/eikeblader til for at pH skal senkes. Jeg synes det er mye lettere å senke pH med eikebarkekstrakt, og denne metoden gjør det også langt lettere å holde pH stabil.

Og vannverdier forandrer man ikke hvis man ikke behøver
Janne
Min erfaring er at det skal svært store mengder med catappa/eikeblader til for at pH skal senkes. Jeg synes det er mye lettere å senke pH med eikebarkekstrakt, og denne metoden gjør det også langt lettere å holde pH stabil. Og vannverdier forandrer man ikke hvis man ikke behøver ;)


Da hadde du nok ikke Cappatablad av god nok kvalitet..
De senker ph drastisk med en gang og så går jo effekten gradvis ut etter noen uker så man må tilføre et nytt blad i måneden, sånn ca.

Det positive med Cappatablad kan være at det er sykdomshindrende, men som sagt, en del av de Cappatabladene er ikke helt bra, de kan være sprøyta osv. og da kan fiskene bli svekket/syke.
Ikke noen grunn til å diskutere, Erlend. Min erfaring er min, og din er din
Jeg trodde dette var et diskusjonsforum?
Plussmedlem
Et eneste catappablad skal ikke klare å senke ph SÅ mye. I såfall vil jeg heller anta at det er Erlend som har blader av dårlig kvalitet/behandlet/et-eller-annet...
Oppgi gjerne hvor du har kjøpt de, så vi andre kan unngå å kjøpe derfra.

Og jeg har alltid trodd at man ikke skulle bruke ferske blader, men tørket?
Inaktiv bruker
Jeg bruker røtter, Nå er mitt vann sånn at det har en veldig lav KH så da synker PH ganske lett, Røtter og litt blank eddik til nød (Blander i en bøtte og måler at det blir rett.
Bruker ubehandlet torv. Et par gode never i en bøtte vann i 20-24 timer senker ph 0,7-0,9. Værre hvis man har store akvarier da

Ps: putter torven i damestrømpe,knabba av kona
Plussmedlem
Sprettfisk
Bruker ubehandlet torv. Et par gode never i en bøtte vann i 20-24 timer senker ph 0,7-0,9. Værre hvis man har store akvarier da :) Ps: putter torven i damestrømpe,knabba av kona :)


Gammelt og genialt triks det der... Det enkle er ofte det beste.
milo
Et eneste catappablad skal ikke klare å senke ph SÅ mye. I såfall vil jeg heller anta at det er Erlend som har blader av dårlig kvalitet/behandlet/et-eller-annet... Oppgi gjerne hvor du har kjøpt de, så vi andre kan unngå å kjøpe derfra. Og jeg har alltid trodd at man ikke skulle bruke ferske blader, men tørket?


Det vil jeg helst ikke oppgi, for da blir det fort utsolgt
Torv senker jo også drastisk, og det er veldig stor forskjell på hva slags torv man bruker, så det er nok enda skumlere enn Cattapatablad
Må nok si meg enig med Janne.

Det skal betraktelig mengder med eikeblader/catappablader for å senke pH vesentlig. Holder selv sør amerikanske (Apistogramma), men er så heldig at jeg har brønnvann med pH under 6. Likevel bruker jeg eikeblader av flere grunner. Fiskene er fanget i lokasjon med masse blader, yngel finner mat i bladene og yngel har gjemmesteder for å nevne noe
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap