Ett liv under vann. (side 3)

Sånn da har jeg tømt kamera og slenger ut endel bilder.

Sugeknotten min.
[External Image]

Ene hann sebracikliden.
[External Image]

Og selvfølgelig dama hans
[External Image]

Fikk jo egg for en liten stund siden og de fleste ble jo spist opp da det var så utrolig mange av dem.
Men her er iallefall ett par bilder av dem.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Flyttet dem over til fødekar frem til akvariumet var hentet.
[External Image]

Så nå bor dem her inntil videre.
[External Image]

190l akkurat nå.
[External Image]

[External Image]

Så 63l.
[External Image]

[External Image]

Skal hente ett lite akvarium på torsdag hos aquamanias som jeg hadde tenkt at kampfisken skulle få.
Nydelig bildeserie Cathy! Og nytt kar... er det litersyken som river he he he
Takk og ja det er nok det
Kanskje like greit at jeg ikke har mer plass å fylle ut :P
Så har kampfisken flyttet over til 20l og fått seg 1 dame. Hun er veldig rolig og nysgjerrig. De har bodd sammen i 2 dager nå og så langt ser det ut til at det går bra.
[External Image]

Syns hua var ganske så pen egentlig.
[External Image]

Ynglene vokser og vokser og det er vel ca 20-22 stk igjen og bor sammen med ca 30 sakura reker. (tror ikke det er så mange der nå ettersom en del var ca 3-5mm store)
[External Image]

Sakura rekene har en veldig så sterk rødfarge iforhold til de jeg hadde i fluval karet.
[External Image]

Side om side.
[External Image]

Har satt inn en del nye planter og ett par røtter i 190l'n.
Akkurat nå bor det 9 sorte tetra, 10 glødebåndstetra, 4 sebraciklider (ene paret for salg), 12 små otto, 1 sugeknott, 4 små SAE (fikk noen ekle alger som jeg håper de vil fjerne)
[External Image]

Så har jeg gjort helt om på 63l. Har satt inn 6 nye røtter og tatt ut en del ting. Samt kjøpt 5 neontetra'r sånn at de er en stim på 10, ellers bor det 2 honningsguramier, 2 kloreker, 9 små otto, 2 små sommerfugl ciklider.
[External Image]
Da har jeg bestilt 2 L-144 som skal bo i 63l. Samt en vanlig oppdrettsveriant som skal bo sammen med albino'n Mr Sugeknott.

Ellers vokser ynglene dag for dag syns jeg. Nå er dem ca 1cm store.
Kjøpte ett par pynteting til å ha i de små akvariumet og den ene falt iallefall smak hos rekene.
[External Image]

Ene papegøya mi er veldig så nysgjerrig på akvariumet og kan sitte foran lenge.
[External Image]

Vakre lille Mr Blue.
[External Image]

Ottoene tar seg en velfortjent hvil :P
[External Image]

Sebraciklide paret som er for salg.
[External Image]

Så er det mine 2 honningguramiene.
Ettersom de ikke har en mørk farge under hake/buk så er det nok jenter etter hva jeg har skjønt.
[External Image]

[External Image]

Så en vakker solnedgang
[External Image]
Ja da har jeg flyttet ynglene over til 190l sammen med de andre ettersom de er store nok til at de ikke blir spist. Skal vente bittelitt til før jeg evt selger/gir dem bort.
[External Image]

Se hvor søt jeg er.
[External Image]

Så nå har rekene fått 19l alene og kan boltre seg der alene.
[External Image]

Kampfisken koser seg i akvariumet med dama selv om dem bryr seg lite om hverandre.
Mr Blue.
[External Image]

Side om side.
[External Image]

Kjøpte jo 3 nye sugeknotter (2 x L-144 og 1 oppdrettsvariant)
Lar de 2 L-144 flytte inn i 63l sånn at dem kan vokse seg fete og gode på algene som har samlet seg opp der etter at solen har gjort sitt med bakgrunnen.
Her er iallefall 1 av dem.
[External Image]

Kjøpte en mørk oppdrettsvariant ettersom jeg hadde en fra før.
Søte lille knott.
[External Image]

Kjøpte også JBL Novo tab/effect og tenkte jeg skulle teste disse også, så førstemann til mølla..
[External Image]

Men det så ikke ut som den falt helt i smak
Ikke av Saene..
[External Image]

Og selv om sebracikliden var nysgjerrig så gikk den fort ut igjen
[External Image]

Lille Otto tar seg en velfortjent hvil.
[External Image]

Ellers har jeg solgt det andre Sebraciklide paret så nå har jeg har bare det ene parret igjen. (som var planen)
Men da jeg skulle fange de andre da den nye eieren kom fant jeg en haug med egg igjen. Men disse skal jeg så absolutt ikke ha
[External Image]

Mor følger godt med hva jeg gjør.
[External Image]

Fikk også tak i 100 KJEMPEstore catappa blader for bare 125kr på Ebay også.
Meget bra kvalitet og utrolig billig så nå blir det fest i akvariumene.
[External Image]
Herlig bilde-rekke Cathy!

Simen
De honningguramiene dine ser ut til å være en slik Gull-variant, og da er det veldig vanskelig å se forskjell på kjønnene; de er rett og slett begge gule. Egentlig skal jo hannen være nærmest orange, med svart under, og hunnen rosa-beige...
Tusen takk.

Har prøvd å lese meg til å se forskjell på dem, men syns de ser ganske så like ut.
Så jo her inne at fargeforskjellen skal være litt anderledes samt at hannen skulle ha en brun/sort stripe fra hake og under buken.
Syns dem ser ganske så like ut og veldig så gule så ja det kan nok være den gull-varianten.
Da du sier Gull-variant, men du da den som heter Colisa lalia, Dverggurami?
Ser det er jo 2cm str forskjell på disse artene og mine er har jeg hatt i over 7 mnd så dem burde jo være fullvoksen i str da. Og den er langt ifra 7cm lang, den er nok ca 5cm med halefinne.
De er fortsatt honninggurami, men med fremavlet farge...

Naturvarianten er myyye vakrere syns jeg, og da er det lett å se forskjell på kjønnene. Leksdraktene er skikkelig flotte
Ok, tusen takk Sissimor.
Sambo'n kom hjem med en vakker kampfisk som har flyttet inn i 63l ettersom ottoene gjorde en dårlig jobb med algene så de flyttet over til 190l sammen med de andre ottoene.

Bilde tatt med under vann innstilling.
[External Image]

[External Image]

Bilde tatt vanlig og stemmer mer med hvordan fargene er.
[External Image]

Ellers så flyttet jeg ene dødningshode i 190l for jeg fant ikke ene sebracikliden og ble litt skremt at den lå dø under den. Den har ganske liten åpning og hun la eggene sine der for litt siden..
Da jeg løftet den opp så ramlet det en haug med nyfødte yngler (som jeg ikke skal ha) samt moren som ble lite fornøyd at jeg forstyrret.
Kanskje ikke så lett å se det da det er blandet med bæsj.
[External Image]

Så ene honninggurmaien som koser seg under flyteplanten. Har planer om å skaffe meg noen nye, men har ikke peiling på hvilke jeg bør velge enda.
[External Image]

Ellers så vokser sebra ynglene veldig. Nå er det vel ca 2-2.5cm store.
[External Image]

[External Image]
Da har alle babisene fått ny eier idag
Driver egentlig å diskuterer litt med sambo om å bytte ut sebraciklidene da de holder på som kaniner og blir så utrolig hissig mot de andre da ungene blir litt større.
Ettersom det er ett selskap akvarium så blir det så mye stress for de andre fisken, selv om jeg syns sebraene er så utrolig vakre og det blir litt trist uten dem.

Ellers har jeg fått pestsnegler i rekeakvariumet som jeg kjøpte brukt (grr ekle snegler) så jeg vurderer å skaffe meg 1 jegersnegle som kan fixe ditte. Har jo indiske kloreker som bare er helt konge på å renske opp, men akvariumet er for liten til dem samt at jeg tror ikke de andre rekene ville ha satt pris på disse :P
Alle barn flytter som regel ut før eller senere.
§;~)

hehe. jeg tror nok heller ikke at rekene dine ville satt pris på Kloreka.
Det er nok Kloreka som ville satt pris på dine reker.

Mange flotte bilder Cathy. Spesielt godt likte jeg det ene bildet av kampfisken. Å ta gode bilder er en kunst. Av erfaring får jeg kanskje 10% av bildene jeg tar som kan brukes til å legge ut, knapt nok det. Til tider er papirkurven på laptopen så full av dårlige bilder at det nær renner ut.

Når en en gang i blant får et godt bilde av en flott fisk, så skjønner en hvorfor en driver med dette.
Hehe, ja tror nok kloreka hadde satt pris på sakuraene ja :P

Loffa, ja det viktigste er å ha riktig utstyr og riktig innstillinger. Har flere kamerar her, men bruker sjelden speilrefleks kamera som jeg har stativ og en drøss med utstyr til. Så jeg bruker som regel bare kompakt kamera ettersom den har minst drass med seg og som tar mindre tid å rigge opp for å knipse :P
Og jeg ettersom jeg har 8 fugler så elsker jeg å ta flybilder, men ja.. søplekassa blir full fort ja

Sitter å vuderer fortsatt hva jeg skal gjøre med det siste sebraciklide paret mitt. De er jo bare så utrolig vakre, men ettersom det er ett selskaps akvarium så syns jeg det skal være fredlig og harmonisk med forskjellige farger på fiskene.
De er helt topp og rolige til de får unger som rører seg utenfor rede sitt, da blir dem spinnville og jager alt og alle.
Takk for hyggelige ord på tråden min Cathy! Du har virkelig noen fantastiske knips her... og noe tatt med digital-kamera også, tøft. Blir mer og mer interessert i fotografering, samtidig som jeg skjønner det er bare en annen måte å få mer Apistoeri ut av hele greiene he he he. Er enig at det er greit å ha selskapskar der alle fiskene er med på selskapet i ny og ne. Det har jeg tatt høyde for i mine kar med relative småhissige Apistoer... stor plass, mye struktur/gjemmeplasser. Da kommer også den herlige nattesøvnen 8). Keep 'em pictures coming!

Simen
Takk Simen. Ja elsker å ta bilder og har ordentlig utstyr, men det blir liksom til at jeg bruker digital kamera da det er lettere å rigge opp samt kjappere :P

Da man skal blande flere arter er det greit at de går greit i sammen og ikke som akkurat nå da sebraciklidene mine har yngler og alle andre fisker svømmer skremt øverst i hjørne. Og siden jeg gjerne vil ha fisker litt sterke farger så blir det nok til at at jeg får meg noen rolige apisto (har vel egnetlig bestemt meg nesten for det) samt en pen fargerik stim og otto'ene, mallene og honningguramiene mine.

Måtte avlive siste sommerfuglcikliden min igår etter at den hadde ett ganske så stort kutt som blødde litt på ene siden. Prøvde å sjekke overalt og fant den ene skiferhula som ligger litt under røtter at det sto en veldig skarp kant ut. Regner med at han hadde lurt seg bak der og evt satt seg fast. Kan ikke forstå at det skulle vært noe annet..

I det akvariumet jeg kjøpte brukt som er rekeakvariumet nå fulgte det med en rot med en stor plante på og inni der var det vist noen pest snegler som har økt litt betraktig siden sist. Klarte å telle 15 stk så da skaffet jeg meg 2 jegersnegler som jeg håper tar seg av disse.
Hei Cathy hvordan går det med Pest Sneglene dine ??
Alt forsvinner nok ikke men det skal du ikke bry deg om.
De er jo egentlig renovasjonsarbeidere.
Har selv noen i det store karet. men de fjerner hinna som evt legger seg på blader.
ikke at jeg ser så mange av de. men finner vel lett 4 stk om jeg leter. Dette tallet kan jeg sikkert x med 10 om ikke mere.
Kjøpte 2 Jegersnegler som får holde litt tak i bestanden så får vi ser hvordan det går

Før planting i Edgen så har jeg alltid satt planter i ett kar med vann og en kobbertråd på 10cm over natten. og kanskje nærmere 24 timer.
i Edgen har jeg altså ikke noen Snegler.
Den igla som jeg mente jeg hadde og som var en orm.
har jeg heller ikke sett flere av siden jeg la en kobbertråd i karet over natten.


Kobber må du ikke bruke om du har reker og andre snegler i karet.


Har siden jeg fikk dette første gang kjørt karantene på planter sammens med en kobbertråd. i 24 timer.

Flotte bilder du har. Digger egentlig kampfisk, må alltid se på de når jeg er innom fiskebutikken
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap