Borre hull i sidevegg på møbel?

Skal sette opp ett 360 liter Akvastabil Mark II akvarium. Det skal stå på badet, og det ville vært penest om jeg kan ha det nesten helt inntil bakveggen. Men da får jeg ikke stikk kontaktene inn på baksiden.

Spørsmålet mitt er om jeg kan borre ett hull på 5-7 cm i sideveggene slik at jeg får inn en stikk kontakt. Vil dette hullet svekke bæreevnen til møbelet for mye? Hele vekten på akvariet hviler på disse sideveggene. Det er bare hjørnene på karet som er nedpå møbelet. Sideveggene er 3,5 cm tykke.

Karet skal settes opp med hel-automatisk vannbytte.

Har lagt ved bilde av møbel bordet.
Inaktiv bruker
Bor i vei, Hull gjør faktisk en konstruksjon sterkere, men om kommoden holder 360L tør jeg ikke svare på, tviler litt siden det bli bli godt over 360kg.
Dette er Akvastabil sitt møbelbord som er dimensjonert for 360 liter. Så det skal holde. Det jeg ver bekymret for var om ett hull på 5-7 cm i hver sidevegg ville svekke styrken da all vekten fra akvariet hviler på disse 2 sideveggene. Men da får jeg prøve
Mitt bord til 530 er boret i alle innerveggene. Dette går helt fint, men er man usikker så setter man inn slanger og kontakter før man setter det inn til veggen(så slipper man å bore).

Det du skal tenke på er at på et bad så blir det mye fuktighet slik at MDF platene du borer i får åpen kontakt med fukt og det ville ikke jeg ha gambler på. Etter boring så forseglet man sårflaten i hullet med vanntett masse.
Inaktiv bruker
Da er det bare å peisa på. Da jeg jobbet som sveiser lærte jeg at hull i konstruksjoner ikke skader så lenge det ikke skal være vanntett.
Så gjør du som Geir Kristiansen og forsegler de delene som er kuttet bort, Silikon eller lignende.
Tenkte å male kuttflaten med hvit baderomsmaling 2-3 strøk. Ulempen med å legge inn kontakter før jeg setter på plass akvariet kommer når noe utstyr skal byttes Kommer til å borre ett hull på hver side. Venstre side er for strøm inn, og høyre side er ledninger ut til pumpe, varmekolbe og lys.

Skal lage ett hjørnefilter på høyre side. Der skal jeg få plass til Eheim 2048 pumpe, varmekolbe og skal borre hull i akvariet til automatisk vannbytte. Målet er å ikke ha noe synlig utstyr i karet. Sort bakgrunn, og sort hjørnefilter som vil bli 23x23 cm.
Hva er best å bruke til å dekke den åpne kutt flaten med? Baderomsmaling eller hvit silikon? Tror dette er MDF plater.
Inaktiv bruker
Jeg ville skaffet meg en kabelhylse/gjennomføring i gummi som jeg hadde limt på kuttområdet med gjennomsiktig silikon,
Får ta meg en tur på Biltema i morgen å se hva jeg finner da før jeg borrer
Jørg1 AKA Spock
Hull gjør faktisk en konstruksjon sterkere

Det var nytt for meg. Kan du forklare det nærmere?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap