Turnover/pumpestørrelse og type

Har nå etter mange år med saltvann bestemt meg for å gå tilbake til ferskvann. Dette fordi jeg savnet det rolige inntrykket et ferskvannskar gir i stua og stillheten, ikke minst. Drittlei pumper skummere og dvs som bråker.
Iallfall, sikter inn på et Diskus-kar med sump. Vet dette er litt uortodoks for ferskvann men vil prøve dette alikevel. MEN etter flere år med en million l/h, er jeg litt utdatert på hvor stor pumpe jeg bør bruke til dette karet. La oss si det blir 540 L Relativt stort filter (sump). Må liksom finne balansepunktet mellom effektiv filtrering og gode diskus-forhold. Noen som har noen mening om hvor stor returpumpa i sumpa bør være? Høyden på karet blir 120cm. Og, noen tips ang. STILLEGÅENDE pumpe?
Hva med å kjøre en av Eheim Compact 2000 eller 3000 modellene? Disse bruker jeg i sumper i dag og er storfornøyd. Ligger ikke merke til noe støy av disse når de er i sumpen - værre å treffe riktig plassering når de skal stå bak en bakgrunn.
kanskje Eheim proff.3 xl. fin og rolig pumpe med masse reserver.
Eheim 2000 da kanskje. Ser denne har 32 w. Forrige utv.filteret mitt hadde 35 w (am-top 1200 l/h). Syntes dette bråkte litt for mye. Så håper eheim-pumpa bråker mindre trass i at w er ca d samme da. Har syntes bråk har vært litt lineært med w i pumper før, men har ikke prøvd denne... Butchi: Er ikke dette et utvendig bøttefilter da? (Eheim proff 3)
Får du den til å sitte godt, plasserer den oppå litt blåsvamp så hjelper det mye på lyden... Jeg synes ikke min Compact 3000 sjenerer i stuekaret hvor den er plassert bak bakgrunnen, når jeg først fant riktig plassering så ble den "lydløs", litt during i førsten da den stod i spenn mot bakgrunnen... Nå er det utblåset og ekstra oksygentilførsel som står for "støyen" i mine kar og det kontrollerer du jo selv mht hvor mye bevegelse du ønsker og trenger i overflaten.

Du får Eheim Compact 2000 rimelig fra Aquaristik Shop i Tyskland og her får du også alt av blåsvamp og bioballer til en sump for en billig penge...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap