Hvem kan bo her?

Karet hadde totalt grodd igjen når jeg kom hjem fra studier i Danmark. Sånn går det når man har foreldre som skal passe på, og ender med å overfôre. Var heller ikke noen fisk igjen nesten Kun én molly, og han har blitt kjempestor! Er egentlig blitt alt for stor (6cm) for en 25L, men hva kan jeg gjøre? Han ser ut som han trives godt. Håper bare han ikke vokser enda mer, tenk at han var bare noen millimeter for 2 år siden Er 5. generasjon molly født og oppvokst i mine kar! Tenker han trenger litt selskap igjen, noen forslag? Han tar jo selv en del plass, så kan ikke ha flere som blir så store. Har tenkt litt på kampfisk. Har hatt en før, men den levde ikke særlig lenge og jeg tror ikke den hadde det så godt. Kanskje var den syk når jeg fikk den, det får jeg aldri vite. Men han var så fin, så det var utrolig kjedelig! Noen som har erfaring med kampfisk sammen med molly (monster molly)?
25 liter vil jeg si er for lite for noen fisk, men reker og snegler derimot vil trivs der

det er så mange flotte reker og snegler man kan få tak i nå at det er ikke vits i å stappe fisk i så små kar.

tok eg søk her i basen på hvilke fisker som kan trivs i 20 liter og fikk opp dette
http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=20&tsizefcm=40&tsizetcm=300
25 liter er langt fra for lite for noen fisk. Killi kan du ha oppi der, klovnekilli foreksempel. Boraras merah går også an.
Takk! Skal kikke litt på lista Klovnekillien har jeg hørt om før, og synes den er veldig fin å se på. Men en ting stusset jeg litt på: I informasjonen står det "stimfisk eller bør være i grupper?: nei", mens under beskrivelsen står det "fredelig stimfisk..." Så hva er den, hvis du vet?

Tenkte hvertfall å skaffe meg en asiatisk jegersnegle til å ta de småsneglene som er der. Og den er jo ganske fin å se på, bare ikke så spennende. Og så er det noe litt ekkelt med snegler synes jeg. Får bare kalle den Arne, Bernt, eller noe i den duren. Hjelper alltid å gi ting navn:P
Boka Back to nature nanoakvarium er en fin bok om små akvarier. Der for man mange gode tips til fisk, reker og planter som passer i små akvarier. anbefales, har den selv.

Snegler er ikke bare en uting, men de er faktisk ganske nyttige. De spiser alger og fôr rester. Blir de for mange er det bare og plukke dem ut, eller knuse dem og gi dem som fôr til fiskene og rekene i akvariet.
Ja, så lenge jeg er hjemme så klarer jeg å holde dem i sjakk selv. Men probemet er at jeg er på skole i danmark to og en halv måned, to ganger i året. Da er det foreldrene mine som mater fiskene, men noe mer enn det får jeg dem nok ikke til å gjøre. Når jeg kom hjem i juni nå, så var hele filteret tettet med små snegler og de var absolutt over alt på plantene og nede i grusen. Og glasset var helt grønt, så de kan ikke ha vært så veldig sultne. Så jeg trenger en "vaktmester" til å passe akvariet mens jeg er borte. Tenkte om jeg bare kjøpte én, så holdt den sneglene i sjakk, men ikke spiste dem totalt opp. Så har den mat + at jeg kan utnytte de som finnes av småsnegler. Jeg har rensket opp i karet, så for øyeblikket kan jeg ikke se noen snegler. Plukket tre i går kveld, og når jeg slo på lyset i dag tidlig var der ingen Men de kommer nok..
Kjøp deg en eller to jegersnegler, så vil de holde nede sneglebestanden. I tillegg kan d be foreldrene dine mate annenhver dag, slik at de ikke overforer for mye.
Kontorstol
Kjøp deg en eller to jegersnegler, så vil de holde nede sneglebestanden. I tillegg kan d be foreldrene dine mate annenhver dag, slik at de ikke overforer for mye. :-)

Det gjør de allerede Men jeg har bare én fisk for øyeblikket. Har bedt de kutte ned på mengden, men du vet.. Katten får også for mye, til tross for målebeger med tykk sprittusjstrek. Alt og alle må på slankekur hver gang jeg kommer hjem fra studiene. Kan man mate 3. hver dag? Eller blir det for skjeldent?
Er det noen som vet om klovnekillien er en stimfisk eller ikke? Hvor mange bør jeg ha? Det står så missvisende i fiskeregisteret.
Hver tredje dag går fint, så lenge det ikke er en veldig ung fisk.
I et såpass lite kar som du har, så ville jeg ikke hatt mer enn en killi-hann, men gjerne med flere damer

Men det er veldig trengt til mollyen din, og han er ihvertfall en "gruppefisk"...
Uff, ja jeg vet. Men jeg klarer ikke tanken på å kvitte meg med ham. Og jeg kan ikke dra ned 130L fra loftet bare for én fisk. Har heller ikke noe sted å sette det:/ Nå har jeg fått kjøpt meg to stk jegersnegler og 6 krystallreker Ingen av de 5 dyrebutikkene jeg var innom hadde klovnekilli inne, men jeg har satt meg på venteliste. Forhåpentligvis fikk de inn torsdag neste uke Skal ha én hann og to-tre hunner.
Får håpe ikke mollyen din har lyst på skalldyr til kveldsmat da
Tar de vannbytte for deg de månedene du er på skole?
Sissimor
Får håpe ikke mollyen din har lyst på skalldyr til kveldsmat da ;)

De mente i dyrebutikken, og i fiskeatlaset, at molly gikk kjempefint med reker Krysser fingrene.
Grapejuice
Tar de vannbytte for deg de månedene du er på skole? :)

Ja
Ah, hehe ble litt bekymret.
:(
Når jeg kikket inn i akvariet for å se om alle hadde det fint før jeg slukket lyset, så fikk jeg øye på en av de to nyinnkjøpte jegersneglene mine i full gang med å fordøye en av krystallrekene. Fikk forsikret fra dyrebutikken at de kun spiste andre snegler og ikke reker, men det ser ikke ut til å være sant. Er det sånn at de gjerne spiser disse rekene? I såfall kan det bli noen dyre måltid, og jeg blir nødt til å levere dem tilbake/selge dem. (sneglene altså). Finnes det noe annet jeg kan gi dem så de ikke spiser rekene? De ser foreløpig ikke ut til å være interresert i "pest"sneglene...
Kanskje reken skiftet skall? Har lest at de er veldig utsatt når de skifter skall (se video på youtube så ser du hvor "ynkelige" de er, men veldig fascinerende) ? reker er jo lynkjappe så hvordan den har fått tak i reken skjønner jeg ikke helt. :-o

(eller at den bare spiste et skall som lå igjen?)
Jeg aner ikke, men to-tre av dem har vært litt trege siden jeg fikk dem. De sitter liksom på et sted og piller i sanden. Kikket på mens en av sneglene kom bortover, men den flyttet seg ikke. Og så ser jeg ikke særlig mye til dem heller. De sitter under hvert sitt blad. Det var den største av rekene som ble spist. Hvis det var skallet, så vet jeg ikke hvor det ble av reka. Har funnet alle de andre igjen. Men det stemmer at det jeg så som var igjen av reka, bare var et gjennomsiktig skall. Tenkte at den hadde spist all innmaten.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap