Ett liv under vann. (side 15)

Oi, de kampfiskene var virkelig flotte! Akkurat noe slikt jeg er på utkikk etter, men slike selger de visst ikke her i Bergen.
Jeg var heldig at dem hadde akkurat tatt inn en haug fra Thailand for som regel er det bare vanlige ensfarget kampfisker, men tok en ringe runde for å høre om dem hadde en sølv kampfisk hann ettersom jeg er på jakt etter en spesiell en. Og enkelte dyrebutikker kan ta imot bestillinger så det er bare å fortelle hva du vil ha
De siste dagene har vært ett herk.
Først byttet jeg fluval 23l til juwel vio samt at jeg byttet grusen til en ny litt grovere type, noe som var det dummeste jeg har gjort. Etter 2 dager begynte rekene å dø som fluer så jeg kjøpte samme grus jeg hadde fra før og byttet med engang. Tror det er rundt 50-60 døde reker Alle vannprøvene var fine så det eneste jeg kunne tenke meg at det var er grusen.

Så igår kveld ser jeg sølv kampfisken med ett overfladisk mini sår på halen bak og tar henne i sykehus kassa med esha. Idag var såret nesten borte og hun spiste som vanlig og like tam og kosete.
30 min senere er hun død. Så nå sitter jeg er med furteleppe og er helt knekt. Hva blir det neste....
Huff. I sannhet et par fæle akvariedager. Håper oppturen kommer snarlig.
Desverre er det både oppturer og nedturer uansett hva man har som hobby, men at at hu kampfisken min tok kvelden var en knekk.
Kompis av meg lurte på om han skulle bestille plass på dikemark ettersom jeg ble skikkelig lei meg da jeg mista den. Fnis..

Jaja... Som sagt så har jo akvarie hobben vært mer ell mindre min hobby, men nå virker det som samboen har blitt ordentlig bitt av basillen også. Selv om det er jeg som tar meg av alt av akvariumene har han kommet frem at vi skal yngle noen kampfisker. Har skaffet 3 nye kampfisker huer hvor den ene er DT kobber (sølv farget kropp), CT Hvit kropp med gulskjær i finnene (litt for ung til å si fargen ordentlig enda) og en plakat blåsort en. Ettersom hannene er ganske nye så flyttet jeg ene hua som var stor nok over til hannen igår og i hele natt har hannen bygd skumrede, idag koste dem seg og det tyter egg i lange baner der. Skal selvfølgelig ikke la dem få 500-600 egg så jeg har bestilt inn plastboxer og skal holde kontroll på at det ikke blir mer enn hva jeg kan ta vare på.

Bilde av huene kommer etterhvert, men her er iallefall første par ut.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tok bare litt over 24 timer før eggene jeg la i reke karet klekket. Så får vi håpe at noen av dem vokser opp. Ble nok litt flere enn hva jeg trodde, men har noen dyrebutikker jeg kan gi dem bort til så jeg har iallfall gradert meg så jeg ikke blir sittende ned skjegget i postkassa.

Ellers så døde alle de 4 hunnene jeg kjøpte og da jeg skulle hente 4 nye forgje fredag så hadde imazoo sendestopp av kampfisker. Tydelig var det noe galt med hunnene de hadde, men idag fikk jeg tlf og kunne hente de jeg hadde bestilt.
Så også dem hadde en mini baby (som var etter min mening altfor ung til å selges) som jeg bare måtte ta. Nå er alle i karantene boxer og håper at dem klarer overgangen fra sterilisert vann til vannet mitt.

Og selv om jeg ikke skulle ha noen hanner så bare måtte jeg ha en dumbo Er ikke sikker på hvem jeg evt skal krysse den med, men men sånn finner man ut etterhvert.

Bilde kommer om ikke så lenge..
HM jente, nesten lik de hunnene jeg har til salg, men denne har hvitt i bakfinnen og ikke blå som mine.
[External Image]

CT jenter
Nr 1
[External Image]

Nr 2
[External Image]

Usikker kanskje VT
[External Image]

Lille pygme dama er helt hvit enda så jeg tipper hun blir hvit, med litt blått/rødt i finnene.

Andre jenter jeg har
[External Image]

[External Image]

Dumboen hannen.
[External Image]

Ellers så har jeg denne hannen som ikke har blitt vist før.
[External Image]

[External Image]

Nå er det iallefall innkjøp stopp av huer inntil jeg vet at dem klarer overgangen.

Så noen bilder av reolen som den ser ut nå. Har ikke fått plassert plantene som jeg vil ha dem enda etter auksjonen, men ting tar tid
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Herlige bilder!

Jeg var 1 flatt batteri fra å ha samme omfavnelsen hos meg på film. Men fikk i det minste sett det. Første gangen det også.
Ganske artig å se hvordan dem holder på, men da alt er over så blir kjerringa kjepp jagd vekk
Her var det mange fine bilder!
Likte sommerfugl cikliden spesielt godt

Ynglene vokser dag for dag syns jeg, blir spennende å se hvordan disse blir seende ut og gleder meg allerede til neste par ut Ettersom jeg bare har ett yngel kar kan jeg bare ta ut ett og ett par omgangen.

Men til neste år så har vi planer om å pusse opp og da skal jeg fixe pc rommet til pc/akvarie rom (wohooo)
Har allerede tegnet rommet og med flytting av noen skap får jeg plass til 24 kampfisk hanner og har allerede kommet i kontakt med en i Tyskland som kan skaffe meg kampfisker som jeg bestiller i Thailand. Har bestemt at jeg skal være litt sær da jeg plukker dem ut ettersom jeg ikke kan ta alle sammen. Uansett er det fremtidsplaner så det vil nok ikke skje med det første. Alt koster penger og penger vokser vist ikke på trær :P

Ellers er det lite som skjer med akvariumene rundt her. Mating, vannbytting og nyte synet av vakre svømmende farger.
Tok ett par bilder av kampfisk ynglene iallefall de største av dem. Det er så enormt stor str forskjell på dem og det ser ut som at de minste ikke spiser mikroorm av en eller annen grunn så dem vokser jo i snegle fart. Men har iallefall 4 stk som er store og fete så dem ser ut til å klare seg perfekt.
[External Image]

Ene har til og med begynt å få farge.
[External Image]

Så det blir spennende å se om det er flest jenter eller gutter dette her samt hvilke nyanser i blått de får da foreldrene er forskjellige blå.
Så mange fine kampfisk du har! Nå angrer jeg på at vi kjøpte en "kjedelig" blå hann

Tror jeg må presse litt på samboeren så jeg får kjøpt et kar til, så har jeg mulighet til å kjøpe meg en til
Finnes utrolig mye vakre fargevarianter på kampfisker ja så du får snakke litt med samboen ja

Kan hende det blir noen vakre unger her etterhvert også så du får følge med, men skal ikke sette igang for alvorlig før etter vi har pussa opp og fått 2 nye kampfisk reoler til neste år. Akkurat nå tar jeg bare noen egg ut for å teste litt farger og lære mer
Blir spennende å se hvilke farger de får. Jeg er etterhvert på jakt etter en eller to huer til min blårøde hann. Men haster ikke, må sette opp et kar til først...
Idag da jeg hadde total renovering av malawi karet og da alt var ute fant jeg en liten søt tass på litt under 1 cm stor. Ser ut som en golden da den var gulhvit så det var jo ganske artig. Vet ikke om det kan ha vært fler oppi der da jeg bare tok ut en haug steiner og slamsugde bunnen uten å følge med. Men men..

Ellers ser vi frem til april/mars mnd da vi skal pusse opp. Eller ser frem til er vel kanskje feil ord da det er ganske mye som må flyttes frem og tilbake da man har en full leilighet med ting Blir iallefall godt da alt er ferdig og de nye kampfisk akvariumene er oppe og går.

Merker også at kampfisk ynglene vokser i en racer fart med mikroorm iforhold til sist gang da dem fikk avskallet artemia egg , cyclops og knust kampfisk mat.
Kulturet stinker noe helt blæææ, men fiska elsker det så jeg får vel holde ut

Skal få tatt noen bilder av gjengen min snart også.
Hm. Moro med ekstra yngel som bare dukker opp.

Du fikk liv i dine yngler med avskallet artemia ja. Da sultet jeg ikke mine ihjel forrige gang...
Var nok ikke det da, kan det ha vært kampfisk foreldrene som tok dem?

Som regel skal man fjerne mor rett etter at eggene er lagt for da spiser hun eggene og far da dem er frittsvømmende ellers spiser han dem da.

Jeg ser at mine kampfisk yngler har en merkelig str fordeling. Jeg mater dem med mikroorm, avskallet artemia egg og pulverisert betta mat, men det det ser ikke ut til at alle spiser mikroorm eller forstår at det er mat så derfor har jeg valgt å mate forskjellig nå.
Har 6 unger nå som jeg ser og de minste ser ut til å være en uke gammel mens de største har begynt å få farge alt.
Og selvfølgelig gikk pæra i juwel vio karet igår kveld så jeg har bare LED lyset frem til jeg får kjøpt nytt.
Ikke foreldrene nei. Har slikt lite karr jeg henger på utsiden av hovedkarret med gjennomstrømming så der kommer de ikke til.

Ah. Det minner meg på at jeg må bestille flere lys av Boonyarit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap