Ninas akvariehverdag (side 3)

Endelig hjemme fra fjellheimen!
Nå blir det akvariehobby igjen, ikke bare et minimum av vedlikehold.
I problempytten min, 26L, lever det ganske mange planter, og de trives!
Har målt NO2, og den er 0. Jeg håper den anseelige mengden med filtergugge lagde en super kickstart, slik at det snart kan flytte bebiser inn der igjen.

I morgen blir det støvsuging i alle kar, jeg ser at det trengs. Det ligger et godt lag med gugge i 26L, det er tilført i vannet ved oppstart, så der skal suges, men ikke alt. Noe skal få ligge igjen som mat til bakteriekulturen jeg trenger.

Min nye, svære pakistanbotia har glemt å være sjenert, så nå styrer den rundt som bare det. Diger fining!Den skal få artsfrender, selv om praktbotiaene bor der, vil han sikkert ha egne venner.

Ser at ene guppydama har en "tarmprolaps", og den blir desverre nødt til å reise til fiskehimmelen. Den er bare yngel enda, så det er synd. Jeg tror jeg ender opp med å kun ha noen få dekorative hanner, nå vil jeg bremse opp ynglingen for en periode. Er ennå usikker på om dette er blitt en dårlig genblanding, så da får vi vente og se.

Gleder meg stort til å fortsette med lidenskapen min...
Flaks og uflaks
Jammen sa jeg "gleder meg til å fortsette.."
Målinger i :
26L = 0 NO2, 232L = 0 NO2, 19L = 0 NO2... og 112L = 5 NO2

Jeg hadde lyst til å gråte da vi fant 1 L144, 1 stor SAE, og 2 anc. sp. døde, flytende i karet . Uflaks!!

Flaksen er at vi oppdaget det så raskt.
Vannet ble mer og mer uklart på et halvt døgn, tenkte først at det var en avglemt agurkbit som laget uklart vann. (og kanskje var det det) Den har ligget i to dager. Men jeg har også div mose som ikke har trivdes så bra, og blitt litt brun her og der. Ut med den, og grundig støvsuging, luking av halvvisne blader på plantene, overflytting av mest mulig yngel, og et 50% vannbytte. Filteret har vi latt være denne gangen, det hadde normal lukt, så jeg vil berge mest mulig bakterier, for å avverge ytterlige problemer.

Mine andre fisker i karet greide seg heldigvis, og det er jo ikke så dyre, men verdifulle for meg. De gjenlevende SAE`ne fikk flytte ilag med artsfrender i 232L, og det var vellykket.

Det ble straks bedre for fiskene i 112L karet da de fikk nytt vann. Coryene ble livlige igjen, og de skal få glede seg over vannbytter i lang tid fremover.
Alle karene fikk byttet litt vann, og jeg hadde vitaminer og blomstergjødning i vannet. Litt for, og samvittigheten er på topp. Stellet tar forresten mye kortere tid nå enn for snart ett år siden. Takket være min fantastiske assistent, den gode mannen min

God helg!

Flott å lese ))

Håpe på noen bilda ??? ))

Hilsen fra Nord
- Lisbeth -
Hei. Har fulgt tråden din fra starten så det er vel på tide å legge igjen et lite spor her.
Søndag
Takk til dere!
Bilder skal bli, håper det blir i kveld. (bedre fotolys)

Tja, vannbytter i 112L i dag, NO2 verdien har gått ned til et sted mellom 1 og 0,5.
I 232L sto fiskene litt i overflata i dag, så jeg hadde brusesteinen i gang. Ei kontrollmåling på nitritten viste et snev, 0,25, og det var skuffende. Mistenker storrengjøringa og agurken som syndebukk. Det blir mye oppvirvling av diverse uhumskheter når jeg gjør rent etter såpass lang tid, og det innbiller jeg meg forurenser litt. Resultatet ble et 40% vannbytte, og nå blir det mindre foring på ei stund.

I min visdom har jeg bestilt et innvendig luftdrevet filter, med filtervatt, som jeg ser for meg som en slags støvsuger for svevedritt etter romestering i karet. Tenker å ha bare litt filtervatt i, slik at gjennomstrømmingen blir sterkere. Et par-tre timer med denne hengende over kanten ser jeg for meg blir en effektiv hjelper. I tillegg er teststrips, flere håver og ei vitaminflaske bestilt fra Petworld. Liker den lave poroen deres, billigere enn en enveis bussbillett.

Det var ikke L144 som vi fant død igår, men en velvoksen anc. sp. Trist det også, men "gulingene" mine er jeg temmelig redd for. En vifter kraftig inni hula, så jeg lurer på om det er egg. Mot mine prinsipper, jeg tok ei lommelykt for å smugtitte i går kveld, men det ble særdeles sure miner, og jeg så ingenting.
Ellers syns jeg L144 mine er fryktelig tynne. Jeg hadde ønsket meg mye mere fyldig mage på dem, men alle er magre og har "innovermage" Det liker jeg slett ikke!! Fortsetter dette, plukker jeg dem opp til en fetekur. (er jo hysterisk redd for innvollsorm)



Småtrollene i storkaret er nå i full aktivitet rundt i hele karet, det blir mye høsting av dem fremover. Ser ikke for meg at 100 stk skal få vokse seg store der, og vil gjerne ha dem i nye hjem i tiden framover. Det blir forsiktig sniking nedover glasset med en liten håv, for å ikke stresse de andre unødvendig. Støvsuginga mi blir de ikke stresset av, de bryr seg ikke med den. Jeg må faktisk dytte vekk fisker for å flytte dem unna. Utrolig hva de venner seg til, disse skapningene.

Ha en fin søndagskveld.

God mandagsmorgen!

Sto opp av senga med en viss uro i magen, tenkte vannverdier hos de kjære fiskene mine med en gang.
Nå tror jeg at jeg får både finner og gjellelokk snart.. Når ikke avisen og morgenstell står øverst på morgenkosen lengre
Har nettopp målt, og resultatet er gledelig: 0,25 i 122L og 0 i 232L.
Fortsetter med daglige delvannsbytter til verdien er = 0.
Gleder meg nå til lyset tennes, er spent på om alt fortsatt ser bra ut.

Jeg har glemt å nevne noe pussig. Vi kjøpte to bittersmå anc. for noen mnd siden, før vi fikk yngel selv. Disse skulle få være i 19L bare for en liten stund, for å holde glasset presentabelt, for så å flytte i storkaret når behovet for stor plass meldte seg.
Som sagt så gjort. Over med "dem" da dette nanokaret måtte overta yngelen i ferien, og det måtte ha gått litt fort i svingene. Fordi:

Under storrengjøringa sist, dukker det plutselig en ukjent malle opp, stor, ca 6 cm. Den har bodd i kokoshula uten å vise seg for oss på så lang tid! Vettskremt var den, men er nå flyttet over i storkaret. Det er definitivt ikke en anc., men muligens en pleco el gibby. Litt lang i maska, og den har en markant, ca 5-6 mm hvit stripe over halefinnen. Det ser rasetypisk ut, og ikke tilfeldig (som anc kan ha) Det skal bli uhyre spennende å se hva dette er for slags luring. Umulig å prøve seg på foto av den, når den er så sjenert. Er redd det kan bli en kjempediger sak som ikke kan bo her, siden den har vokst så mye på såpass kort tid.

Dessverre ble det ikke foto i går kveld, men satser på nytt i dag. Ha en toppers mandag!
Depresjon
I dag er jeg deprimert. Vannverdiene er helt utmerkede i alle karene, men mine 3 L144 er faretruende magre. Syns de ser skikkelig tufsete ut, så jeg har bedt om råd i forumet for sykdom. Jeg håper selvsagt på raske svar, og forhåpentlig en god løsning. Er redd for at jeg får beskjed om at de er dødsdømte Da må jeg gråte en skvett (
Her kommer noen bilder, tatt i dag,
Øverst er barnehagen, 26L Nederst er 112L, og i midten er 232L-
Heisann, jeg henger meg på og følger tråden din også!
Velkommen! Hyggelig - jeg følger din tråd
Slappfisk
Jeg er slappfisk idag. Blir ikke noe av min faste akvarie-stell-dag idag, formen er elendig.
Ikke så veldig dårlig i samvittigheten for det, fikk gjort noen småting i går.
Målte fine verdier overalt, så den kneika er vi over. I 122L fikk innbyggerne 1/4 del av vannet byttet ut med friskt vann igår, det setter de åpenbart pris på.
Støvsuging i all kar, den dingsen er noe av det gjeveste jeg har. Tror jeg sparer meg MYE trøbbel med den. Lettvint rengjøring uten å måtte fjerne masse vann for å få slamsuget. Fiskene er så vant til "røret" oppi der, jeg må dytte noen unna for å ikke få dem i innsuget.. Så der er ikke stress selv om den er nesten daglig i bruk.
Forleden, men jeg stelte litt i storkaret, så jeg en liten "langskankamygg" (vi sier det her nord) som satt sløv på veggen. For moro skyld slapp jeg den i karet, og himmel og hav! Danioene ble helt ville, sloss om godbiten, og tre sekunder etterpå var den vekk. Snacks! Dit kommer flere godbiter å til havne.

L144 som jeg er så bekymret for, ser ut til å komme seg. Var de matlei, mon tro? Etter rosenkål- og broccolifest, ble de straks rundere over buken. Godt å se. Fortsetter med dette litt oftere, men ikke hver dag. Tror menyen blir squash i helga.
I ren desperasjon for disse kjærlighetene mine, har jeg medisinert med eSHa exit og 2000. Mot mine prinsipper å medisenere karet uten å vite om der i det hele tatt er sykdom, men jeg måtte prøve "alt" for å berge dem. Som sagt rundere i buken er de blitt, om det er eSHa eller grønnsakene vet jeg ikke.

Når jeg støvsuger så jevnlig, tar jeg sjansen på litt eksta foring i dette karet. Evt rester og økt avføringsmengde blir kjapt fjernet, i tillegg til et overdimensjonert filter, mener jeg regnestykket skal gå opp. De må ha mer "kjøtt på bena", disse vakringene.

Hadde noen for et år siden sagt at jeg ble knyttet til fiskene mine, hadde jeg ledd`høyt. Men hva skjedde? Jeg elsker dem!
Tilbakeblikk - for 30 år siden
Jeg sitter og svarer en nyoppstartet akvarist på nybegynnerspørsmål, og gir råd utfra egne erfaringer, selv om jeg selv er å betrakte som helt fersk etter 9 mnd.
Men, når jeg tenker tilbake - jeg hadde en glødende interesse for akvarie allerede som barn. Da hadde jeg en bolle med singel fra gårdsplassen, pistia og et utall med guppy. Helt til alle døde, sikkert av manglende luft, filtrering og varme. Eller at Mamma trengte bollen sin selv. En dag var ihvertfall bollen tom.

Da jeg flyttet hjemmefra, skaffet jeg meg et ca 70 liters kar, og utvidet med ett til på ca 200. Varmekolbe, sand og luftdrevet pumpe (som det het dengang) med filtervatt som skulle skiftes ofte(!). Akvarieboka for å hjelpe til med hobbyen, hadde ingen kapitler om KJEMI og BIOLOGI.

I dag er jo det hele essensen i hobbyen! Vannverdier for fiskens trivsel og overlevelse.
Den gang var det vask og kok av alt som var løst (bortsett fra fisk og planter) så ofte som mulig, og helst en gang i uka. Alt vannet ble byttet ut, og karet skrubbet i jod-fritt bordsalt. Og det var all kjemien hobbyen omhandlet! SALT! Det skulle forresten black molly også ha litt av i vannet. Og det er stort sett det eneste som stemmer med akvarieholdet mitt i dag.

Denne "vattpumpa" (ei sånn som jeg har bestilt fra petworld nettopp) var egnet til en eneste ting: å suge dritten til seg. Antok jeg. Og det skal den nye også brukes til. Mine filtre av i dag, er mest for å rense vann, mesteparten av dritten tar jeg jo opp selv! Slamsugeren var bare en greie for å slippe å ause ut vannet liter for liter. Ikke rengjøring..

Jaja, det var i de dager. Hobbyen var svindyr da som nå. Mens grunnen i dag er tilbehøret; dvs. vanntester, gjødning, spesialfor, vanntilsetninger og bedre og mer avansert utstyr, va hovedutgiften den gang preget av en ting: NY FISK!! For de døde jo unna uke for uke, og vi, assistenten og jeg, trodde det skulle være sånn. Fisken var tropisk og ikke tilpasset et liv i et kar, så de fungerte nesten som en bukett blomster. Like lang levetid... Meget god kvalitet hvis de levde i 4 uker...
Og sånn var det hos andre kjente som hadde akvarium. Fiskene bli for øvrig solgt i ei blomsterforretning her.

Hva slags planet var vi på den gang..? Det verste er at når planen om opptak av hobbyen startet, med Emils 26L, tenkte jeg likedan.
Nå kan jeg mer kjemi i vann enn jeg noen gang lærte på allmennfaglig studieretning.

Var vi bare uvitende, eller var det slik hobbyen var? Når ble det vanlig å måle verdier i akvarievannet? Og ikke minst koble informasjonen sammen til et fornuftig fiskehold som er langvarig.

Jeg er imponert over utviklingen, hvis det kan kalles for det. Kanskje det bare var dårlige kunnskaper og liten tilgang til informasjon for snart 1000 år siden (det ser slik ut når jeg ser hva jeg forteller). Hurra for internett - og akvaforum. Over helga blir jeg et ydmykt plussmedlem... God helg.
Hmmm. Å være raus med for et fortsatt en dårlig ide. Et snes av NO2, så nå er det daglige vannbytter, Igjen!
Jaja, så får jeg knipe inn på formengden, da. Ser at gulingene mine gnager veldig på røttene, og det syns jeg er helt supert.
I dag gjorde jeg stellet som jeg hoppet over igår, og det er så godt etterpå. Vet jo at dem liker rent, ferskt og klart vann, disse vennene mine. Fortsatt god helg!
Juhu! Da er jegi gang med sortering av de fiskene som skal være hvor. Endlersene og tre guppyer har fått flyttet i 26L, som har fått litt surerevann og noen skjell for å øke hardheten. Jeg vet at det kan bli hybrider i dette karet, men det er nå gjort med viten og vilje.
Foringsfri i går, våknet til et rent månelandskap i morges. Gjett om de har gjort en god jobb! Foruten 112L, hvor mine magre L144 bor, blir det kun foring annenhver dag en periode.
En trist sak, den lille praktbotiaen lå død i morges. Den kom seg liksom aldri etter innkjøp, og dermed har den gjenværende mistet sin artsfrende. I påvente av nye, får han nøye seg med pakistanerne, som han surrer mye ilag med, og de kommer godt overens.
Fin søndag!
Ny uke, nye muligheter
Hei!
I dag har min kjære assistent hatt opprensking i begge de utvendige filtrene. Takk til han, det trengtes. Vi har inngått en god avtale om at disse to utv. er hans ansvar å følge med og stelle, mens jeg tar de to innvendige. en god deal!
Pakken fra petworld kom i dag, kjapt levert. Vannverdiene er supre i alle 4 karene. Lutter glede!

Venter på priser på forskjellige coryarter, som jeg har tenkt å bestille en stim på 8-10. Disse, og foreløpig 5 SAE og muligens noen denisons barber står øverst på innkjøpslista mi nå. Disse skal i hhv. 232L og 122L, til glede og nytte. Ikke spesielt dyre fisk, men når antallet blir såpass stort blir det fort mye penger. Spare spare!
Fortsatt fin mandag!
Store brister i viljestyrken!
Jeg er et impulsmenneske. Det beviste jeg ettertrykkelig igår!

5 små SAE på et "bare må ha" tilbud" er nå lykkelige beboere i min 112L. Det sammer er 8 coryer i 232L... Det ser ihvertfall slik ut.
Jaja, jeg unnskylder meg med at der andre kjøper blomster og vin til helga, prioriterer jeg fisk. Og det gir meg en VANNvittig glede!
Utvalget på coryer var utrolig bra på Bodø båt- og fritidssenter.
Det ble 3 pandaer, en soleklar favoritt, og div. andre som jeg må sette meg inn i navnene på. (ja det er fare for krysninger) Hun var litt uerfaren, jenta i butikken, men det la hun ikke skjul på. Da er det helt okei å være det. Ærlighet liker jeg.

Også - en tur på ebay... det ble noen hundringser der også, bl.a. varmekolber til nanoakvariet og ynglekaret som jeg skal ha på kjøkkenbenken Det ble ledlys til det også.. Jeg måtte holde tunga rett i munnen da jeg skulle bestille, det må jo passe til strømnettet.
Og litt annet stæsj... Med fri frakt.
Jeg har 2 kardinaltetra i storkaret. De er fosterhjemsfisker, derfor antallet. Den ene er full av rogn, og uvitende meg går da utfra at det er en hunn og en han..? Blir hun full av rogn hvis det er to hunner?

Vurdere å få ynglekaret møblert i dag, og flytte dem dit. Gleder meg!
Gale folk er sjelden rett!
Ingen oppmontering av ynglekaret her, nei. Men et 80L 6-kantet kar er trygt plassert på hjørnebordet i stua! Som overskrifta sier, gale folk er sjelden rett. I den katagorien befinner vi oss. Karet er overlatt til min kjære assistent. Han har nå lest seg opp (heldigvis) på oppstart, innkjøring og nitrifikasjonsprosess.
Flinke mannen min!!
Ei full 10-L bøtte står her FULL av medfølgende planter, så her må fordeles på alle kar. Selgeren har hatt en tett jungel i karet!
Jaja, hvordan skal jeg unnskylde dette innkjøpet? Mulig det blir noen uker med fiskesuppe til middag - kokt på akvarievann!
Fin torsdag ønskes!
Coryene mine - et mysterium i natten
Hmmm. Nå har jeg lest øyet sårt etter å finne artsnavn på de nye coryene mine. det ble litt hummer og kanari; men det som er enkelt å fastslå er følgende:
Aeneus har jeg 8 av. Paleatus 2, en med slør. Albino 1.
Så trodde jeg at der var 3 Pandaer. Men - ligner dem, og weitzmani, men mine har kun to striper, fremme på hode / hals, og er helt hvit på rygg og hale.
Også den lille stakkaren, da, som gikk mutters alene i karet i dyrebutikkn: Hvorfor fikk han ikke bli med siste kjøper? Nå bor han hos meg, og barter rundt med de andre, tilsynelatende lykkelig.
Den er mørk brun med ei svart stripe langsetter ryggen. Han har gullskimmer på hver side av hodet.
Jeg sier bare, hver er disse vakringene mine? Finner de ikke i basen.. I morgen skal jeg knipse bilder av dem, så kanskje noen kjenner dem igjen.
De minner meg litt om Kjell Aukrusts Ludvik. Litt forsiktige, ikke de tøffeste, men nokså nysgjerrige. Åhhh, tenk, fisk som blinker til meg! Smelter som smøøøør...

Det ble mye styr i går ettermiddag, med montering av planter på røtter. Ble faktisk alt for mye planter, jeg plukket av ene rota, skal heller få meg en 50-lapp for neven enn å overlesse med rotplanter.
Beboerne i storkaret ble rimelig forvirret etter "låningen" av røtter! Særlig Lars og Lure, (de stor pakistanbotiane) som enda er litt sky av seg.
Da lyset sloktes, tror jeg alle hadde slått seg til ro på sine nye plasser. Jeg har plass til å stable litt skiferbiter opp til et overheng, sånn at det blir en gapahuk til den el de som måtte ønske det.

I dag, utpå dagen, vel og merke, er det ordinær akvariedag med delvannsbytter, gjødsling, vanntester og støvsuging. Oppdatering på verdier kommer.

I morra blir det klart hvorvidt det kommer en forsendelse fra Vesterålen, med reker og noe annet spennende. Jeg har reservert / bestilt meg "green laser", og overlever dem yngleperioden (bittersmå nå), så får jeg dem til jul. Gledes.

Så er det assistentens fine kar, da. Vi er enige om at mollyene og platyene flytter inn der, og evt en god gruppe med stimfisk som kan passe til temp og vannverdier. Og noen arbeidere, som han sier.

Han har tømt masse filtergugge i karet sitt, og tatt vann fra storkaret, så jeg håper karet er innkjørt om ikke så lenge.
Når det er klart til bruk, begynner jeg å sile fiskesuppa mi, og får system på hvem som bør og skal bo hvor. Da først senker jeg ryggfinnene mine til et levelig nivå, for da har alle så bra miljø som jeg kan klare å gi dem i fangenskap. Håper jeg.

P.S Om noen leser, tar vi gjerne imot tips til type stimfisk i lag med platy og black molly!
Der var hele tråden lest. Åpenbart er mye lært, her! Og den velkjente litersyka da. Kjenner til det at når man først begynner med coryer så blir man fort alt for sjarmert
Så koselig å ha en assistent som også har blitt litt bitt av basillen da. Å få seg et eget kar er jo sikkert kjempeflott for han!
Effektiv på nattmorran
Nå har jeg vært effektiv utover morran, og leita opp vannverdiene som fiskene våre vil trives best i. Og resultatet ser bra ut, og stemmer overens med mine planer.
Jeg skriver dem inn her, ikke for å "lære" evt lesere av tråden min noe, men for å ha dem på bloggen.

Først 232L:
2 stk. indiske glassmaller: 21-27 gr, 6-7 Ph, 0-10 Gh
5 stk. SAE : 21-27 gr, 6,5-7,7 Ph, 0-10 Gh
3 stk. denisons barbe : 15-25 gr, 6,8-7,8 Ph, 5-25 Gh
8 stk cory : 23-28 gr. 6-7,5 Ph, 0-8 Gh
X-ant ancistrus sp. : 24-29 gr, 6-7 Ph, 0-10 Gh
2 L-183 : --`!! --
6 div botia : 24-30 gr, 6-7,75, 2-10 Gh
1 stk labeo avertert for omplassering i dag
2 stk kardinaltetra, uviss plassering el flytting, 23-27 gr, 4-6 Ph, 0-8 Gh
6 stk danio rettelse følger
Her blir ant. liter vurdert fortløpende etter str. Uvisst ant anc, p.g.a. yngel, 3 stk voksne som er i lek. (2 ho og 1 hann)
Botia, 2 stk hestehode-, 1 stk prakt- , 1 stk sebra- og 2 stk pakistanbotia

112L:
2 stk perlegurami : 22-28 gr, 6,5-8,5 Ph, 0-30 Gh (?)
10 div. cory : 23-28 gr, 6,5-8,5 Ph, 0-8 Gh
SAE : 21-27 gr, 6,5-7,5 Ph, 0-8 Gh
5 jegersnegler : 18-26 gr

26L:
4 endlers : 18-28 gr, 7-8 Ph, 9-19 Gh
3 guppy : --!!--

15L :
reker 1 stk pr d.d. : 6-7,5 gr, 7-8 Ph, 4-27 Gh (?)

80L:
Verdier til black molly og platy: 18-25 gr, 7-8,2 Ph, hhv. 11-30 og 9-19 Gh
4 stk jegersnegler : 18-26 gr




Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap