Hvilke lysrør
Har Akvastabil 200L med 2x30W T8 rør. Akvariet er 50cm høyt. Har litt problemer med å få Limnophila Sessilifora til å trives, vokser dårlig. Har det noen hensikt å prøve med T5 rør (2x39W) for å få disse plantene til å vokse bedre? Er jo enkelt å greit å skifte fra T8 til T5 i Akvastabil effectline armatuturet som jeg har. Har noen innspill? Er jo litt redd for at det skal bli mye algevekst med mere lys, har jo litt allerede.
Postet 08.07.12 kl 13:33
Postet 10.07.12 kl 21:24
Jeg har Limnophila Sessilifora i 23l fluval edge min og der vokser dem som bare der. Var nesten plagsomt hvor fort de vokste.
Fluvalen bruker jo LED lys så jeg vet faktisk ikke hvilke andre rør som er best, men har du sjekket vannverdiene og da spesielt FE.
Fikk nemlig beskjed da jeg fortalte at jeg hadde nesten 0 i det nye akvariumet at det kunne gjøre at plantene mine ikke trives eller vokser. Ja det er bare ett forslag
Fluvalen bruker jo LED lys så jeg vet faktisk ikke hvilke andre rør som er best, men har du sjekket vannverdiene og da spesielt FE.
Fikk nemlig beskjed da jeg fortalte at jeg hadde nesten 0 i det nye akvariumet at det kunne gjøre at plantene mine ikke trives eller vokser. Ja det er bare ett forslag
Postet 10.07.12 kl 21:32
Postet 10.07.12 kl 21:33
Postet 11.07.12 kl 00:00
Alder på de lysrørene du allerede har er heller ikke uinteressant, etter et års tid er det merkbart svakere lys. Reflektor er en billigere investering enn T5-armatur. Gå bare ikke i "skifte-lysrør-og-sett-på-reflektor"-fella, da blir det algefest vet jeg av erfaring etter full rulle i en 160-liter med 2x30W der stengelplantene begynte å slite. Skift ett og ett rør, sett på en og en reflektor. Eller skift til T5. Sakte og forsiktig, så plantene får tid til å vinne kampen mot de kjappe algesnikene...
Og flytende plantenæring bruker du sikkert, hvis ikke hadde jeg startet med det også. Sakte og forsiktig av samme årsak som over
Og flytende plantenæring bruker du sikkert, hvis ikke hadde jeg startet med det også. Sakte og forsiktig av samme årsak som over
Postet 11.07.12 kl 00:54
Postet 12.07.12 kl 20:37