Problemer med guppy

Jeg har hatt en riktig uheldig start på det nye akvariet. Nå er det guppiene. De blir plutselig tynne, nesten innhul, skjellene stritter men er desperat på mat.. og etter en stund så dør de bare.. Hver gang jeg har vært i dyrebutikken sier de vannkvaliteten er fin, men jeg har noen kardinal tetra som har noen ormer jeg ikke blir kvitt. Men jeg finner de kun på kardinalene. Kan det være at perleguramiene jakter guppiene så mye at de blir stresset av det? Har et 96 liters akvarie med 2 perlegurami, 6 guppi (en hann) og 5 kardinaltetraer.

De har akkurat blitt medisinert med eSHa 2000 uten virkning på guppiene, men det hjelper kardinalene.

Hva feiler de? Hva skal jeg gjøre? Har egentlig bestemt med for å kvitte meg med perleguramiene..
Inaktiv bruker
Lenge siden oppstart?
HVA er vannverdiene? (Ikke at de er fine)
Tilsetter du noe for å få rett hardhet og ph?
Hvorstort er akvariet?
Guppy og kardinal tetra passer IKKE sammen, de skal ha helt forskjellig vannverdi.

Nå har det seg sånn at guppy som oftest er elendig kvalitet på.
Jørg ja, OM kjøpt i butikk. Kjøp fra noen som driver med guppy
Hvis du har parasitter hjelper det ikke med Esha 2000, les mer i sykdomsguiden.
Vannverdiene fikk jeg aldri, bare at de var innenfor normalen.. Har ikke fått kjøpt eget test sett ennå. Tilsetter ectason. Har snakket med dyrebutikken igjen og enda flere fisker er dødd siden siste post.. har derfor måttet ta den tunge avgjørelse og ta livet av alle fiskene og rense akvariet og starte forfra. Sand er kastet, planter har blitt badet i flere timer i sterk ectason vann, pumpe og annet tilbehør er blitt kokt. Nå får akvariet bare stå med planter og stabilisere seg, så får privat oppdrettede fisk skaffes på et senere tidspunkt. Takk for tilbakemeldinger
Bare husk nå når du starter på nytt at du lar akvariumet få bygge seg skikkeli opp før du har i fisker. Og start i det små med hvor mange fisker du har i. La det går hvertfall 4-5 uker før du prøver med 1-3 fisker for å være helt på den sikre siden.

Sanden trengte du ikke å kaste, er bare å skylle den godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap