Tenker på å kjøpe kulefisk, trenger litt hjelp.

jeg har et 110 liters kar som nå er et selskapskar med neontetra, maller og reker som jeg har tenkt til å tømme og lage kulefisk kar. jeg har også et 60l liters kar som jeg bruker til reker. dette vil nok bli brukt som sneglekar vis jeg skal ha kulefisk.

jeg tror at rødøyet, sør amerikansk og dvergkulefisk vil være best passende til akvariet. Det står at den Sør-Amerikanske er middels mens di to andre er litt vanskelig. Er det egentlig noen forskjell eller er det bare forskjellig meninger blant de som har skreve det?

Hvor mye snegler trenger de? Leste at de trenger snegler et par ganger i uka, men hvor mye skal di ha ver gang? Er det noen snegler som passer bedre enn andre? Tenkte sandsnegler fordi de har jeg mangen av. Vis jeg bare skal ha snegler til en liten kulefisk kan jeg ha reker i tilleg til sneglene i sneglekaret?

vannet der jeg bor har ph på rundt 7 og gh på rundt 4
kulefisken vil mest sannsynlig drepe alle fiskene i karet ditt
jeg skrev at jeg skulle tømme karet. da mente jeg at jeg skulle selle alle fiskene som var der og bytte ut innholdet slik at jeg kan ha en kulefisk. er klar over at disse er søte mordermaskiner :P
Inaktiv bruker
Kulefisker er vanskeligere enn man tror, de krever rent vann med GOD kvalitet, sirkulasjon og god beplantning. De er ondskapsfulle og tigger etter mat, snegler må du ha i drøssevis, ikke i samme kar, da forsvinner de på noen timer.
hvor mye snegler trenger egentlig et par dvergkuler? leste på en side at de egentlig ikke trenger så mye snegler og at de kan leve på frosne mygglarver.
Det med tigging går fint så lenge ikke mamma får fullmakt over matskålen :P

Hvordan vet jeg at vannkvaliteten er god nok?
Inaktiv bruker
Snegler er hovedforet til dverg kulene. Det er ikke alle dvergkulene som tar frossen mat.
Uten snegler med hardt skall vil de dø, kort fortalt!
vet at di trenger snegler for å overleve men vis jeg mater med vanlig damsnegl, er det nok med en snegl annenhver dag? eller må jeg gi fler snegler ofte? for jeg skal sette opp sneglefabrikk med damsnegl, men jeg lurer på hvor mye jeg må klare å produsere for at fisken skal få nok mat.
Min carinotetraodon irrubesco er hvertfall veldig glad i pestsnegler, slepper oppi 2-3 stykker et par ganger i uka, og resten av uka går det i mygglarver. Hun ser ut til å trives veldig godt med det.
Heisann. Les denne. Her står det mye nyttig info om hva du burde tenke på

Lykke til
Her er det noen "sludder" og "svada" svar. For å klargjøre... Dvergkuler vil ikke dø uten snegler med hardt skall, slik Kontorstol skriver. Sneglebehovet har med tenner å gjøre, og dvergkuler har ikke det samme behovet for dette. Sirkulasjon er heller ikke så viktig. Kuler er ikke særlig gode svømmere, og setter mest pris på lav sirkulasjon. Derimot er rent vann veldig viktig. Dette er fisk som er ømtålelig for NO2 og NO3... Overfiltrering er egentlig et "must" for disse fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap