Ett liv under vann. (side 4)

Du må nok X den med minst 10 om ikke 20 ja
Har ett par ganske så store pestsnegler som jeg vet blir for store for jegersnegla ettersom de er dobelt så store som jegeren, og ettersom dette er ett rekekar så kan jeg ikke bruke kobber i det.
Så jeg får heller bare ta ut de største og la jegerne ta seg av de andre.
Hadde jo sånne pestsnegler i første akvariumet jeg hadde, men det tok indiske klorekene seg av på under en uke. Meget effektive og absolutt å anbefale om man har plass og ikke har andre ting som blir spist opp.

Jaggu ikke dumt å plassere kobbertråd med planter før dem flyttes inn i akvariumet.

Er veldig mange nydelige kampfisker ja. Noen mer enn andre :P
Cathy
Du må nok X den med minst 10 om ikke 20 ja :) Har ett par ganske så store pestsnegler som jeg vet blir for store for jegersnegla ettersom de er dobelt så store som jegeren, og ettersom dette er ett rekekar så kan jeg ikke bruke kobber i det. Så jeg får heller bare ta ut de største og la jegerne ta seg av de andre. Hadde jo sånne pestsnegler i første akvariumet jeg hadde, men det tok indiske klorekene seg av på under en uke. Meget effektive og absolutt å anbefale om man har plass og ikke har andre ting som blir spist opp. Jaggu ikke dumt å plassere kobbertråd med planter før dem flyttes inn i akvariumet. Er veldig mange nydelige kampfisker ja. Noen mer enn andre :P



Helt ærlig så tror jeg ikke at jegern har noe prblm med å ta godt større snegler enn seg selv.

Da får jeg regne med 20 gangen he he

Lykke til
Mine jegere er ganske så små så pestsneglen er vel rundt 2-3x større. Om de ikke klarer dem så vet jeg at klorekene mine sikkert ikke sier nei til ett extra jumbomåltid
190l akkurat nå.
[External Image]

Ene glødebåndstetraen som er solgt, og blir hentet på fredagen.
[External Image]

Sebraciklide hannen. Gosh, den er så vakker.
[External Image]

Otto'ene. Den ene er veldig så tykk.. Enten har den forspist seg noe veldig eller så kan det være boller i ovnen,
[External Image]

Indiske kloreka som tar seg en tur på bakgrunnen.
[External Image]

Så noen bilder av ynglene.
[External Image]

[External Image]

Så en serie hvor sebraciklide moren finner frem mat til barna sine ved å rote i sanda.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Så kommer barna på jakt etter mat.
[External Image]
Flotte bilder cathy.
Hadde ikke trodd at det gikk å ha Ottoer og småfisk sammens med Kloreka.

Du gjør en god jobb i karet *S*
Var litt skremt for det da jeg hørte at den kunne ta småfisker, men de har oppført seg eksemplarisk her og vist sin beste sider da det gjelder å leve side om side med andre arter. Men nå har jeg passet på å mate dem hver dag med rekemat også
Babisene vokser dag for dag og idag var den ene å nippet til de sorte mygglarvene.
Ellers er klorekene solgt samt SAE'ene så skal glødebåndstetraene bli hentet på fredan. Da har jeg jo bare sebraciklidene og de sorte tetraene som skal selges. Begynner å bli kjempetomt i 190l nå.

Så tenkte jeg skulle slenge inn ett bilderas av noen av dem.
Først 190l og noen fisker derfra.
Ottoene
[External Image]

Honninggurami
[External Image]

Sebraciklidene med ynglene.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så ikke denne før jeg begynte å resize bilde og syns det var litt merkelig...
[External Image]

63l
[External Image]

Kampfisken
[External Image]

19l'erne (kampfisk og reker i det andre)
[External Image]
Idag kom en hyggelig mann og hentet sebraciklidene og de sorte neontetraene. De skal få bo i en 600l tank så regner med at de kommer til å få det helt konge der

Ellers så kom jeg over ett kampfisk par eller 1 av hvert kjønn som antaglig bodde i syltetøyglass og fant ut at jeg kunne ha disse i 19l og flytte de jeg hadde der (Mr Blue og dama) over til 190l. Så jeg sendte samboen ut og gjorde klart med flytting av de andre.. Men da samboen kom fikk jeg helt vondt i hjerterota og enda lengre inn.. Stakkars hua hadde nesten ingen finner i det hele tatt og svømte som en havfrue uten armer.
Hua stemte heller ikke med hun som var avbildet, men jeg håper at de vil trives bedre der og at det ikke er verre skader enn at det vokser ut igjen..
Ga dem noe kampfisk mat etter tilvenningen og de var rimlig kjappe med å spise så det ser jeg på som en god start.

Her er hannen.
[External Image]

Hua.
[External Image]

Rimlig tettpakka av mat, for hun slukte alt som var både pleco, flakfor og kampfisk map.
[External Image]

Ellers så kom samboen hjem fra auksjonen igår med alt annet enn hva jeg hadde satt opp på lista av det han skulle se etter. Jaja sånn kan det gå
Det ble 2 store poser med planer, 2 skiferhuler, 2 sjokolademaller (L-129) og 20 rili reker samt at han vant en stor box med malle mat.

Jeg var jo på jakt etter en kampfisk hun til den i 63l så han stakk innom TAM alna etter auksjonen og kjøpte med en vakker hun som er helt lik hannen jeg har. Eneste er at hun er en CT og han en HM, men det spiller ingen trille for meg.
Han kjøpte også med en listen stim med boraras ett eller annet som passer sammen med rekene. Disse stakkars var så små at rekene var dobbel så store som dem :P

Har jo bestilt en stim smykketetra (som har fått forlenget karantene tid) til 190l samt at jeg skal finne en trio av apistogramma par/trio og da er det helt innkjøp stopp her.

Dagens bilderas:
Hu kampfisken i 63l.
[External Image]

[External Image]

Hannen
[External Image]

[External Image]

[External Image]

63l med ett par nye planter
[External Image]

190l
Ene av planene.
[External Image]

Par av honningguramiene
[External Image]

[External Image]

[External Image]

L-129
[External Image]

Rekeakvariumet og Borarasene.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så det ble moskitoRasbora.


Stilig fisk

Samme her når det gjelder størrelse. mindre enn en del av KBrekene som går i karet.



Grattis masse.
Hehe ja det ble disse, står her inne at de skulle ha en del større kar enn 19l, men etter av det jeg har hørt av ett par som driver med disse fikk jeg vite at det gikk helt greit. Så da tar jeg sjansen
Jeg er ingen kampfisk mann, men den hannen der var etter min mening et prakt eksemplar. Synes disse huene så noe møllspist ut. Enten finne råte, eller så har de vært ute i hardt vær.

Bildene dine er flotte!!!
Takk LOFFA. Selv er jeg en kampfisk fan og syns hannene er nydelige. Huene mindre vakre :P

Prøvde å se rundt finnene på hua om det var noe merker eller om finnene hadde råtnet opp, men kunne ikke se noe. Hverken slimete finner eller tydelige sår.
Nå står dem iallefall helt alene så om dem er syke så har jeg medisiner klare her. Uansett så tror jeg de vil trives bedre enn ett lite syltetøyglass som hannen var avbildet av.
Cathy
........ jeg har hørt av ett par som driver med disse fikk jeg vite at det gikk helt greit. Så da tar jeg sjansen :)



Tror det går meget bra.
De bruker bare 1/3 av karet hos meg også.
tror ikke det er noe problem.

Litt overlykkelig idag ettersom de korallrøde smykketetra stimen jeg har bestilt er ferdig med karantene tiden og kan flytte hjem til meg idag Wohoo. De skal bo sammen med de andre i 190l og ett apistogramma par/trio. Og da er alt klart for hvordan karene skal være.

Eneste haken i gleden er den ene hu kampfisken er gigantisk av en eller annen grunn og andre hu kampfisken som jeg kjøpte priv så helt mørbanka og forferdelig ut.

At man kan sette ett bilde av en annen fisk uten å gi beskjed samt gjemme den møllspiste fisk i en haug av flyteplanter da man leverer den og har 2 annonser ute om samme fisken med forskjellige priser er meg helt koko. Men, men..
Jeg tror begge vil få det bedre hos meg i 19l enn syltetøyglasset de var avbildet i. Jeg skal iallefall gjøre mitt beste om at de får ett godt liv.

Har også kjøpt ett bitte lite akvarium (30x20cm) som jeg tenkte hun som er banket skal få flytte inn i for å få være helt alene i ett par uker for å se om hun kommer seg og at finnene vokser ut. Om hun er syk så har jeg medisiner (Esha 2000 og exit) som jeg kanskje vurderer å gi for sikkerhetens skyld.

Ellers så har vi bestilt en håndlaget sofa som vi får i januar og ettersom den tar litt mindre plass så har samboen fundert på om vi skal oppgradere 190l til 350l hjørne om det er plass da :P Så da er det bare å spare da vi får den nye sofaen om det er plass.
Sånn da er siste arten kommet i hus og alt er som det skal være nå. Jeg endte på en trio med apistogramma cacatuoides som passet best til vannverdiene jeg allerede har.

En vakker liten hann kakadueciklide
[External Image]

[External Image]

Huene:
1:
[External Image]

2:
[External Image]

[External Image]

Korallrød smykketetraene.
[External Image]

[External Image]

Så har jeg vel rundt 3-4 sebraciklide yngler som har overlevd og om disse vokser opp så skal dem få nye eiere.
[External Image]

Minste sugeknotten.
[External Image]

L-129 som har funnet seg en favoritt plass mellom sprekken i bakgrunnen.
[External Image]

Og vakre lille Mr Blue
[External Image]

[External Image]

Så den lille plastkassa som den møllspiste hu kampfisken har flyttet inn i.
Syns egentlig at finnene har vokst bittelitt og hun er en meget så kontakt søkende fisk.
[External Image]

Ellers spurte samboen på TAM Alna idag ang den andre hu kampfisken som har kjempestor mage og vi fant ut at de hadde også 1 annen i samme karet som var sånn. Ingen av de andre den gikk sammen med så dem lurte på om den bare var rognstinn. Så jeg håper bare at det er det som er problemet og at den ikke er syk.

Så til nå av fisker i forskjellge kar så har jeg..
190l:
10 Korallrød smykketetra
3 Kakadueciklider
2 Kampfisk
15 Otto
2 L-129
2 Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
4 Honningguramier
3-4 Sebraciklide yngler som har overlevd og som skal bort da de blir store nok til å flytte til nye hjem)

63l:
20 Neontetra
2 Kampfisker
2 L-144

19l:
1 Kampfisk

19l:
10 Moskito-rasbora
Sakura reker
Rili reker
2 Jegersnegler
X antall Pestsnegler

?l (akvarie plastkasse ca 8l tror jeg)
1 Kampfisk

Eneste jeg skulle hatt er ett eller annet som tar alger og sånt i ene 19l der hann kampfisken bor. Men av verdiene som er der så vet jeg jammen ikke hva som kan bo der enda. Må lese litt mere av hva som går der.
Kjenner ikke L mallene, men ancistrusene vil med stor sannsynlighet ta egg fra cacatuoidesene dine om de fortsatt skal være i samme kar. Huene var jo gul og klare, så med et par huler i det karet, kan ting skje fortere enn du aner. Om ikke gulfargen er fake da....
Tror jeg også. L 129 er kjøttetende så jeg tror nok at den også vil kanskje forsyne seg av dem.
Hunnen har blitt enda mer gul og før lyset slo seg av kl 21 så var den ene med mest sort knæsj gul. De har funnet seg godt i rette i akvariumet, eneste som kanskje ikke syntes det var noe stor stas var kampfisk hannen. Han brusa seg opp og jagde dem bort fra ene siden av akvariumet. Håper det vil rette seg etterhvert og da jeg skal fixe med flere huler neste rengjørings dag så vil det nok bli bedre for dem alle sammen.

Bryr meg ikke så veldig om oppdrett og syns egentlig jeg har nok fisker i akvariumet. Eneste kanskje ett par smykketetra til i stimen, men da er det jaggu nok. Så lenge jeg er flink med vannbbytte og verdiene er fine så tror jeg det ikke har noe å si. L-129 mallene er meget skye i begynnelsen og de gjemmer seg i sprekker og det kan gå dager uten at jeg har sett dem. De andre mallene kommer frem i ny og ne på jakt etter mat, men også sjeldent. Resten av fiskene er det fult liv i og liker å vise seg frem.

Den ene hu kampfisken som bor inne på PC rommet er det noe av det mest kontakt søkende jeg noen gang har sett. Jeg sitter ganske mye ved pc'n jeg har der og hver gang jeg kommer så henger hun i ene hjørne nærmest meg så jeg tenkte at hun
kanskje håpet på å få noe mat.. Ga henne litt mat, men det brydde hun seg ikke noe om. Hun svømte opp og ned i hjørne til jeg gikk ut og da tok hun maten og gjemte seg bak rota. Ett par timer senere da jeg kom tilbake så var hun på plass igjen. Hun følger også hånden min og hun er absolutt ikke redd da jeg har hatt hånden nedi for å fixe ett eller annet. Nesten som hun stryker seg inntil en. Merkelig oppførsel syns no jeg..
Flere av kampfiskene mine liker å bli "klødd" på ryggen, og jeg tar dem i handa om jeg skal flytte dem
Hehe er jo litt søtt da. Må prøve det og se om hun liker det.
Har spilt i ca 2 timer nå og får litt vondt av at hun henger i hjørne sånn, men så tenker jeg på at om hun ikke hadde likt det så hadde hun nok vært ett annet sted. Fisker er jo ganske smarte.

Skal prøve å få tatt bilde av henne imorgen for å sammenligne med det andre jeg har for å se om finnene har vokst noe. Syns det ser ut som de har vokst bittelitt denne uken.
Er det noen som vet ca hvor mye finner vokser pr dag/uke/mnd eller finnes det ikke noe fasit på det?
Hun er jo ikke akkurat så vakker av utseende, men har en så utrolig personlighet og væremåte at hun er nusselig i mine øyne.
Hadde en stor-rengjøring av akvariumene (190l og 63l) ettersom jeg skulle flytte noenting fra den ene til den andre.
Flyttet også ene paret med L-134 over til 190l og fant 1 liten sort neontetra yngel i 63l. De andre ble jo solgt for en stund siden og ettersom jeg ikke fant noen andre så er den nok den eneste som har overlevd. Stakkars liten.
Så nå må jeg finne noen som har flere av disse og vil ha denne ene stakkaren
[External Image]

Ellers så lurer jeg på om ene otto'n min er på tjukka...
[External Image]

[External Image]

Ettersom jeg ommøblerte 190l fant jeg ut at jeg hadde 8 sebrayngler så det var litt fler enn hva jeg trodde. Disse skal få lov å fete seg opp til dem blir store nok til å flytte hjemmefra. Om jeg ikke får solgt noen så gir jeg dem bort til TAM alna.
[External Image]

Nå begynner rili rekene å bli så store at man faktisk kan se dem ordentlig, selv om jeg ikke er rekefan så syns jeg disse små er nydelige
[External Image]

Sambo'n hadde kjøpt 2 L-134 for ett par dager siden og hadde planer om å ha dem i 63l, men idag flyttet jeg dem over til 190l så dem kan boltre seg der sammen med de andre artene.
[External Image]

Venter også spent på bestillingen min som ble sendt ut idag. 2 sebrasnegler
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap