3 uker vekke fra fisk?

nå skal jeg være 3 uker hjemme og 3 uker vekke, men søstra mI Skal skifte vannet en gang imens jeg eR vekke.
Jeg plAnlegger å kjøpe 5 sommerfuglciklidEr (2 hanner og 3 hunner)
i håp om å få par, men er dette dumt å gjøre? kan de være i 8 dager før noen kan skifte vann?
filteret er stort (utvendig 1200 liter/time) har blitt "fôret" med salmiakk i ca 5 uker.

Inaktiv bruker
jeg ville venta til jeg kom hjem igjen.
hva om jeg bruker easybalance + får noen til å skifte vann 2 ganger? ville det da gått fint?
Det beste for fiskene er om du venter til du er hjemme igjen, så hvorfor ikke gjøre det?

Hva om en fisk dør og blir liggende og forgifte de andre? Kan lett skje i en startfase. Eller at 2 danner par og terroriserer de andre, uten at du kan ta ut de overflødige. Eller hvitprikk eller annen sykdom.

Det kommer sikkert noen som sier, "ja, det kan du" senere i tråden, uten at det betyr at det er best for fiskene.
Hvorfor ta sjansen når du skal bort i 3 uker? Når man introduserer nye fisk er det alltid lurt å ha muligheten til å holde øye med de. Tenk om de har med sykdom og du ikker får oppdager og medisinert det i tide?
har tenkt på det, det er noen hjemme som kan se etter dem, har tenkt å kjøpe medisiner imens slik at hvis fiskene blir syke så kan de som er hjemme medisinere dem.
og hvis noen dør kan de ta de opp.
synes bare det er så kjedelig å vente i 6 uker før jeg skal ta i fisk...
men har ikke bestemt meg enda.
Inaktiv bruker
tålmodighet er nøkkelen til suksess.
Da venter jeg til jeg har kommet hjem, skal få noen til å ta salmi oppi akvariet imens jeg er vekke.
det har egentlig vært brukt i ca 4 mnd, men for ca 6 uker siden solgte jeg fiskene oppi(levendfødere) og skiftet fra grus til sand, stein til røtter, og nye planter, kjøpte også et helt nytt filter (am-top 3338) og det har jeg innkjørt nå
skal registrere akvariet når jeg får fisk oppi
jeg skal vente, men jeg lurer på om jeg kan ha andre dvergciklider i akvariet som f.eks thomasciklide?
Inaktiv bruker
Den ene er fra Afrika den andre fra Sør-Amerika?
ja
det ville jo blitt en "community tank" da
men går det? har mye hjemmesteder
Ingen av dem kommer til å ha optimale vilkår i samme kar. Thomasiciklide vil helst ha pH over 6, inntil 8 og gh 5 - 10, mens sommerfuglciklide (- Ramirezi) vil ha pH 5 til maks 6,5 og GH 0 - 5.
Okei men vet om andre ciklider som passer?
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap