Alle fiskene har hvite prikker

Hei!
Jeg har et 180 L aquarium, der vi har tre maller,to øreåler og to oscar ciklider. Det siste vi fikk inn der var de to øreålene for ca 2 uker siden. Nå har alle fiskene hvite prikker overalt, og den ene oscaren snurrer rundt hele tiden.
Jeg leste i et innlegg her at det hjalp å skru opp tempraturen til rundt 28 grader. Hva annet bør jeg gjøre for fiskene? og hva bør jeg gjøre med han som snurrer?

jeg har ikke bilde enda, da jeg må få et kamera!

takk for hjelp
Det er nok hvitprikk. Bytt mye vann, skru opp temperaturen til det meste fiskene tåler og medisiner med Esha EXIT. Bytt gjerne vann innimellom (husk å tilsette ekstra medisin) slik at du får fjernet mest mulig av de frittsvømmende parasittene.
takk har nå skiftet vann, skrudd opp tempraturen og brukt det medikamentet jeg fikk tak i! Nå håper jeg de klarer seg!
Søk på temperaturkuren, om medisinkuren ikke virker. For at temperaturkuren MÅ vannet være 32 grader, ikke mindre. Gjerne 33 grader, men ikke så mye mer, da sliter fiskene. Husk god lufting da varmt vann inneholder mindre oksygen.
Selv om temperaturen ikke er høy nok til å drepe parasittene vil høy temperatur kontra lav temperatur samtidig som medisinering føre til mye kortere behandlingstid, pga. at livssyklusen til parasitten går fortere ved høy temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap