Egg & yngel, ansistrus. trenger noen tips.

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.
Jeg har en ancistrus hann som vokter mallehula si, han blir veldig hissig når andre fisk kommer for nær. Det er jo er sterk indikasjon på hva som er i gjære.
Han har nok lagt der ei ukes tid, og i mellomtiden oppdaget jeg at jeg hadde alt for lav Ph. Den har jeg fått regulert opp igjen. Hvis egg el yngelen døde p.g.a. dette, hvor snart gir hannen opp? Jeg er redd han ligger og passer på helt forgjeves.
Og så - hvis det er et positivt resultat, hva bør jeg gjøre nå? Jeg har andre fisker i akvariet som sikkert vil sette pris på et yngelmåltid, bl.a. en snik av en labeo, guppy, molly og platy, to botia og tre coryer en SAE og noen artsfrender.
Hva bør jeg gjøre for å berge flest mulig? Ser mørkt på å flytte hula og hannen nå, kanskje er de i en kritisk fase. Er de så små at de kan bli spist av flere enn labeoen? (for da kan jeg flytte bare den)
Å være parat til å ta dem med en gang de kommer ut av hula, kan være vrient hvis det skjer når jeg er ute.
Karet er 250 liter, og jeg har et kar ledig på 15 liter. Kan jeg evt ha dem der til de blir uegnet som fiskeføde, hvis jeg klarer å berge noen?
Nå når dem er kommet i lek, tror jeg jammen at 112 literen skal få bli et eget anc. kar. Har fire kar, og det går anc. i alle. L-144, anc. sp. oppdr.variant, og L-183.
Til slutt; kan disse tre typene blande seg i lek slik at jeg får en uønsket mix?
Jeg blir glad for svar og gode råd.
Nå har ikke jeg verdens beste track record på Ancistrusoppdrett, men trinn en fikk jeg til. Å få far til å slippe hula kan du bare glemme, og å få tak i de små hvis de først er frittsvømmende er også litt mye forlangt, men du kan fylle lillekaret med samme vann og sørge for at alle verdier er klin like, og så klaske hånda foran huleåpningen og bare flytte far og egg og barn, eventuelt via en isboks eller noe hvis det er langt å transportere. Det gikk veldig bra her i alle fall, jeg hadde en innkjørt 54-liter stående.

Flyttet far og hule tilbake til mor når de små var ute på egen hånd, og så må noen som kan resten ta over, for det var ikke veldig mange som overlevde her. Vet at ukalibrert varmekolbe ikke var noe sjakktrekk så første kull røyk, andre slet med for dårlig for antagelig...

Søk på Ancistrus oppdrett, det er skrevet mye om saken. Og lykke til!
Disse tre typene du har er alle Ancistruser og kan derfor krysse seg om du setter dem sammen...og da ender du opp med tullball.

Du finner fort ut om det er liv i hulen eller ikke, lys med en lommelykt og du ser fort om eggene er der fortsatt eller ikke... Hannen gir ikke opp før de er klekket, dårlige egg sørger han som regel selv for å kaste ut.

Tror nok de fleste av fiskene dine vil forsøke seg på yngelen, men om de ender med å spise alle spørs om de klarer. Ancistrus'er har jo ofte ganske store kull og om du har godt beplantet kar eller har mye røtter osv så er det jo da mange naturlige gjemmesteder for dem slik at fortsatt mange kan vokse opp uten hjelp fra deg. Ancistrus yngel er heller ikke helt evneveik når de slippes ut fra hulen og de vil nok skjønne hintet om en Molly prøver seg på dem og sikte seg inn et trygt sted innimellom røtter osv.

Å klekke dem i en 15l er nok ingen god idè da det er for lite kar til at du klarer å holde gode vannverdier for et helt kull.
Eggene er klekket!
Juhu!
En lykkelig start, ihverfall! Ancistruspappa viste fram en myriade av barn nå i kveld. (jeg ble overrasket over hvor stor yngelen var) Da vi så den første utenfor,var vi snar og lura en håv framfor utgangen på hula, og fikk de over i ynglekaret i full fart, (vannet rant ikke ut av hula) så nå er både far, barn og hule i et mindre kar. Her skal de få være til de er litt større.
De har vært ute av hula, hengt litt på glasset og sikkert sett etter mat. Har gitt dem både finknust og hel tabimin, regner med at hannen er sulten etter all viftinga. Nå holder de seg i lag med far, vet ikke om han passer de lenge?

Har to unge ancistruser i dette karet fra før, jeg håper ikke dem er en trussel mot småttingan. Ellers er det endlers- og guppyyngel (bittesmå), 6 stk små sakurarekebarn og 4 små jegersnegler i karet.
NB. dette er ikke 15 literskaret!
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap