Ett liv under vann. (side 12)

Hehe ja, det kom som en veldig overraskelse da jeg regnet med at hun var for ung, men tydeligvis ikke
Ettersom hannen ble jaget bort igår så forandret andre hunnen seg fra mørk til knæsj gul. Er ganske sikker på at hun har lagt egg i taket på hula nå for hun driver veldig der oppe og jager alt som er rundt om. Prøvde å lyse i det, men det er umulig å se noe i den iallefall oppi taket, men da jeg lyste kom hun ut og var ikke helt fornøyd med at jeg sto å så inn i hula så jeg vet ikke om jeg tør å sjekke hula.
Må si jeg fikk opp øyne og ble utrolig overrasket. Har alltid trodd at de trang masse plass så har aldri brydd med med dem. Men nå har jeg virkelig vurdert om jeg ikke skal gå på på noen sånne. Anser dem jo ikke som ciklider Det er jo større fisk som trenger mer plass i hodet mitt

Så utrolig morro med yngel. OG spennende om det er flere egg på vei da. Er de gode foreldre eller må du passe på for dem?
De er gode foreldre, ciklider flest er ganske revirdannende og hissige da dem yngler.
Fikk beskjed av Leif (Loffa) at om man har flere huer yngler i samme kar så spiser de eldste ynglene opp de minste så om det evt skjer så må man flytte de største ynglene.

Ta en titt i tråden til disse apistogutta. SIMEN, LOFFA, fart66 samt noen til. Tom C sin apistosiden har enormt masse info.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg får en drøss med yngler, har jo ikke plass
Har kun 1 20l som står ledig til kampfisken og den er jo altfor liten. Om noen vokser opp så er det vel kanskje noen som vil ha noen apistoer. Eneste er at jeg tror alle blir ett kjønn ettersom jeg sliter litt med å holde tempen helt stabil.
Tok ett par bedre bilder av ynglene både av kampfiskene og apistoene.
Mor passer veldig på.
[External Image]

Igår så jeg kun 3 yngler, idag 4.
[External Image]

[External Image]

Andre hua har okkupert den andre ciklide hula.
[External Image]

Så kampfisk ynglene... Hadde jo i utganspunktet 4 yngler hvor den ene forsvant ganske tidlig og den andre for ett par dager siden.
Igår kveld før siste mating så fant jeg en super duper liten en. Dette er den første som forsvant og det kan jeg se på str. Denne har nesten ikke vokst i det hele tatt og kan ikke skjønne hvorfor. De 3 andre var jo fete og store iforhold så denne må ha ligget gjemt ett sted og har tydeligvis ikke næringsvett som de andre. Er ikke helt sikker på hva jeg bør gjøre for å fange den er umulig så jeg får vel bare la naturen gå sin gang og håpe den overlever.
Ene kampfisken
[External Image]

[External Image]

Den andre
[External Image]

[External Image]
Apistoverden er både givende og spennende. En vet ikke hva som skjer..... før det skjer. Når min VF gruppe med cacatuoides fikk sitt første kull ble jeg utrolig lykkelig. Disse er ikke lette å få tak i. Var på let etter en slik gruppe i nær et år før jeg fikk mine. Den ene huas yngler var ca 5 uker når hun la nye egg, og da ble hun også forvandlet til en kanibal.

En rask reaksjon gjore at jeg fikk reddet ut 17 yngler fra det første kullet. Hua ble sammen med hula tatt ut og satt i en 63L i den nyeste reolen min. Der tussler hun rundt alene med en liten sverm rundt seg.

Er ikke veldig begeistret for å flytte ut hule med hue i annet kar da hun KAN spise eggene sine. Cacatuoides er enkle å få opp..... kontra mange andre apisto arter som har mindre yngler. Rositae, elizabethae og sp "Xingu" Vielfleck, Assurini er noen av artene jeg sliter litt med. Men må i gang med artemia klekking, det vil nok hjelpe.

Ellers er det en del nye egg, men også en del yngler gående her. Siste som nå har lagt egg er elizabethae, cf huascar og atahualpa. Også mine nannacara anomala fikk egg i går.

Gledelig er det å se at intresssen for apistogramma er stigende, ikke bare her i Norge, men også UK og US. Mange over der sliter med å finne butikker og drettere, men det begynner å hjelpe

Er for tiden medlem i ca 30 fiske grupper på FB og hver gang jeg legger ut apistobilder hyler folk i kor, jeg også vil ha =)

Har blitt spurt veldig ofte om jeg sender fisk, noe jeg ikke gjør. Har også fått sving på min apistogramma gruppe på Facebook og vi nermer oss 300 medlemmer. Helt fantastisk

Her finner dere siden om noen ønsker å joine gruppen:

1. Apistogramma elizabethae med egg
2. Apistogramma cf huascar med egg
3. Apistogramma rositae med yngler. Dette er min favoritt art blant mine apistoer, som forøvrig er på 17 forskjellige arter.

Har noen apistogramma alacrina som er så store at dem trenger nytt hjem. Skulle noen være intressert er det bare å sende meg en PM gjennom profilen min =)

Ha fortsatt en fin dag Cathy =)
Ja problemet er vel plassen. Nå som jeg har 2 huer i samme kar, en med yngler og andre med egg så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke hjerte til å kverke fisker så jeg håper om det er noen som har plass vil ha de som evt vokser opp.

Men husker du hvilke gruppe mine apistoer er? Tenkte da på F1, F2 osv og hva blir evt mine yngler? Kan så veldig lite om dette her og har vært rett og slett for lat til å finne ut av det.

Tok jo ikke lange tia før dem flyttet hit før dem yngler som fy så noe gjør jeg kanskje riktig
Cathy
Ja problemet er vel plassen. Nå som jeg har 2 huer i samme kar, en med yngler og andre med egg så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke hjerte til å kverke fisker så jeg håper om det er noen som har plass vil ha de som evt vokser opp. Men husker du hvilke gruppe mine apistoer er? Tenkte da på F1, F2 osv og hva blir evt mine yngler? Kan så veldig lite om dette her og har vært rett og slett for lat til å finne ut av det. Tok jo ikke lange tia før dem flyttet hit før dem yngler som fy så noe gjør jeg kanskje riktig :D



Disse er ikke av vitform, men vanlig oppdretts variant. Faktisk siste gruppen av oppdrettsvariant jeg hadde. Har nå selv kun viltformer av apistoene. Tror jeg er en villmann hehe
Takk Loffa, greit å vite litt info om ynglene vokser opp og får nye hjem.
Oi, ikke akkurat mindre lyst til på noen slike med tiden nei. MEn høres litt stress ut med flere hoer som har egg og yngler og dermed kan bli kanibaler. Det betyr jo at de må plasseres ut i andre kar når yngelen er stor nok da? Men de går kanskje sammen med vanlige fisker frem til de er kjønnsmodne? Har jo så mange cory kar, men pr nå to kar uten cory og et par til som skal opp med tiden. Men alene hjemme og med akvarium som ikke lyset virker i må jeg nok vente til mannen finner veien hjem og får lang nok tid hjemme til å fikse lysproblemet

Hadde jeg ikke hatt så tett løp den 3.mai hadde jeg spurt om å stikke innom Loffa, for da er jeg i Tbg. MEn tørr ikke tenke så langt da det er lege og diverse undersøkelse og vet ikke hvordan jentungen reagerer på dette og om vi vil få komplikasjoner. Da er veien hjem lang nok.

Og du så lekkre små kampfiskbarn. Det må jo også være morro!
Skulle dere få tid og om det passer seg slik kan dere jo slå på tråden så ser vi om jeg er hjemme og det passer. Tlf nr mitt er 99446703- Har dere gjennomsnittelig intresse eller mer.... av apistogramma, er det verdt turen innom.

Ikke for å skryte, men det er ikke veldig mange plasser en finner så mange apisto arter av slike sjeldne arter. Har fått mange besøk hvor dem bare skulle innom i 5 minutter, som har blitt her et par timer =)

Takk. Ser an formen hennes når vi er ferdige Veldig spent da jeg VET ho skal dryppes og begge gutta har reagert veldig forskjellig på dette samt jeg, tre veldig forskjellige oppfattelser av hvordan livet er med STOOOORE pupiller Det beste er jo at vi ikke MÅ stresse hjem da det alt er barnepassere i huset så jeg har liksom tid til sånne avstikk den dagen (nøye planlagt ja)
Utrolig mange fine apistoarter.
Nå som andre apistohua har lagt egg også regner jeg med at de første vil spise opp de minste ettersom jeg ikke har ledig akvarium for dem.
Første hua har rundt 4 yngler som jeg kunne se og andre hadde rundt ca 20-25 egg, men det kan både være mer eller mindre ettersom det var halv mørkt og måtte være kjapp.

Tvillingmamma: Det finnes utrolig mange fine ciklider, både den ene arten og andre. Selv er jeg veldig svak for apistogramma ciklider og malawi ciklider.
Måtte knipse litte grann bilder og ta en video av malawi karet da ene maingano yngelen prøvde å stikke av med en liten matbit som var for stor for den lille tassen.
Forer med halvknust ciklide sticks, ciklide exel og ciklide flakfor så det er litt for hver str.
Syns den er så nusselig der den svømmer frem og tilbake med den store biten.
Video

Ene smykketetraen sin vakre drakt. Han blir extra rød om kveldene da han skal jage damene rundt.
[External Image]

Så lille Tigersnurpeline som jeg kjøpte av Heidi.
[External Image]

Så ett par av mine 5-6 uker gamle kampfisk yngler. Gleder meg til dem vokser opp.
[External Image]

To eat or not to eat..
[External Image]
Da har de fleste av eggene til den andre apisto hua klekket (tror jeg). Helt umulig å se hvor mange da dem er i en klynge inne i ciklide hula. Av den første hua er det vist bare 1 unge igjen, regner med at de fleste til den andre hua blir spist opp også.
Ellers måtte jeg flytte den ene kampfisk yngelen da det ble slosskamp og jaging av de 2 ynglene. Har lest ett par steder om at man må skille dem da dem er 2 mnd gamle og mine er jo ikke mer enn litt over 5 uker vel.. Helt utrolig å se så små tasser som er hvite og gjennomsiktig på langt under 1 cm i str gå til angrep på hverandre. Iallefall mangler den ene nesten hele hale finnen sin og har flyttet til ene 20l med noen rili reker. Stakkars liten..
Har ett par korallrød smykketetra gutter og en hun som har gått amok i karet idag. Vet at jeg har altfor mange hanner iforhold til huer, men fortiden er de ikke de letteste å få tak i. Noen kan bestille dem, men de vet ikke hvilke kjønn og kan ikke ta inn mer enn en stim og da må jeg kjøpe alle.

Først rulla hannen og hua rundt og hannen nappet hua på siden i nesten 10 min før en annen hanne blandet seg inn og da var det igang. Begge hannen fløy etter hverandre og viste hvem som kunne bli rødest. Selv om jeg må si at fargene er bare helt herlige da dem er så røde så var jeg litt bekymret for at dem skulle gå for langt. Heldigvis ga dem seg etter noen min.
Men her er iallefall noen rimelig dårlig bilder, men man ser jo fargene
Hannen som tøffer seg etter jaging av hua.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så blandet andre hannen seg inn og da ble den enda rødere.
[External Image]

[External Image]

I samme karet så har eggene til apisto hua klekket (som jeg skrev i posten over her) og idag fikk jeg nesten tatt bilde av dem. Hulla ligger ganske teit til sånn at jeg ikke får sett rett inn der, men med lommelykt fikk jeg iallefall sett det virvla av yngler.
[External Image]

Og ettersom jeg måtte skille kampfisk ynglene så gjorde jeg litt om i ene reke karet etter å ha flyttet noen over der hvor ene yngelen bor.
[External Image]

Her er iallefall synderen av kampfisk ynglen. Eller skal jeg si vinneren ettersom den ikke hadde en skramme.
[External Image]

I malawi karet serverte jeg brokkoli og jeg er jaggu ikke sikker på om malawiene mine spiser det, men det var iallefall gøy og ta av knoppene.
[External Image]

Og så helt til slutt.. Ett bilde av reolen (igjen ;D)
[External Image]

Måtte ta ett par bilder av ett par av ynglene her.
Først er det Golden yngelen som har vokst masse siden den flyttet hit.
[External Image]

Så Mac Masteri ynglene til ene hua.
[External Image]

[External Image]

Ellers har jeg hatt vannbytte igår og idag så nå kan man slappe av og nyte dagen.
Er kanskje litt slem, men fant ut at jeg vil prøve å få frem noen yngler av apistogramma og siden jeg har 12-13 smykketetra som tydeligvis spiser ynglene så ville jeg prøve en fødekasse.
Igår telte jeg minst 20stk og idag var det rundt 9. Så jeg fanget 6 stk og puttet dem i fødekasse med bittelitt sand og noen eikeblader og håper dem klarer seg.

Av mat får dem avskallet artemia, cyclops og pulverisert flakfor for apistogramma så da er det bare å krysse fingrene og håper dem overlever. Iallefall noen, men jeg bør vel kanskje putte ett par reker oppi?

Her er dagens dose av ygnelen der.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Ene synderen i akvariumet.
[External Image]

Ellers har jeg kjøpt artemia med spirulina noe som er super poppis blandt de fleste fiskene. Ene ukjente killien jeg har er helt spinnvill og jager klovne killiene bort for å spise alt selv. Noe som gjør at den ser ut som en stor ballong som skal eksplodere enda dem får mat 2 ganger daglig. Dette er vel ikke akkurat sundt for den så om noen titter innom og leser dette.. har du noen anelse på hva jeg kan gjøre?

Her er den ukjente bolle killien.
[External Image]

Etter at jeg hadde vannbytte på resten av akvariumene så knipset jeg ett par bilder av rekene.
Sakura rekene jeg har der har en super knæsj rød farge, disse kjøpte jeg av buskiz her inne for en stund siden.
[External Image]

Rilireke med rogn
[External Image]

Så har ene kampfisk ynglen begynt å få bittelitt farge på finnen sin. Så vakker..
[External Image]
Med tungt hjerte har jeg sett at en og en yngel av mac masteri ynglene har dødd. Nå har jeg bare 2 stk igjen. Vet ikke hvorfor dem dør. Er flink med å fore dem og ser dem har en god og rund mave, rekene i fødekassa spiser restene av maten og ellers virker alt helt greit. Jaja, bedre lykke neste gang

Ellers har den ukjente killiarten vært på røvertokt og angrepet klovnekilliene så det endte med at jeg måtte flytte klovnene til 15l sammen med rekene frem til jeg finner ut hva slags killi den ukjente er og gitt den bort. Valgte å flytte 3 av dem ettersom klovnene er minst aktive og ikke spiser reker, noe den ukjente gjør.

Ganske sørgelig syn å se disse klovnene nå.
Den værste angrepet er en liten hue.
[External Image]

[External Image]

Så andre hua. Som jeg selv ble vitne til fikk seg en jafs på halefinnen.
[External Image]

Og hannen.
[External Image]

2 av de 3 kampfisk ynglene har begynt å få farge, den ene er tydlig rød på finnen under og bare en rød strek oppe og nede på halefinnen. Den andre har en svak rødlig på underfinnen og helt inne på halefinnen, mens den siste og minste er helt hvit/gjennomsiktig.
[External Image]

[External Image]

Så måtte jeg ta ett bilde av L134 som bare er så vakker.
[External Image]
Jammen skjer det litt hos deg også. Håper du finner ut art og hva du skal gjøre der fremover. Leit å miste fisk, spesielt når man ikke skjønner hva som er grunnen. Men det er som du sier, du kan ha bedre hell neste gang. Selv om man helst ikke vil miste noen.

Jammen ser kampfiskene fine ut. Nesten misunnelig. Når kan man se kjønn på dem?

Malla de var virkelig lekker. Skjønner godt at du lurte inn et bilde av den ja.
Ja, det er kjedelig å miste disse små uansett hva grunnen er.

Ang kampfisk ynglene kan man se kjønn da dem er ca 2.5 mnd gamle. Og malla er super søt
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap