Hvilke planter skal jeg ha?

Jeg lurer på, skal kjøpe meg noen planter, så lurer jeg på hvilken?
Har en kampfisk, og en algesuger av noe slag (har laget et innlegg om noen som vet hvilken det er?) Har 54 liter, så lurer jeg på hvilke planter jeg skal ha?
Det er lurt å starte med enkle planter som vokser fort, og som krever lite CO2 etc. En god start er Sagittaria subulata, som vokser utrolig fort. Legger med noen bilder så du kan se forskjellen etter 6 uker! Har ikke kjøpe noen nye planter etter det første bildet.
Har søkt opp 54-liter plantekar blant medlemsakvariene for deg, det var ikke mange, men hvis du søker opp [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=54&size_to=54&aquariumtype_id=]alle 54-litere[/URL] og titter på hva de forskjellige har i karene får du fort ideer (Mange av oss lister opp planter et stykke ned på akvariesiden...). Det var i alle fall det jeg gjorde helt til å begynne med...

Når du skriver algesuger tenker jeg ancistrus, de har lett for å spise opp en del planter. Mitt forslag er å holde seg unna sverdpanter som sugemaller synes er godteri, og heller gå for Cryptocoryner fordi de antagelig smaker helt forferdelig, er veldig pene og enkle å få til, og et par hurtigvoksende stengelplanter som ikke er så lette å ødelegge for sultne algespisere, som for eksempel Limnophila sessiliflora eller Hydrocotyle leucocephala. Javaregner og Javamose er også lett å få til, men de vokser litt langsomt og må ha noe å sitte fast på, som stein eller røtter.

Det fine med 54-litere er at det blir godt med lys helt ned til bunnen, så se hva du finner og liker og har råd til, er du heldig liker de plantene du synes er fine seg hos deg. Litt flytende gjødsel trengs hvis du kal få det til, en liten flaske varer leeenge i et såpass lite akvarium. Det lønner seg nemlig å starte med bittelittegrann gjødsel, og så øke etterhvert som plantene skyter fart...

Kampfisk synes vel flyteplanter er gøy, da anbefaler jeg http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1101, den blir ikke ugress, har lange flotte røtter og tåler lukket topp uten å råtne.

Hvis du går for Cryptocoryner eller andre rosettplanter er det lurt med en næringskule ved røttene når du planter (etter at du har fjernet den ekle steinulla de står i, skyll i rennende vann til alt er borte). Planter er veldig moro og gjør det enklere å holde alt stabilt i akvariet, så lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap