Hva skal jeg bruke min juwel vision 450l til?

Nå er kanskje ikke dette et nybegynnerspørsmål men vet ikke helt hvilket annen kategori jeg skulle plassert spørsmålet.

Poenget er at jeg nå har en Juwel Vision 450 liter stående. Nå fungerer den som et selskapsakvarium med relativt lite fisk størrelsen tatt i betraktning. Jeg har Sverdragere, Kardinaltetra, Corydoras Sterbai og ca 50 stk Ancistrus som den desidert største kolonien.

Men, jeg føler jeg ikke har noen "plan" med akvariet mitt. Det bare surrer og går. Har lyst å begynne litt på nytt men vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Det første jeg tenkte på var å erstatte fiskene mine med Malawi-fisk. Syns Malawi-fisken virker å være livlige og morsomme å betrakte. Dessuten er de relativt billige i innkjøp(tror jeg..). Og det virker ikke umulig å få til litt yngling heller. Dette er kanskje det alternativet jeg heller mest mot akkuratt nå.

Det andre jeg tenkte litt på var å bedrive litt aquascaping. Ble fryktelig gira på dette når jeg så dette fantastiske akvariet på Tropica.com: http://www.tropica.com/dk/layouts/layout-53-(225l)/beskrivelse.aspx
Det som gjør at jeg har blitt litt skeptisk til dette er en kombinasjon av flere ting. Jeg har ingen erfaring med Co2 og må sette meg grundig inn i dette. Er det avansert? Dessuten er både planter, plantenæring, lysrør og Co2-apparat ganske dyre investeringer i tillegg til at det vil kreve endel jobb med å vedlikeholde et sånt stort planteakvariet. Så selv om det ser utrolig inspirerende ut så har jeg blitt litt mer skeptisk den siste tiden.

Et tredje alternativ er rett å slett å KUN satse på sverddragere i mitt 450 liters! Har alltid likt sverddragerne, flotte og hardføre fisk som det er litt å få yngel på. Dessuten hadde jeg kun hatt sverddragerne å tenke på for å optimalisere vannkvaliteten i karet. Det jeg er litt bekymret for ved et eventuelt slikt kar er algeoppblomstring. Det kunne vel blitt et problem uten algespisere i et slikt kar?

Dette er de tre foreløpige alternativene mine for akvariet mitt.

Så hadde det vært morsomt med litt innspill fra dere. Har dere noen meninger om hva jeg skal bruke mitt 450 liters akvarium til? Hvilke av de tre alternativene synes dere jeg skal gå for? Og ikke minst, har dere andre spennende forslag hva jeg kan gjøre?

Anser meg selv som en ganske "gjennomsnittlig" akvarist når det gjelder kunnskap, interesse og tidsforbruk.
Jeg personlig ville nok ikke gått for ett 450L fullt av sverddragere, men dette blir jo opp til hver enkelt.

Kan absolutt anbefale deg å starte med Malawi, utrolig fine fisker, og som du sier det "trenger" ikke å være en særlig dyr invistering. (jeg holder for tiden på med å sitte meg endå bedre inn i alt lesestoffet rundt malawi ciklider, har nettopp satt opp 1 malawi kar, og har allerede begynt å tenke på å omgjøre mitt andre til malawi og)

Når det kommer til dette med plante kar kan jeg ikke hjelpe deg stort men det er det nok flere andre her inne på AF som kan.
Malawi kar blir rake motsetningen i forhold til plantekar hvertfall

Velger du å gå for malawi, har du mulighet for å få mye hjelpe her på AF fra mange som har mye kunnskap rundt dette. Kan være lurt så du får ett harmonisk kar med arter som passer sammen, og hvis du tenker litt på avl så er det noen forhåndsregler du må tenke på i forhold til forskjellige par o.l. i karet ditt

Lykke til uansett
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap