Hvor mange liter tror dere denne vil tåle?

Har en skjenk fra jysk som ser slik ut:

Det er to ben (klosser) på midten av skjenken også. For øyeblikket står det en 60L der. Har nå planer om å i alle fall doble dette, kanskje enda mer. Hva sier dere? Burde dette gå greit?
Inaktiv bruker
Jeg ville hatt støtte på midten om jeg skulle hatt den med noe større på.
Veldig flink du Jørgenaka til å komme med meninger og svar på det meste,men denne er vel da et godt eksempel på at hvis du leser trådstarter like dårlig ellers som i denne så kan jeg skjønne at du har svar på alt.....
Disse skjenkene er ikke bygd for og ha store vekter oppå seg. Ville ikke ha hatt noe særlig tunge ting på toppen. Det går sikkert helt fint, men dagen det ikke gjør det.....

Det er nok bedre om du bygger et møbel selv av solide saker.
Selv om det er støtte på midten, er jeg i tvil hvor mye de bøylene tåler av belastning.
Topp plate er vel heller ikke skrudd sammen med side vegger og midten på det skapet.
Sponplater som det er laget av er det store kvalitet forskjeller på. En del akvarie bord er sammensatt av spon, men det er bedre kvalitet på det. Kan vel gå greit med 100 liter, men hadde nok ikke satsetn på mer enn det, hvis jeg var deg
Bruk sunt bondefett til å teste den. Plant ræva grundig ned på møbelet, og vrikk litt på den. Få gjerne hjelp av enda en person. Virker den stødig og fin, uten svikt i topplata? Det er positivt.

Se også hvor vekta blir plassert. Pass på at det er støtte under karet, ikke bare i endene av en topplate som er lengre en karet. Da blir plata stående i spenn, og vil bøye seg etterhvert.
Topplata er skrudd ned i sideveggene og midtveggene på skjenken. Selve topplata, midtveggen og sideveggene er det bra tykkelse på. Bøylene er ikke allverden, men det er to "klosser" som holder midten oppe. Kanskje det vil være nok om jeg fester to ekstra ben under?

Hadde selvfølgelig valgt et møbel som er laget for akvarium om jeg hadde muligheten til det. Har desverre ikke plass til å sette inn et akvariummøbel i stua. Da blir det enten skjenken eller akvariemøbel :\

Jeg tror det vil holde, desverre er det ikke nok å tro når det er snakk om over hundre liter vann..

Fint om noen brukere med litt erfaring og kunnskap kan svare. Ellers, takk til dere andre som har delt sine synspunkter
Skjenken
Hei. Jeg har jobbet på sengetøylageret.. denne skjenken er folielakt papp og spon mulig den vil tåle vekten en stund men får du vannsøl over lengre tid vil den svikte.. Jeg fraråder dette på det sterkest, Jeg ville i det minste forsterket den med kryssfiner på innsiden viss det er mulig eller laget den selv i kryssfiner som er billig og tåler det meste
jeg har litt erfaring med å sette akvarier på slike sjenker(sett flere gjøre det), mest sannsynlig så vil det bli vanskelig å åpne skapene og skuffene fordi akvariet presser ned topp platen mot skapene og skuffene og platen under vil synke under vekten av akariet og karet vil ikke få skikkelig støtte og mulig sprekke...

er IKKE å anbefale å sette akvarierer på vanlige sjenker!

best er det å kjøpte spesialbygget for akvarier eller bygge noe solig selv
Inaktiv bruker
Abboren
Veldig flink du Jørgenaka til å komme med meninger og svar på det meste,men denne er vel da et godt eksempel på at hvis du leser trådstarter like dårlig ellers som i denne så kan jeg skjønne at du har svar på alt.....

Neida, formulerte bare litt feil, mente inni. At det stives av litt mer inni på midten og kanskje litt mer i kantene, men så klart, det beste hadde vært å kjøpt et akvarie bord som var lagd for dette.
Stian Prytz Steinsland
Det er to ben (klosser) på midten av skjenken også.


Kan ikke se at det vil hjelpe noe særlig.
Du nevner "midtveggen". Du mener vel at det er en på hver side av skuffene ? I såfall ville jeg ha plassert to klosser under hver av disse for å støtte topp-plata. Vil uansett gi bedre støtte enn midt under skuffene.
Ville også ha byttet ut bøylene med solide klosser.
Denne sjenken tror jeg neppe vil tåle stor belastning, og vannsøl over lengre tid vil garantert ødelegge den. Kjøp deg heller noe som tåler både belastning og fuktighet, og bekymringer blir en sagablott
Trenger heller ikke bli så dyrt med et fint og solid møbel til et større akvarium. Sjekk disse
jo ikke stå Juwel-akvarier på dem.........

SB 80 = Rio 125........SB 100 = Rio 180........SB 121 = Rio 240
Ja, det blir nok for mye usikkerhet rundt hele skjenken og større akvarium. Det blir nok ikke aktuelt å putte noe tyngre oppå den.

Takk for alle bidrag
Hva med å kjøpe ei benkeplate, og "kle" både toppen og sidene av skjenken, slik at topplata hviler oppå sidene. Festes dette godt vil det bli solid, og tåle en del søl...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap