Kampfisk sloss?

Hei, har ikke gått i anskaffelse av en kampfisk enda, men høres ut som herrene er noen hissige krabater. Stemmer det at disse dreper hverandre så fort de kommer i vann med en annen mann? Evt hvordan ?

Om akvariet er stort nok, vill dette bli ungått ?

Takker for svar, mvh
Det stemmer nok det ja! Hannkampfisken liker ikke synet av andre hannkampfisker eller fisker som kan forveksles som hannkampfisker. Det vil si fisker med store slør. Jeg ville ikke prøvd å sette to hanner sammen, uansett hvor stort akvarium man har.

Derimot kan du ha en hann sammen med flere hunner! Da må du passe på at akvariumet er stort nok, ettersom man ikke skal ha minde enn 3 hunner sammen med en hann. Hannen jager nemlig hunnene og for at de ikke skal bli helt utslitt av jagingen er det greit med flere hunner. Det er også viktig å lage mange gjemmesteder i akvariet, slik at hunnen kan komme seg litt unna. Med 1 hann og 3 hunner burde du nok ha minimum 100-120 liter.

Det er mange andre fisker som kan gå sammen med kampfiskene. Selv har jeg en flokk med corydoras sammen med en flott hannkampfisk (:
huene kan forøvrig finne på å grisebanke mannen, og noen ganger er kortfinnede hanner solgt som huer..
Jepp, det stemmer at de ikke kan holdes sammen da de begynner å sloss, og den svakeste dør. Det anbefales heller ikke å prøve, selv ikke i store akvarier! Hannene hevder revir og er svært territorielle.

Jeg har lest at det kan gå bra hvis hannene er fra samme kull og har vokst opp sammen, men man vet aldri når det vil skje noe. De bør skilles når de er kjønnsmodne.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap