Ett liv under vann. (side 9)

Nydelig reol Cathy! Ikke tilfeldig passer den perfekt på plassen

S
Takk Simen Den er nok skreddersydd for plassen ja.
Så utrolig lekkert det ble! Gratulerer! Åssen bakgrunn har du valgt? Ser veldig bra ut.

Spennende å se om babyene klarer seg da. Krysser fingrene.

GOD PÅSKE!
Tvillingmamma80
Så utrolig lekkert det ble! Gratulerer! Åssen bakgrunn har du valgt? Ser veldig bra ut. Spennende å se om babyene klarer seg da. Krysser fingrene. GOD PÅSKE!


Takk, har brukt 4 stk BTN Slimline

God påske til deg også
Lille Iso var jo blitt riktig søt, nå!

Flott akvariereol også! Veldig fint med skyvedører osv. Var det hos Akvariekjellern du kjøpte den...?
Takk, ja både reolen, lysrørsettene, akvariumene er fra akvariekjellern og pumpe, varmekolbe, reflektorene, bakgrunnene er fra webzoo.
Det er ikke ofte jeg blir irritert, sur eller sint, men nå kjenner jeg at det jaggu er like før.
Holder på å tømme 190l for fisk til reolen. Noen skal bo der fast, mens andre bare for en liten stund til jeg har fått silikonert bakgrunnen på filtret som datt av.
Har 3stk mini L-129 på 3cm ca som tydligvis syns det er artig å gjemme seg mellom sprekkene på bakgrunn veggen og filtret noe som gjør det helt umulig å nå dem. Har prøvd med sprøyte (selvfølgelig uten spiss) og pumpe vann over og under for at dem skal komme ut derfra, men neida. Vi presser oss opp, ned eller lengre fra. Begynte for 2,5 time siden og har kun de 3 igjen. Grrr
Tok en liten pause istad og tror du ikke at 2 av bøllene kom frem og da kastet jeg jo meg over hoven, men før jeg liksom rakk å komme meg i nærheten så fant dem nye trange plasser igjen. Jaja ordner seg nok etterhvert.
Ellers så kommer det en som skal kjøpe 63l etterpå så jeg ser en ende i alt dette rotet i leiligheten her.
Ja det er fryktelig irriterende det der. Misunner deg ikke. Håper det fikser seg etter hvert da.
Akkurat ferdig med å tømme 190l for vann og sand. Fant ut at jeg kunne bruke bak siden av slamsugern og pumpe luft på dem, den var litt kraftigere enn sprøyta. (Slemme meg)
Men nå er alle fiskene i reolen så nå må jeg bare vente til akvariumet er tørt så kan jeg silikonere plata på. Imorra er heldigvis butikkene oppe igjen sånn at jeg får kjøpt ny plate depron samt 1 sekk sand til. På tirsdag reiser samboen til spania så jeg håper vi får det meste ferdig til da.
Av og til må man være litt slem for fiskens beste da. Godt det fiksa seg. Og håper du kommer i mål før han drar.
Skjønner at lysene i den nye reolen utgjør en del varme iforhold til de andre akisene jeg har. Fra morgen til kveld så er det 4 grader forskjell i karene. Varmest er jo selvfølgelig øverst. Må finne en mellom ting sånn at varmen er mest mulig stabil.

Vannet er fortsatt veldig grumsete og grått etter den nye sanda og rotinga rundt for å plante litt her og der.
Men her er øverste karet med kampfisk, neontetra og L-144
[External Image]

Midten bor det nå saer, otto, smykketetraer og sugeknotten og som skal bo der til 190l er ferdig. Smykketetraene og ottoene skal være igjen i karet da de andre flytter ut og blir samboere med ett par/trio apistoer.
[External Image]

Nederst bor det L-129, L134, otto, kampfisk og honning gurami.
[External Image]

Ellers tok ene ottoen seg til rette på sugeknotten og etter en time så hang den fortsatt der
[External Image]
Her går det unna.
Idag har jeg klipt til depron mattene som skal i 190l, skylt den nye sanda og fylt oppi vann. Lagt ett par malle huler, utha ice, kalk og multihull og lava steiner i samt ett par røtter til mallene. Så nå for Det bare godgjøre seg til jeg får fiskene som skal bo der.

Ellers har jeg målt ph' noen ganger der apistoene skal bo. Igår var den 6,8, etter ett par røtter til så målte den 6,6 idag så jeg tok opp i bittelitt eikebark ekstrakt og håper det holder til de nye barna kommer idag. Må nok holde litt extra godt øye med ph'n fremover i det karet.

Så nå er det ut på tur aldri sur med Thea (hunden til en venninne som skal være her ett par uker), rydde bort alt verktøy og for å ikke snakke om alt rotet som har samlet seg opp siden jeg begynte og passe ene tantebarnet mitt før samboen kommer hjem igjen til middag og de nye apisto barna mine.
Bilder og sånn kommer senere.
Da har jeg sluppet apistoene som jeg fikk av Loffa i karet og herlighet for en linselus hannen er Tusen tusen takk Loffa, har fått full foredrag om hvor fint og flott alle karene dine er og takk for fiskeposen med eikebladene. Dem er på tørk nå
Huene gjemte seg med en gang, både bak røtter og i ene steinhula, mens hannen spradet frem og tilbake og sjekket terrenget.

Her er noen bilder fra idag.
Ene L-129 som bor nederst.
[External Image]

[External Image]

Midten med de nye vakre apistoene.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så toppen.
[External Image]

Tenkte dem skulle få litt sorte mygglarver nå før lyset går av.
Gleder meg litt til sanden har fått lagt seg til rette og vannet blir helt klart.
Masse fine fisker Cathy

Grattis med både fugl, reol, apisto og rasbora yngel
Ser man så . Moro at du også har Apisto i din samling Cathy! Nå kommer jeg snart etter deg med dine B. briggitae. Må vel si det var her jeg først "oppdaget" disse. Med en god samling med flyteplanter, fungerer disse også godt med Apistogramma - ble jeg fortalt. Nå er det bare å pøse ut med oppdateringer og bilder

S
Takk takk, sorte mygglarver og cyclops går ned på høykant i alle kar. Apisto-hannen kommer frem til glasset hver gang jeg står foran så det er jo litt artig. Damene derimot er veldig skye, men det ser ut som dem har funnet hver sin kant av akvariumet for å herske.

Ja Simen, moskitoene er noen veldig små skapninger Vet ikke hvor mange unger som vil overleve om man har apistoer i karet, men det gikk iallefall fint med andre tetraer og kampfisk så det er nok ikke umulig. Har fortsatt 3 stk som ble solgt som moskitoer som ikke er det og er ikke helt sikker på om jeg bare skal la dem være sammen eller om jeg bør omplassere dem. De stimer iallefall sammen..
Idag da jeg hadde vannskifte på pc rommet, 4x 20l og rekekaret så valgte jeg å flytte den ene ukjente fisken over til kilifiskene. Som noen her inne mente den var og da ligger de rette vannverdiene til den i kilikaret. Den var litt sjefete med klovnekilliene i begynnelsen, men ser ut til å ha roet seg ganske bra nå. Vil holde ett øye med den iallefall. Skal bli spennende å se om man kan finne ut hva det er for en art.
Her er den iallefall.
[External Image]

Ellers ser det ut som moskitoene mine trives godt i andemat shiten
[External Image]

Så har kampfisken som bor øverst vokst en del og blitt god og rund.
[External Image]

I rekekaret så bor det nå rilireker, sakura reker og 4 mini kampfisker. (så sant jeg ikke telte den ene 2 ganger)
[External Image]

Apistoene som jeg fikk av Leif (LOFFA) ser ut til å ha slått seg til ro, damene er fortsatt litt skye, men har vært mer frempå nå ikveld enn igår.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Litt jaging av huene.
[External Image]

Linselusa hannen sprader frem og tilbake og lar seg villig bli tatt bilde av
[External Image]

Så malawi karet hvor det bor ett par sugeknotter og 6 SAE'r, ene saen ser ikke ut til å vokse seg stor. Kjøpte og betalte bare for 5, men den ene var halvparten så stor som de andre så den lurte seg nok bare med. De 5 andre har vokst seg dobbelt så tykke og lange, mens den ene fortsatt er liten og spinkel. Den spiser som alle andre så jeg vet ikke hvorfor den ikke vokser like kjapt som de andre. Har tenkt på innvollsorm og alt, men avføringen og den oppfører seg likt som de andre. Ingen tegn til sykdom så jeg lar den bare være.
Men her er iallefall malawi karet.
[External Image]

Fiskene som jeg har tenkt å sette der er..
3 Maingano (Melanochromis cyaneorhabdos)
2 Golden (Labidochromis caeruleus)
3 Melanochromis auratus
Må jo vise den ene søte lille kampfisk yngelen som har blitt stor
Når kan man evt se hvilke kjønn det er på dem og evt hvordan? Har prøvd å lese litt, men kan ikke si at jeg ble så mye klokere.
[External Image]

Så ene vakre Apistohua
[External Image]

Så må jeg jo vise Iso som har blitt stor pipp. Hele 6 uker gammel idag.
[External Image]
Nå er jeg ganske knekt her.
Ene kampfisken i 20l er død. Snufs, den levde før idag da jeg hadde vannskifte og skulle gi dem mat nå og da kom den ikke frem. Så opp på stigen og titte inn, men borte vekk..
Så jeg fjernet noen mangrove røtter og da så jeg den lille tassen. Den satt fast i pumpa (liten elite jet-flo 50). Kan ikke skjønne hvordan den har klart å sette fast finnene inn i de små rillene der. Den satt ordentlig fast så jeg måtte dra den ut.

RIP lille CT
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap