Hjelp! store problemer med akvariet mitt :(

Hei!

Kjøpte mitt første akvarie for et par måneder siden (150L), og gjorde det som skulle til med innkjøring, planter, sand etc. før jeg gikk til innkjøp av fisk. Jeg leverte vannprøver hos den lokale akvarie forhandleren og resultatene var fine.

Mitt første fiskekjøp ble 20 neon tetra og 10 siamesiske algespisere.
Vannet var krystallklart og det hele var flott å se på

Og her kommer det som holder på å knekke meg for tiden..
Varmekolben min klikket og vannet målte 40 grader, all fisk var såklart død og algene hadde allerede begynt å gå amok i mitt akvarie.
Dro til akvarie forhandleren for å få noen råd om hva jeg burde gjøre, og fikk beskjed om å ta ut 80% av vannet og rense glasset for alger, noe jeg da gjorde. Tilsatte nitridac hver dag i en uke og litt aquasana. Leverte prøve og de så fine ut.
Gjorde nytt innkjøp av fisker, men la merke til at vannet ikke var så klart som det var før varmekolben tiltet.
For hver dag som gikk ble vannet mer og mer grumsete (Brun/grønt vann), og fisk begynte å bøte med livet.. Leverte vannprøver til forhandleren og det viser seg at vannet har veldig høye pH og nitrat verdier. Jeg får beskjed om å bytte 30% av vannet hver dag i en uke for så å komme inn igjen med nye vannprøver.
Gjorde dette og etter en uke var vannprøvene fine igjen, og vannet så bra ut.

Og nå er det like ille igjen. Noen guppyer og sommerfuglciklider har allerede måtte bøte med livet. Snakket med akvarie forhandler og vannprøvene viser nå fine resultater, men kunne ikke gi meg svar på hvorfor fisk dør.

Holde nå på mistet motet og håper noen her kan gi meg noen gode råd til å få dette til igjen. Alt var bra i starten men nå er jeg inne i en sirkel jeg ikke kommer meg ut av og jeg merker at den nye hobbien min blir mer slitsom enn interessant og morsom.
Det kan virke som at du har fått svevealger, det er noe drit og vanskelig og bli kvitt uten UV.
Hvorfor fiskene dine dør så hyppig vet jeg ikke helt eksakt, da jeg hadde problemer med svevealger påvirket dette fiskene svært lite. Har du store svingninger i vannverdier når du bytter vann? Hvor ofte bytter du vann ellers?
Det kan godt hende at den høye temperaturen også tok livet at filterbakteriene dine, slik at du må kjøre filteret inn på nytt. Du må også være sikker på at der ikke ligger igjen noen døde fisker som ligger og råtner bak planter etc. Det ordner seg nok til slutt Du må forresten stoppe å mate fiskene, det får ned nitrittdannelsen og gir mindre mat til algene. Fiskene klarer seg fint uten mat i en til to uker.
Bytter 30% 1 gang i uken, men den siste måneden har jeg ikke gjort annet enn å bytte vann pga dette problemet som fortsetter å komme tilbake. Har levert inn vannprøver ganske hyppig i det siste før jeg kjøpte inn ny fisk for å foriskre meg om at verdiene var gode, noe de var.

Har også prøvd å la akvariet stå uten lys og mat i 3 døgn uten noe hell der heller.
Kontorstol
Det kan godt hende at den høye temperaturen også tok livet at filterbakteriene dine, slik at du må kjøre filteret inn på nytt. Du må også være sikker på at der ikke ligger igjen noen døde fisker som ligger og råtner bak planter etc. Det ordner seg nok til slutt :-) Du må forresten stoppe å mate fiskene, det får ned nitrittdannelsen og gir mindre mat til algene. Fiskene klarer seg fint uten mat i en til to uker. :-)


Hvis jeg må kjøre inn filteret på nytt, hva med fiskene? Og ikke minst svevealgene? Regner med det ikke kan innkjørest på nytt i denne gjørma?
Innkjøring av filter tar vel gjerne en snau måned?
Bytt så mye vann som du gidder fremover, gjerne 30% per dag, og for minimalt, og om du kjenner noen som har akvarie med innkjørt filter kan du spør om du kan få skvise litt filterguffe over til ditt akvarie, slik at bakteriene kommer mye raskere. Da bør det være klart på et par uker.
Så jeg skal bare bytte 30% hver dag til svevealgene forsvinner? Det var det jeg gjorde nå sist. Byttet hver dag i en uke og nå er som sagt problemet tilbake. Spørs om det fortsatt var litt alger igjen i vannet. Kanskje prøve i 2 uker?
Du må også slutte å mate fiskene så lenge det lar seg gjøre.
Ok. Takk for hjelpa Da prøver jeg med matkutt en uke og vannbytte hver dag i 1-2 uker.
Hva med lys?
Så lite lys om mulig, fiskene og plantene klarer seg fint uten lys en stund.
Ut fra tidsperspektivet du nevner på innkjøp av kar og innsetting av fisk, mener iallefall jeg at ditt kar sannsynligvis ikke er helt innkjørt. Når du i tillegg belaster karet ditt med 30!!! fisk, som knapt er innkjørt mener jeg at du selv har satt deg i problemer.

Belastningen blir for stor. Fortsett med vannbytter i tiden fremover. Det er "normalt" å få alger i nystartede kar, spesielt de brune. Disse fjernes best og lettest med bomull

Når du igjen har fått normale verdier i karet ditt, la det gå med den fisken du har igjen, ikke fyll på med fisk (problemer) igjen straks.

Etter en uke eller to med et oppegående kar, kan du tilsette noen få fisk pr uke, ikke 30. Da vil du fortsette med de samme problemene i evig tid.

I forhold til sveve alger ville jeg i noen dager mørklagt karet, lagt et laken eller lignende over og stoppet foring. Sammen med daglige vannbytter skulle dette avskaffe problemet. Jeg ønsker deg lykke til med å få karet ditt opp å gå i den tilstand du vil ha det (- 8
Takk for flott svar!

Skulle ønske jeg kunne fått denne informasjonen hos akvarie forhandler.. Siden det var de som faktisk hjalp meg i gang og anbefalte 20 tetra og 10 siamesere Men er vel mest opptatt av å selge da sikkert. Jeg skal prøve med mørkelegging og matstopp og håper det retter seg etter hvert

Og så er det veldig greit å ha eget testsett for vannverdier. Mye lettere å følge med selv på hva som er galt, og å finne fisker som passer i den ph'n du har (guppy og sommerfugler har f.eks veldig forskjellige ønsker)...

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari habbestad
Reklame for plussmedlemskap