Ett liv under vann. (side 11)

Sukk ja det vet hva du snakker om. Sliter masse med allergi her også. Prøvd piller, nesedråper, øyedråper, sprøyter og gud vet hva, men ingenting hjelper.
Igår kom de siste malawi arten i hus og da er 190l klar. Regner nok med at jeg må gi bort noen av artene da jeg måtte kjøpe fler enn det jeg skulle, men inntil videre går det greit siden dem bare er ca 3 cm. Ja bortsett fra Auratusene. De skulle være yngler og er rundt 8-9 cm store.

Sånn ser 190l ut foreløpig, regner med at jeg må sette inn noen flere steiner etterhvert og tenkte å legge inn utha ice og kalksteinen etterhvert, da GH'n er nede. Nå ligger den stabil på 13 igjen, men etter noen vannbytter vil den gå ned. Av malawiene bor det nå 3stk 8cm auratus, 4stk 3cm golden, 5stk 3cm maingano og hadde tenkt at jeg skulle ha 3 auratus, 2 golden, 3 maingano. Ellers bor det 5.5 SAE og 2 sugeknotter av oppdrettsvarianten.
[External Image]

En av mine favoritter Maingano. Gosh så vakre.
[External Image]

Ellers har jeg vist bare mistet en kampfisk yngel. Eller jeg tror jeg har mistet den for jeg kan ikke se den, men nå er dem jo så små og kan fint gjemme seg ett eller annet sted der. Blir spennende å se hvordan dem vil bli seende ut etterhvert.
Her er iallefall ett par av dem.
[External Image]

[External Image]

Både 20l reolen og 75l putrer å går, ene 20l står fortsatt tom og venter på at kampfisk yngelen blir stor nok til å flyttes dit.
Har også bestilt 6 tiger snegler av Heidi da jeg er litt plaget av alger på glasset i 2 av 75l og ottoene er super late algespisere. Regner med at nå som sommeren kommer vil algene blomstre extra opp ettersom den står sånn at den får sol fra begge sider.

Så må jeg vise lille vakre Iso som har blitt stor pipp. Skal snart til vetrinæren for å ta en DNA test, men har på følelsen at det er en gutt. (da er det nok sikkert en jente )
Her er Echo (far), Lexi (mor) og lille Iso
[External Image]
Må si at den fuglen eller de, falt jeg veldig for i dag Herlig. Er det ikke mulig å se på dem hva som er jenter og gutter? Må du ta DNA for det?

Jammen blir de karene dine flotte. Og fint at du ikke har mista mer yngel enn som så da Det liker vi.
Ja conurer må DNA testes, enten blod eller fjærprøver.

Jeg vil jo ikke ha for mange kampfisker da jeg ikke har plass til mer akvarium, men har en jeg kjenner som vil ha 1 samt at jeg nå har jeg jo plass til 1 hann ettersom den ene min døde. Jeg tok jo bare ut 10 egg, hvor 7 var befruktet og 4 overlevde, har fortsatt bare sett 3 stk. Men leste igår at dem må over en kneik ved 5-7 uker før man er trygge så det blir spennende å se om det blir noenting i hele tatt.
Har 2 forskjellig betta mat og har knust dette til dem samt cyclops i ny og ne.
En god start dette da Og det er jo bra å begrense antall hanner ja Kan fort bli trangt om plassen evt.

Oi, høres ut som litt jobb med avel på conurer ja. Men må jo si at det ser ut til å være verdt det
Har ødelagt 11 befruktet egg ettersom jeg ikke vil selge fugler og har ikke plass til flere. Valgte å beholde 1 sånn at dem ikke legger flere egg fremover. Håndtamme fugler og spesielt conurer og større krever masse tid, man kan ikke reise seg opp av sofaen før disse 3 henger fast med nebb og klør for at du ikke skal fra dem. Er en slosskamp hver dag å få dem inn i buret for å ikke snakke om da du skal på do.. Helst alene Conurer har enorm personlighet og er små bøllete klovner. Elsker å ligge i genser å sove og finner på mest mulig faenskap men ville absolutt ikke være foruten. Så med 8 fugler og 9 akvarium er det en fulldagsjobb.
Det høres utrolig spennende ut, men klart, slitsomt også. Hvordan kan du vite at det ikke kommer flere egg da? Pleier de bare å legge et kull? Ja jeg er nysgjerrig
Bare å spørre det
Conurer legger vanligvis 6 egg omgangen og gjerne i 2 runder da dem er unge. (kjønnsmodne da dem er ca 1,5-2 år)
Alt fra 1 til 2 ganger i året om du har rugekasse. Om dem er veldig ivrige legger dem egg uten kasse som min gjorde. Grunnen til at jeg valgte å la dem få 1 unge er at jeg håpet hun ville slutte med egglegging fortest mulig. Egglegging tar veldig på dem og mye kan gå galt, som at egget ikke kommer ut, for lite vitaminer og de skal ha masse kalsium mens dem legger egg samt god fuktighet. Har selv opplevd at undulat har dødd for egget satt seg fast.
Nymfeparakitt hua mi la 12 egg på engang (ja ikke samme dag, men annenhver dag) før jeg fikk tak i enn hann og lot dem få 2 unger. Da stoppet det helt og dem har ikke lagt egg på 4 år. Håper jeg slipper at conurene skal legge mer nå i framtiden ettersom de har fått en unge.
Oi så spennende! De er jo så lekkre, men det å gi dem fra deg etter så mye jobb, ja jeg hadde ikke klart det så skjønner at du håper på at det ikke blir flere. Og det å kanskje miste dem under egglegging, nei huff, det vil vi ikke!
Nei liker ikke å gi fra meg dyrene mine. Var vel en grunn for at jeg hadde 64 undulater da jeg var yngre Nå har jeg heldigvis ikke plass til mer enn hva jeg har så da går det jo greit. Selv om det er mange fisker arter jeg sikler etter, men nå er det stopp. Får glede meg med det jeg har og ta var på dem.
hehe, det høres ut som litt her, om det er en liten trøst Dog, ikke så mange undulatern oen gang. Holdt med en om gangen, så ingen reproduksjon da nei

Skal sette opp et eller toeller tre kar til så da blir det plass til flere fisker da.
Ja det er godt å vite
Hadde jeg bodd i hus så hadde jeg nok hatt akvarie kjeller, men ettersom jeg bor i leilighet er det en begrensing for hvor mye plass man har og jeg syns samboen har vært snill som har latt meg få så mye.
Når det er sagt så drev han å målte opp for ett par dager siden om vi kunne bytte ut 190l med 350l i hjørne og det hadde vi så han har vel blitt bitt av basillen littegrann.
Men skal ut med 90 tusen for leasing på bil og den nye sofaen så får vel vente bittelitt.
Oi, så morro. Det er festelig når de blir bitt også. Kjenner det er litt her også faktisk at han blir hekta. Men vi har nok forskjellige interessefelt ja

Det er mye penger på en gang så skjønner at ting må vente ja. MEn den som venter på noe godt venter jo ikke forgjeves. Drømmer om å lage en reol, men om vi skal gjennomføre flyttinga blir det litt dumt.
Var jo så bekymret for ene apisto. macmasteri hua som var blitt så mørk i fargen og måtte jo kontakte Loffa, men det var vist helt normalt. Nå tror jeg at jeg skjønner hvorfor. Den andre hua har gjemt seg en stund og igår da hun kom fram var hun veldig gul i forhold til vanlig. Hun jager den andre hua og hannen bort fra "sin" plass så dem svinser i andre hjørnet av karet. Tror hun er for ung?? til å legge egg, men at hun viser hvem som er sjefen er helt klart. Men syns også hun virker veldig tynn iforhold til de andre. Hun spiser godt så jeg er ikke sikker på hvorfor. Må nok høre med disse apisto guttene her inne.
[External Image]

[External Image]

Vakre hannen på motsatt side.
[External Image]

Bestilte noen tiger snegler av Heidi og disse kom igår så etter tilvending av vannet fikk hvert kar i reolen 2 stk hver. Håper disse får bukt på algene som begynner å blomstre frem nå som sola skinner rett i karet.
[External Image]

Her er reolen
[External Image]

Øverst med neontetra, kampfisker, L-144 og 2 tigersnegler
[External Image]

Midten med korallrød smykketetra, apisto. macmasteri, otto og 2 tigersnegler.
[External Image]

Nederst som egnetlig bare er fiskesuppe med kampfisker, honningguramier, L129, L134, Otto og 2 tigersnegler.
[External Image]

Så er det reolen på pc rommet.
[External Image]

Øverst står tom og venter på kampfisk yngelen skal bli større.
[External Image]

Nr 2 bor det mosktioer og reker
[External Image]

Nr 3 bor kampfisk hann
[External Image]

Nr 4 bor det 5 klovnekilli og en ukjent killi art.
[External Image]

På pc rommet er også rekekaret hvor de 3 kampfisk ynglene bor.
[External Image]

Så måtte jeg jo ta noen bilder av 190l i stua. Disse mainganoene er bare så utrolig nydelige og en av mine favoritter.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Utrolig mange flotte akvarier og fisker du har. (og andre dyr :P)
Skjønner no hva du mente med at du har nok akvarium (nevnte det i min tråd)
Lækkert
Istad postet jeg noen bilder av ene gule hua som endelig har kommet frem, men som var litt tynn. Og nå forstår jeg kanskje hvorfor...
For nå da jeg tittet inn der nå så jeg noen små yngler rundt henne. Klarte å se 3 stk og ble selvfølgelig helt i hundre.
Kastet meg over mobilen som var tilgjengelig og tok ett par bilder før hun forsvant igjen så bildene er utrolig dårlige, men men. Disse kan umulig være nyfødte eller??
[External Image]

[External Image]
Aiai, så morro med yngel. Trodde sånne fisker trang gedigene akvarier og ensom tilstand jeg? Tror jeg må inn å lese, har lyst til å gjøre noe med 180 literen min, flytte ut coryene å få inn noe annet. Mannen har lyst på ciklider, men jeg er litt mindre enig

Spennende med yngel både her og der da
Ja dette var utrolig spennende og en overraskelse her iallefall. Apistogramma er små dverg ciklider og trenger ikke store plassen. Alt fra 60l til 100l har jeg lest. Kommer ann på hvilke art. Disse trives også bra sammen med smykketetraer som er utrolig pene i seg selv. Selv syns jeg korallrød smykketetra er penest, men de kosterflesk, alt fra 130kr til 300kr pr stk.
Har tenkt å kjøpe noen til da jeg mistet ett par for ikke lenge siden.

Det finnes utrolig mye fine ciklider både store og små så jeg med mannen din der
Gratulerer! Du rakk å finne yngel før jeg fikk påpekt at det du beskrev var å anse som gode nyheter.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap