Ninas akvariehverdag (side 5)

Her er bilde av Emils akvarie med lys og bobler.

Jeg har lagt navn på Kampus sine flott damer; Nemi er den mørke, Cyan er den blå og Blondie er den lyse.
Kampus har øvet seg på å lage skumrede idag, men han er ingen ingeniør.. Ble litt skumbobler, han var og inviterte til lek (med en krans av gjeller rundt hodet), men damene ble ikke særlig imponert. Tror de ønsker et litt mer enn en liten hybel..
Så ut som han ble litt slukøret, men han har heldigvis ikke vist tegn til å være grinete. Ikke damene heller, de kan vel være noen luringer, de også?

Så må jeg gi honnør til Bodø Båt og fritidssenter som nektet Mannen å få kjøpe pandaer til meg idag. Det hadde dødd et par andre typer fisk som gikk i samme kar, så de satte hele karet i karantene, så noe handel derfra ble ikke aktuelt på ei god stund. Ærlighet, det kan jeg like!

I morgen blir det en tur til Buddy på Fauske (ca 4 mil unna), for å kikke på utvalget der. Føler meg forpliktet til å bli med Anja på "fisketur", så hun ikke blir rundlurt til å kjøpe seg til trøbbel og elendighet. Lurt å ta med smarttelefon, sånn at hun kan søke på aktuelle fisker om noe frister. Nå - dag 2 - snakker hun om sitt neste akvarium. Jeg tror litersyke må være svært genetisk betinget.. Og nå snakker mi eldste, Silje på 26 år, om å skaffe seg kar, hun også. Emil kan artsnavn på samtlige fisker vi har i hus...Jaja, VI gærne har det jammen godt!!
Nattlyset.
Jeg er usikker på om luftenboblene har noen negativ innvirkning på Endlersene? Plantene vet jeg stort sett dør av dette, men der har jeg stiklinger å tilføre etterhvert. Jeg er jo f.ø. ikke nødt til å luft-funksjonen tilkoblet mer enn noen timer på kvelden. Ergo: ny timer. Godt vi har Jula i nærheten
Akvariedage. Nå er delvannsbyttene unnagjort, 30-40%. Fjerna litt halvdøde blader, og støvsugd der det trengtes. Måling av vannverdier i morgen.
Ingen tegn til egg eller skumrede enda. Det er bare å smøre seeg med tålmodighet, gi kaldtvannsbytter og fortsette å fore med godmat. God helg!
Gode innlegg og Bilder.
Morsomt å lese at Familien deler int. for hobbyen.
Er sikker på at de Håpefulle har en god Mentor.

Fortsett det gode arbeid Nina
Takk for oppmuntringen, Rolf.
Ja det er veldig givende at dette er blitt en familiehobby! Minstemann kan navn på samtlige fisker i alle akvariene, og når vi har besøk, guider han gjestene gjennom alle kar. Han måler vannverdier, forer ( i riktige mengder), og er en uvurderlig hjelp for meg som har noen helsemessige begrensninger.
Jeg trenger vel ikke nevne at han er utrolig stolt over sine egne fisker, guppy og endlersene, og våker dem med argusøyne.

Dagens vannmålinger har fine resultater, og det ser ut til at guppykaret endelig har stabil Ph og hardhet. Litt uklart vann i 112L, har luftfilteret i gang ( for øvrig en meget god ide) for å hjelpe til med å filtrere alle småpartiklene, som uvisst av hvilken grunn svever rundt i karet. Filtervatten er blitt brun siden i går kveld. Blir ikke skumrede av slikt, men klart vann har første prioritet Coryene leker veldig, men foreløpig ingen egg som jeg har sett. Tålmodighet er visstnok en dyd.
Det blir frossen artemia på menyen i dag, altså feststemning i karene!
Fin lørdag!
Da var 9 anc sp. reist til et nytt hjem, og det var godt å sende noe av overskuddet avgårde. Opprydding i nanokaret i går, der hadde de 3 små mollyynglene fått ALT for mye mat. Ikke greit å ha helt oversikt når karet var blitt en jungel av planter. Full støvsuging av sanden, vannbytter og stell av powerheaden. Reka fant jeg dessverre død, med jegersneglene var i full vigør. Hornblad i mengder ble flyttet i 112L, og kan være flyteplante der til evt skumredebygging. Jeg har forstått det slik at kampfisken liker at det er rikelig med flyteplanter til eventuelle barn.
Stille dag idag, ikke noe "må gjøre " ting som henger på samvittigheten.
Fortsatt god søndag!
Flaks
Helt tilfeldig oppdaget jeg at utblåset i 112L var nesten ikke-eksisterende, og vi fikk avverget nitrittkatastrofe som garantert hadde oppstått om et par-tre dager. Flaks!
Assistenten gjorde rent som han nå har lært, og nå er alt bra.

Jeg er i tenkeboksen nå! Jeg har så veldig lyst på en til kampfisk, og det i 19L. Jeg vet jo godt at det er alt for lite, men...
Jeg har spurt Sissimor om råd, og avventer hennes svar. Planen er at den skal få ha disse literne for helt for seg selv, men er redd dette er dumt av meg. Samtidig tenker jeg, og forsvarer mitt ønske med at den uansett vil ha det mye bedre enn i 2-3 literene som mange tilbyr denne fisken. En zoobutikk i nærheten, selger sågar 1L bettaboks! Idiotisk!

Den vil ellers få det veldig bra, med stille vann (blåfilter i hjørnet), dekkglass, og riktig vannverdi og temperatur. Jeg tenkte den kunne få damebesøk noen timer innimellom, for å se om amors piler treffer blink. Det er godt beplantet og har gjemmesteder, så kanskje..
Vi får se. Det blir i såfall en blå, vanlig lekkerbisk. Dame kan jeg låne fra 112L, og flytte kjapt tilbake hvis det blir dårlig stemning. Jeg er spent, og håper at "eksperten" syns det går greit


Kapteinen
Nå er en rød, fin kampfiskhann flytten inn i 19L. Den er litt liten og ikke så prangende i slørene. Det ser ut som at den er veldig ung. I dyrebutikken hadde den lagd skumrede før helga, så da er den vel kjønnsmoden. Helt utrolig at den gjør det under slike stusselige forhold. Damebesøk blir det ikke på ei stund, jeg syns han må få bli fortrolig med sitt nye hjem først.

Den har fått navn, Kapteinen, og hvorfor vet jeg ikke. Kanskje har det noe med Kaptein Rødskjegg å gjøre..?
Jeg har puttet et stort catappablad i karet hans, og to i 112L. Forsto det sånn at kampfiskene liker catappa, og da forsøker jeg.

Sissi syns 19L er litt for lite, er enig med henne i det, men at den kunne få det godt med ellers fine forhold og masse planter. Jeg skal ta bilde av den før jeg putter hornbladene tilbake i karet. De er oppe bare mens catappaen skal synke til bunnen Bilde av skjønnheten kommer senere! Lykke!
Må legge igjen spor etter meg, jeg følger tråden din

Så spennende med kampfisk! Akkurat nå har ikke jeg noen, etter å ha mistet 1 mann (fantastisk CT) og 2 damer i sykdom... Utrolig fasinerende, skikkelig personlighet på de! Venter på bilde

Susanne
Hei! Hyggelig at du følger tråden min

Fikk ikke tatt bilde av den ikveld, fordi jeg misfarget vannet med eSHa- 2000 og exit. Assistenten syns det så litt pjusk ut, og ved nøyere studie er jeg enig. Jeg lurer på om den har hatt el. har et snev av finneråte, eller at den har fått skrellet av noe pryd av en fiende, og da valgte jeg å medisinere med begge sorter. Det er litt vanskelig å sammenligne fordi Kampus er så stor og har fantastisk flotte slør. Kapteinen var sistemann ut fra butikken, så han kunne jo være medtatt og stur etter flere uker i en liten plastkopp. (huff, for et liv)

Jeg liker ikke å medisinere karet sånn "for sikkerhets skyld", men denne gangen ble det slik. Det er en ganske mild medisin som ikke tar knekken på filterbakteriene. Ser at flere medisinerer rutinemessig all ny fisk. Kapteinen er alene i akvariet, og det har aldri blitt medisinert tidligere. Nå venter jeg bare på eSHa- optima og minaroll fra Webzoo. Vitaminer og mineraler ukentlig er et must.
Jeg skal fylle på litt mere biltemasand, for jeg syns det var dårlig med rotfeste til plantene jeg satte ned i dag.
I morgen skal Kapteinen få servert røde myggiser -Og jeg skal ta bilder før medisineringen.

P.S. Han satte pris på å få catappablader i sitt nye hjem!
Ny viten
Hmm.. en interessant dag.
Jeg har en tråd i spørsmålsbasen, om catappablader og hva jeg burde tenke på før jeg puttet dem i karene. Jeg har fått mange svar, og takker og bukker for at erfarne akvarister tar seg tid til å svare på gnålet mitt.
Jeg ble noe usikker og tankefull når TomK, som jeg anser som et orakel, fortalte at han aldri slamsuger i sine kar. Han la forresten ut en fantastisk videosnutt fra ett av apisto-karene sine. Men jeg vet ikke hva jeg tenker om å kutte ut min hyppige støvsuging, noen som har innspill til meg?
Simen var så vennlig å linke meg til en tidligere "eikeblad-tråd" med utrolig fine bilder og mange gode argumenter for å berike akvariene med catappa. Om noen følger tråden min, anbefaler jeg å lese, min tråd heter bare catappa og er postet under vannverdier.
Nå må jeg gå noenkerunder med meg selv. Det er jo denne nitritten jeg frykter så intenst.

Ellers ble det helt plutselig stor etterspørsel etter fisk, og jeg har fått solgt fisk for 500 kr på et par dager. Jeg strippet storkaret for alt av planter i dag, og fikk fisket opp ALL overflødig ancistrus. Heldigvis.. I tillegg dro perleguramiene. Nå begynner ting å dette på plass, og jeg er mye mer selektiv på hva jeg vil satse på og ikke. Nå er det SAE og Denisons barbe som er hoved-dekorasjonfisken i 232L, mens hovedsatsingen er coryer og 2 L-183, samt lekstrioen med sp. For øvrig skal jeg aldri mer la anc-hannen få slippe yngel i storkaret, det skal passes opp og rett i ynglekaret. Et sant mareritt å fiske opp i jungelen av planter og huler når de har fått fart på seg. Så nå er skiferhula plassert sånn at jeg kan holde et våkent øye på den.

Jeg er litt bekymret for Kampus, jeg har ikke sett den i hele ettermiddag, og fant den ikke før timeren slo av lyset 22.45. Håper at han bare hadde gjemt seg godt, og ikke ligger død noe sted. Kapteinen ser fornøyd ut i sitt nye hjem, og det har blitt en mini anc i gjen i det karet. Tenker den bare kan være der til den blir en cm større, så slipper vi algeskrape den stunda.
I morgen går vi løs på "prosjekt uklart vann" i 112L. Det er litt disig og tåkete, men har fine vannverdier, Mystisk.. Men jeg skal nok ordne opp i det. Det ble dessverre ikke tid til fotografering i dag Men det kommer! Ha ei god natt!
Legger igjen en liten hilsen på morrakvisten
Har du mange akvarier?
Har tenkt selv å starte opp ett 60 liters til datteren min, men har lurt på om det kan være lurt å ha et "ekstra" kar. Lite et...
Sånn krise/karantene balje ...
Liker å lese tråden din.
Håper på flere bilder snart
Ha en flott dag
Når det gjelder slamsuging ,så gjør jeg heller ikke det da jeg har Corydoras
i alle kar og dermed ikke mye boss som blir liggende oppå sanden. Suger bare liit overfladisk over sanden når jeg bytter vann.

Enig med Sølvi; slamsuger aldri. Har masse reker i alle kar også, og vil jo ikke suge opp dem
Hei Nina!

Artig tråd du har! Linken du fikk på din tråd om catappa-blader var av Tom C (som også har tomc.no). Hans innlegg her er utrulige lærerike og artige. Jeg og flere med meg har vært inne å søkt opp innleggene hans og lest den med stor iver. Slammer heller ikke med mine Apistogramma...

Simen
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Lisbeth; jeg har 4 akvarier. 19L, 26L, 112L, og 232L. Og ett til er på tur.. det skal være planteakvarium.
Det ble dårlig med bilder, det skjedde noe uforutsett her. Timo, min eng. cocker spaniel, var og knekte ene kloa si, og det ble en operasjon av det. Har passet han, han er så redd og urolig når han har så vondt, det er mye medisinering å holde styr på. Selv fikk jeg betennelse etter skulderoperasjonen, så alt stoppet opp igår
Men nå roer det seg litt ned, og det skal litt omkalfatring til i 112L, det trenger luking og stell. Har satt av ettermiddagen til dette.
Oppdatering kommer, og kanskje noen bilder også..
Nei nei nei! Jeg fant vakreste Kampus død i dag Han hadde ingen synlige skader, så jeg tror ikke han har vært i kamp.. Det var en skikkelig nedtur, snufs!
Godt jeg har Kapteinen, da. Den ser sprek og fin ut, det var kanskje lurt å gi en medisinkur da han ankom hjemmet sitt.
11L er ferdigstelt, luket og litt ominnredet. Nå står luftfilteret og renser vannet for små planterester og smågrums.
Jeg håper plantekaret er klart for henting snart, jeg trenger en plass å plante x antall avleggere.. Jeg har hatt en fantastisk plantevekst siden i vår. Nå er stiklingene bare løselig plantet på lett tilgjengelige steder. Klar for omplanting

Ryggsvømmermallene står i en plastbalje på kjøkkenbenken og venter på sin nye eier. Puh, nå drar de siste "tiloversfiskene", og jeg kan konsentrere meg om hovedsatsingene, som er corydoras, kampfisk og SAE. Også ancistrusene mine, som det bor noen få av i hver kar. Sp. oppdrettsvariant, L-144, albino og L-183. Det holder med det. Mine to indiske glassmaller får bli i 232L inntil videre, til en kjøper med en god stim fra før melder seg.
En ny kampfisk skal selvfølgelig anskaffes, men jeg venter til zoobutikken får inn ny forsyning.
Noen bilder, Kampus i 19L, 232L m catappa, og Emils guppyakvarie.
(dette er hastverksfotografering)
Juhuu!! glede!
Jeg har fått coryegg!
Det bobler i hodet og magen, ja det suser til og med i ørene!
Dette er det artigste jeg har opplevd siden jeg fikk akvariumet!

Jada, jeg er forberedt på fiasko første gangen, men tenk at jeg har lagt forholdene til rette for lek på bartefjestene mine..

Nå har jeg klipt av bladet eggene var på, puttet dem i en isboks med brusestein oppi. Jeg har satt boksen oppå storkaret for å holde litt temperatur. og resten av dagen går nok med til å lese tips og råd på forumet her!

Skal knekke fingrene for ikke å lage en spørsmålstråd, for jeg regner med at dette har vært spurt om ihvertfall 100 ganger før... og at jeg finner det meste av viten i tråden oppdrett.
Men det er mulig jeg må rådføre meg litt, og da blir det vel Anders eller Sissi som får unngjelde. Men jeg skal begrense meg, og ikke gjør dem dritt lei av meg..

Jeg er jo så spent på hva jeg kan gi dem når evt plommesekken er borte? Pakken med babymat fra webzoo er ikke kommet.. Tror jeg må høre med snille Bodøværinger på facebook om noen har nyklekt artemia å avse hvis det blir krise.. og om jeg skal ta eggene av bladet de sitter fast på... lese, lese og lese enda mer. Godt jeg har god tid!

O store lykke! Dette er stort, og det trengte jeg etter nedturen med Kampus igår... I storkaret er det forresten flyttet inn en til kampfisk, med navnet Kjempen.
Kapteinen fikk damebesøk i en liten time i går, men har ble så sur når hun ikke ville leke. Det ble bare jaging, så jeg måtte berge stakkars Nemi. Godt jeg har mange lure gjemmeplasser i lillekaret. Kanskje han bør bygge skumrede før han får besøk? Hun blir vel ikke særlig imponert av fire små bobler..

Vannet i 232 er bra gulbrunt av catappabladene nå, jeg syns at det er lunt og fint hvis det bare ikke blir enda mørkere. Jeg vet ikke hva plantene syns om dette, så idag henter jeg plantekaret og holder meg selvforsynt med grønt fremover.

Men tenk, jeg fikk egg! De må ha satt stor pris på stellet i karet igår. Det ble jo et kaldtvannsbytte, og vekslingen mellom røde mygglarver og artemia gjorde susen. Dere ler sikkert overbærende med meg nå, og kanskje dere tenker tilbake til deres egen første gang. Jippi!! Oppfølging kommer selvsagt Fin fredags formiddag til alle sammen.

Plussmedlem
Grattis med Coryegg, Nina. Jeg husker første gangen jeg fikk egg fra Corydoras, det var stor glede... Corydoras paleatus var det som la egg den gangen.
Det som er så bra er at det er veldig gøy å få Coryegg hver gang! Og det å følge med på leken er jo bare fantastisk, de har noen merkelige måter å gjøre det på, de her

Siden dette er første egglegging må du ikke bli alt for skuffet om eggene skulle være ubefruktede. Det er ikke sjelden det skjer, egentlig. Det kan ta litt tid å "øve" seg til å få det til ordentlig, men det er jo ikke alltid sånn, og jeg krysser fingrene mine for at eggene dine er befruktede Uansett, de legger gjerne egg igjen.

Å klekke dem i isboks er en fin metode. Har du tenkt til å fôre dem opp i isboks også?

Når det gjelder fôr; hva har du bestillt? Jeg bruker ofte avskallede artemiaegg til yngel, fåes kjøpt i dyrebutikken. Næringsrik mat de vokser fort på.

Jeg skal skrive mer litt senere
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap