Oppdrett av neontetra.

Inaktiv bruker
Hei! Får en uke siden kjøpt jeg 10stk Neontetra.

Så er det noen spørsmål jeg lurer på. Jeg har lest og sett mye på videoer på YouTube osv på hvordan man parer to Neontetra. Så hva trenger jeg for å få til dette. Ja, jeg vet det er litt tidlig , men hadde vært greit å fått litt info om hva jeg må kjøpe inn og eventuelt ha for å kunne gjøre dette?. Jeg er også litt usikker på kjønn med ettersom jeg har sett på fiskene, så har jeg ihvertfall 2 Hunn de er sånn passe store.

Så noen spørsmål:

1: Hvor mange ganger om dagen skal jeg mate mine Neontetra?
2: Hva slags fisk passer sammen med Neontetra?
3: Også lurer jeg på om jeg kan få noen smarte tips fra dere som har gjort dette en stund , som dere har lært. Sånne litt enkle og smarte tips som dere gjør når man f.eks rengjør akvariet, mater fiskene osv.

PS: Jeg vet at jeg er nybeynner så skal vente med å prøve på avl av Neontetra, men vis en dag jeg ser at hun er veldig stor? så hadde det vært greit å fått vite litt. . Legger ved et bildet sånn.
Oppdrett.
fyst å fremst ..neontetra? har lest ein plass at for å driva oppdrett e d beste et kar 20-60 l lav vannstand 2 lag med klinkekuler på bunn. (dette fordi at neon dropper egga sine) og da kan ikkje de ete de. så må kare være totalt mørkelagt ettersom eggene ikke tåler lys... (har eg lest)!!
-Det er litt vanskelig men ikke umulig å få oppdrett på neontetra. Neontetra legger egg over hele akvariet, i planter, i grusen, overalt. Eggene er ikke klebrige. Alle fisk synes disse eggene er snadder - inkludert foreldrene, så for å få eggene til å klekke uten å bli spist bør det brukes et lekskar som foreldrene fjernes fra når eggene er lagt. Eggene er lysømfindtlige, så hold akvariet mørkt til yngelen er frittsvømmende.
Eggene trenger meget bløtt og mykt vann, de er spesielt ømtålige for hardt vann, så regnvann bør brukes.

Eggene klekkes etter ca en dag, og yngelen er frittsvømmende etter fire-fem dager. Yngelen fores med infusorier eller annet mikroskopisk levendefór. Liquifry kan også brukes.

Vannet må være veldig bløtt, og temperaturen ca 24 grader. Ph mellom 5 og 6,5."
(fra fiskebasen)

Man kan ha mange forskjellige typer fisker med neontetra.
Kommer ann på størrelsen På akvariet, temp og vannverdier(PH, GH)
Neontetra vil ha ph godt under 7 og gh helst under 3.
Derfor bør du ikke ha levendfødere(guppy, platy, molly osv) i sammen med neontetra.
Hvis akvariet ditt er 100 + liter ville jeg tatt i flere neontetra og en gruppe med corydoras sterbai.

Har du målt vannverdiene?
Inaktiv bruker
Ja, jeg har målt vannverdiene de er bra. GH 0.3.

Føler jeg har lest det som du svarte med , engang før. Så takk for svaret , men det hjelper liksom ikke når jeg egt. ikke skjønner noe av det. Skjønte bedre det at jeg skulle legge 2 lag med klinkekuler osv. Ikke for å legge deg lavt ned.

Ja, Jeg har tenkt til å ha ca 40-50 Neontetra blandet med Kardinaltetra etterhvert.
men vær sikker på at ph er lavt også, kardinal&neon tetra liker ph under 6.
gh-en din er bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap