Var kampfisken syk?

Savnet kampfisken i dag tidlig og etter nøye gjennomgang av hele karet på 240 l fant vi han endelig i andre enden av karet, død. Da hadde jeg ikke sett han siden lørdag, men jeg var heller ikke i hus hele søndag. Var sykdom grunnen til at han døde?

Kjøpte fisken for litt mer enn 3 uker siden sammen med en gjeng andre - kardinaltetra, praktbotia og kileflekkraspora - men har ikke hatt frafall på resten. Fin farge på tetraene, så de ser ut til å stortrives. Praktbotiaene har småjagd stimfiskene, men etter det jeg har sett latt kampfisken være i fred. De holder seg til "sin halvdel" mens kampfisken holdt seg til sin. Kan ikke helt se for meg at praktbotiaene har gått til angrep.

Jeg har heller ikke merket noe sykdom på kampfisken, men så er jeg nybegynner og vet jo ikke helt hva jeg skal se etter. Etter det jeg har lest har kampfisken oppført seg som normalt, han småjaget stimfiskene da de kom for nærme, men brydde seg ikke stort med dem ellers. Svømte regelmessig rundt både ved overflaten, blant plantene og nede ved bunnen. Kan ikke huske å ha sett hvite eller uvanlige prikker på fisken. Spiste normalt, flakfór og annenhver dag røde mygglarver, kom som et lyn hver gang den forsto det var middagstid. Forferdelig nysgjerrig. Null nitritt i vannet, temperatur rundt 26-27 grader, ph har ligget jevnt rundt 7.2.

Lørdagen spiste han normalt ved første fóring. Dagene rundt der merket jeg at han iblant lå oppå algemagneten som da sto nesten oppe ved vannkanten, men han svømte også ellers rundt i akvariet og var ivrig etter mat. Litt før andre fóring like før jeg måtte ta bussen på kvelden, observerte jeg at han lå en del nede ved bunnen. Da jeg hev i maten, lå han på en av plantene midt i karet og kom ikke opp for å spise. Hadde ikke så mye tid til å tenke så mye på det, men så nærmere på han for å se om han pustet normalt, hvilket han gjorde.

Nå er det selvsagt for sent å redde stakkaren, men i og med jeg vil kjøpe en ny kampfisk senere for å ha i 60-literen, vil jeg gjerne høre om noen har noen gode idéer om hva som kan ha skjedd med kampfisken, så jeg kan forhindre lignende i framtiden. Var han syk? Eller har faktisk praktbotiaene faktisk gått etter han plutselig? Noen tanker?
Dette er jo sånt som kan skje, bare sånn helt plutselig. Har opplevd det selv, helt uten forvarsel...

Høres jo ut som om fisken din hadde det helt utmerket egentlig
Kan det være praktbotiane som plutselig tok seg av den? Vi har jo ikke sett at de har vært etter den før da..
Gjemt seg?
Kampfiskene jeg har hatt har likt å gjemme seg blant stener og i huler på bunnen innimellom. Jeg hadde en del større stener som laget masse smale ganger på bunnen, og det hendte kampfiskene svømte nedover i dem uten tanke på om de kunne komme seg opp igjen. Etter det har jeg passet på å ha huler/gjemmesteder med åpning i begge ender, eller med stor nok plass til at de kan snu i dem. Er det ikke skarpe kanter, så klarer de å svømme baklengs ut også.
Mitt forslag er at den bare har svømt seg fast.
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L. Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap