Utblåsing fra pumpa

Det jeg lurer på nå er hvilken vei skal munnstykket til pumpa peke? Om den skal peke litt oppover og brekke overflaten vil det jo bli liten stri strøm for de som må opp å trekke luft? (som kampfisken og guramiene mine)

Det jeg har er innvendig pumpe til Juwel Trigon 190l. Har prøvd å søke her på forumet og sett på mange forskjellige videoer på youtube uten at jeg har blitt klokere av det. Noen har den opp, noen ned og noen i midten. Er det noen som har noen ideer om hvilke vei jeg skal/bør velge?
Spørs vel litt hvordan fisk du har? I mitt Juwel kar på 110liter e det sånn ferdig hjørnet med filter, hvor den peker litt bort og nedover. Da jeg hadde coryer likte de å leke seg i strømmen, det ble liksom en slags "oppoverbakke" de kunne turne i.

Ellers er det akkurat nok til at det gir god strøm akkurat ved utblåset, men også rolig nok vann til at forhåpentligvis mindre tetra/rasbora arter vil trives (de som liker litt mer stille vann)

I 54litereren min med dronningrasbora, har jeg en Aquael sittende på den ene kortsiden. "egentlig" skal den peke og blåse ut mot langside-bakglasset, men jeg har snudd utblåset slik at den blåser bortover "kortsiden" og mot frontglasset. Disse liker også litt stille vann, men jeg ser at de syns det er gøy å herje i utblåset også..så her får de velge (de blir litt stresset med utblåset rett ut i karet).

Munnstykket er også "innsunket" slik at det blir litt flatpresset (som når du holder tommelen over halve hageslange-stykket, i mangel på bedre forklaring, haha)

Så i rekekaret mitt har jeg en bitteliten Aquael som bare ligger i sanden og har samme "innsunket" utblås som egentlig peker rett fram men pga munnstykket peker det mot vannflaten.

Der har du noen eksempler ihvertfall... du får se ann hvilke fisker du har, og hva de liker?

Ancistrus for eks, liker vel sterk strøm? Tar jeg feil? Om man er i tvil, eller har fisk som liker forskjellig, kan det være lurt å snu utblåset om mulig, slik at det er sterk strøm en plass i karet, men rolig ellers.
Som jeg skrev over så har jeg både kampfisk og gurami som må opp å trekke luft. Kampfisken oftere enn guramiene. Nå er det ikke fisker i det enda, men syns den strømmen er litt kraftig ettersom dette er ett hjørne akvarie og utblåsingen skjer litt over midten bak. Rører er formet som en L så den blåser i midten av akvariumet. Ellers kan den reguleres til å blåse rett opp eller nedover. Så da tenker jeg at uansett hvor den blåser så vil jo alt som er i midten blåses til sidene og hvordan takler evt de som må opp å ha luft det, kan det bli for tungt for dem å svømme mot strømmen og evt bli kastet opp til sidene.
Jeg sliter livet av meg når jeg forsøker å forklare butikkansatte hva jeg vil ha på utblåset, det er et endestykke som ser ut som en deformert trompet-tut (da faller nevnte butikkansatte nærmest sammen av krampelatter, så det er nok ingen god forklaring...), den sprer utstrømmingen så det blir fint brudd i overflata uten at yngel, reker og småfisk slenges veggimellom av strømmen. Du ser den litt til venstre for midten helt øverst i dette bildet:

[External Image]
Her er foresten et bilde av den tuten jeg snakket om. Her er den snudd "oppned" - slik jeg har det i reke-karet. http://crusta.de/wp-content/uploads/2007/12/filter2.jpg
Ok, takk for bilder og svar

Da bør jeg kanskje kjøpe en tut til min for sikkerhets skyld.
Men den tuten bør peke oppover/bortover vannflaten?
Mitt filter er samme som denne: Bioflow 3.0
Den trenger ikke det med mindre det er lite oksygen i vannet eller du har fisk som trenger mer enn vanlig, tror jeg
Så den L tuten jeg har på filtret mitt skal pekes litt oppover sånn at den bryter vannflaten litt og deler vannet til hver sin side på toppen da? Har jeg forstått det riktig da?
Den L tuten ser ganske lik ut som den jeg har på Juwelkaret, og i mitt kar peker den fram og ned. De gangene jeg trenger å bryte vannoverflaten der (ved for eks proteinhinne) så bare bruker jeg brusestein littegrann.

Selv i rene plantekar setter jeg utblåset sånn at det blir en liten bevegelse i vannflata, i kar som er dype eller mallekar lar jeg bevegelsen være større. Litt oksygen trengs uansett, og sjekk at vannet sirkulerer i hele karet så minsker du risikoen for for eksempel blågrønnalger. Det vil vi ikke ha...
Ok, tusen takk for svar

Min står nå ut langs kortveggen bak i hjørne og blåser rett ut i midten. Den bryter litt på overflaten samt at jeg ser at plantene som er foran nede beveger seg litt så da lar jeg den være sånn. Og blir det for ille for de stakkars fiskene som skal bo der får jeg heller flytte den litt mere opp eller ned
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap