Nitrit

hei, trenge nok lit hjelp.nitritverdien er alt for høyt.har prøvt å senker med delvannsbytte og sera nitrivec men ingen forandring i verdiene.det er bare 13 fisker i karret så eg veit ikke hva eg skal gjøre nå.ph en er 8,5 gh er 10 og kh er 6.
Bytt mer vann. IKKE gi mat.

1. hva måler du nitritt med?

2. hvor stort er akvariet?

3. er filteret innkjørt i 4-5 uker?

4. hvor lenge har du hatt fisker i ?
måler med sera aqua dråpetester.
akvarie er 600l
filter jobba i ca.3uker og fiskene er inne nå et par dager
alle er ungfisker
Da har du satt inn fiskene akkurat når nitrittverdiene er høyest under innkjøringen. Målte du nitritt før du satte inn fiskene?

Kjenner du noen i nærheten med akvarium som du kan få litt filterslam av, så kan du tilføre de gode bakteriene rett i filteret. Hvis ikke er det kun vannbytter og ikke noe foring som hjelper.
har tilført noen bakterier ved inkjøring og verdiene etterpå har vor greit.så har eg tilført i andre uke samme bakterie igjen og etter ca.2-3 dager begynnte det med høy nitrit.har nå byttet 2 ganger ca.300l og tilført sera nitrivec men ingen forandring.kor mange vann skal eg bytte og kor often? har ikke naboer eller kjennte med akvarie her.fiskene fikk ikke mat no i snart 3 dager.
Å sette 13 fisker i et akvarium som ikke er ferdig innkjørt og som ikke hadde noen fisker fra før er ikke smart, da det sannsynligvis vil gi en mye større belastning for filteret enn det var klart for. Du kan være glad for at du har et såpass stort akvarium, hvis ikke hadde det gått enda verre.
Tror ikke sånne tilsetningstoffer har noe for seg. Og det virker jo ikke som det hjelper. Hvordan oppfører fiskene seg? Henger de mye i overflaten?

Kontroller testsettet ditt med å teste vann rett fra springen. Kan jo være at det er noe galt med testen. Springvann inneholder ikke nitritt, så får du utslag, så er enten testen ødelagt, eller så har vannverket ditt gjort noe alvorlig galt.
fiskene er helt normalt..mellomvann og bunn.testen er egentlig ok.har prøvt det med springvann og denn var fin.kor mange vann skal eg bytter og kor often?
Hvis du bytter halvparten av vannet, så skal Nitritten også halveres. Merkelig om den ikke gjør der. Kan ikke svare på hvor mye vann i liter du bør bytte, men du bør bytte nok til at nitritten går ned.
ok.har byttet no en gang i siste uke og 2 dager siden.hver gang ca.halparten av karret.det er veldig merkelig at det ikke går ned.verdien beveger seg mellom 1 og 5,0 mg_1
Sjekk etter om alle fiskene lever, så ikke noe ligger og råtner.
Hvordan kjørte du inn filteret? Du skriver at du tilsatte Nitrivec, men ikke noe om hvordan du sørget for "næring" til bakteriene. Du har lite planter som dessuten er langsomtvoksende og det betyr både at de gir lite nedbrytbart materiale, samtidig som de ikke kan oppta noe særlig ammoniakk, som er forløperen til nitritt. Trolig har du begge deler i karet nå.

Det kan tenlkes at innkjøringen din ikke var komet særlig langt da du hadde i fiskene og at den faktisk har begynt nå. Jeg ville fortsdsatt med store vannbytter hver dag. Dessuten ville jeg kjøpt test for ammoniakk (NH3/4). Jeg hadde også byttet testen for NO2 til JBLs NO2 test. Den er betydelig mer fingradet. Om den du har ikke gir verdier mellom 1 og 5 er den i mine øyne nærmest ubrukbar. NO2 på 1 er svært høyt, 5 er ubegripelig.
filteret blit innkjørt med sera aquatan og bakteriekulturer(næring).etter 1 uke tilsatt eg bakteriekulturer igjen. alle vannverdier var i orden når eg har setter inn fisk etter ca.3-4 uker.PH er 8,5 og GH er 10.KH er 6 og nitrit har vore under 1. no er da samme verdiene men nitrit er etter vannbytte ca.1,5mg/1 og etter 2 dager er den opp til 5,0mg/1. so har eg tatt delvannsbytte og tilført sera nitrivec.nå er det samme igjen.
eg veit selv at nitrit verdiene er for høyt og spør derfor hva eg kan gjøre.
alle fiskene er fortsatt frisk og di ser ikke sånn ut at di skal døder.
eg måler med ein helt koffert i fra sera.(kjøpt i tyskland)
eg har målt i dag at det er ingen ammonium i vann.nh4 er 0.0 i følge er da ingen fri ammoniak.
Det er nok ikke annet du kan gjøre enn å fortsette med daglige vannbytter.

Ulempen med fisk i et ikke ferdig innkjørt kar er at du må skifte vann ofte og mye for å holde konsentrasjonen av avfallsstoffer (NH3/4 og NO2) på et så lavt nivå at fiskene ikke blir skadet. Dette gjør i neste omgang at innkjøringen tar lenger tid fordi bakteriekulturene ikke får tilstrekkelig næring til å vokse seg store nok. Du kommer i mål, men det tar noe lenger tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap