Kjøpt nytt akvarium på 180 liter og har noen spørsmål før jeg setter i gang

Hei

Jeg legger inn spørsmålene punktvis. Har samlet opp en del spørsmål, håper ikke det blir for mange Kan godt svare kjapt og ja/nei! ;D

1. Hvor ofte skal man ta sanden ut og vaske den? (vet at man bare skal "vaske" den i vann, ikke såpe)

2. Jeg må ha en algespiser. Passer alle algespisere med alle vanlig husfisker?

3. Kan jeg finne steiner ute og legge i akvariet? Passer all type grus hos nettbutikker til alle fisker?

4. Pumpe/filter er kjøpt brukt. Er det for at det kan være noe farlig bakterier i den som gjør at jeg burde legge inn helt nye svamper og ny innmat for å være på den sikre siden? Eller er jeg helt trygg dersom forrige eiers fisk har hatt det godt?

5. Gjør det noe å sette akvariet ved vindu som har en del sol?

6. Jeg vil nå få en innvendig pumpe og skal kjøpe utvendig pumpe i nærfremtid. Hvordan skal jeg enklest få i gang denne? Kan jeg kjøre begge to samtidig?

7. Hvilke innhold skal jeg ha i den nye pumpen (heter det filtermedie?)

8. Hva er forskjell på luftpumpe, powerhead og filter? Trenger jeg alle disse? Synes det er forvirrende når det er så mange ulike kategorier i nettbutikker.. vet liksom ikke hva jeg trenger?

9. Ang. pynt i akvarie. Er standardpynten laget av et spesielt materiale som fungere med fisk? eller kan jeg handle en vanlig porselen, keramikk, glass et annet sted (brukthandel) og legge ned det jeg vil?

10. Sand eller grus i bunn? Og hvorfor? Grus virker som mye lettere å håndtere. Ser for meg at sand er slitsomt da det blåser overalt og blir tatt av strømmen i vannet. Skal jeg ta i vann først eller sand/grus etterpå?
Kan prøve å gi deg svar på noe.

1. Jeg vil anbefale deg å ikke ta ut sanden og vaske den, men heller slamsuge den et par ganger i mnd.

2. Vanlig ancistrus (algeeter) er vennlig mot alle fisk så lenge den har noen gjemmesteder.


3. Noen steiner som inneholder metaller eller kalk bør du unngå. Her må noen andre utdype.

4. Så lenge du ikke lot filtersvampen ligge lenge uten vann før du satte det i gang igjen bør du bruke det som fulgte meg, så slipper du å bruke 4-5 uker på å kjøre det inn.

5. Du kan få problemer med litt ekstra alger, og i ekstreme tilfeller kan temperaturen øke, men det skader ikke. Obs: Noen fisker liker ikke for mye lys.

6. Å kjøre begge to samtidig er det tryggeste. Om du i tillegg skviser filteuffe fra det gamle filteret inn i det nye vil du kunne bruke det alene etter noen uker.

7. Her kan noen andre gi deg et godt svar.

8. Her kan noen andre gi deg et godt svar.

9. Du kan bruke det meste, men pass må at det ikke er malt med maling som ikke er beregnet på akvarium.

10. Sand. Alle fisker liker sand, men ikke alle liker grus. Sanden legger seg fort til slik at den ikke blåser rundt i akvariet.
Takk, takk

Hvordan renser man sand for slam? Drar man ikke opp mye av sanden også?
Med en slik slamsuger er det bare å dra den like over sanda, da vil driten bli sugd inn og minimalt med sand blir med. I blant kan du også dytte den ned i sanda for å frigjøre evt gasser som kan ha dannet seg nede i sanda.
Skal prøve å svare litt jeg også


1. Du behøver bare å skylle sanden/grusen godt med vann før du legger den i akvariet. Etter det "rengjør" du bare med en slamsuger.

2. Ancistrus sp. oppdrettsvarint er en super startfisk som går godt overens med det meste annet. Men syns de har en tendens til å spise mindre og mindre alger jo eldre de blir... Anbefaler derfor i stedet otto (otocinclus). Disse er supre algespisere, og er dessuten veldig søte Du bør iallefall ha 5-6stykker for at de skal trives, jo flere jo bedre. Ikke kjøp de inn før du har begynt å få litt alger i karet, de kan sulte i hjel i ett nyoppstartet rent kar..

3. Ja, det kan du. Unngå steiner med kråkesølv, og steiner med mye rødt i pga mineraler og sånt. "Vanlig" stein går fint. Mange koker steinen før de putter den i akvariet, sånn at alle småkryp og evt planterester blir borte.

4. Hvis pumpe/filter har vært slått av i FLERE timer så er det meste av bakteriene døde. Da bør du vaske svampene og begynne ny innkjøring. Hvis pumpe/filter blir fraktet vått og startet forholdsvis fort vil den gode bakteriekulturen sannsynligvis ha overlevd.

5. Det ene akvariet mitt har sol nærmere to timer hver dag. Det har både positive og negative sider. Sliter mer med alger i dette karet, men plantene trives veldig godt. Otto'ene mine er veldig glad i sola, de "soler" seg med en gang den kommer frem, og i tillegg blir de glade for økt algevekst:p Kommer vel også litt ann på når på døgnet det kommer sol på det.. Hvis det er den sterkeste sola midt på dagen blir det sikkert fort temperaturendringer i karet, og noen fisk er veldig sensitive for det.. Så både positive og negative sider

6. Kjør begge to samtidig i 4-5 uker, sånn at det nye filtreret blir innkjørt.

7. Kommer ann på hvordan filter du velger..

8. Filteret filtrerer vannet, luftpumper og powerhead "flytter" vannet. Du trenger i utgangspunktet bare filter, men kan være en fordel med en av de andre for økt oksygenopptak. Det er bevegelse i vannskorpa som gjør at vannet tar opp oksygen, har du ett filter med dårlig utblås, bør man ha noe annet som lager mer bevegelse i vannskorpa. Vær obs på at noen fisk feks kampfisk og gurami (labyrintfisk) liker stillestående vann, hvis du planlegger å ha disse ville jeg ikke hatt powerhead.

9. Du kan bruke det meste, pass på maling og limrester som kan være farlig. Feks helt vanlige terracotta-potter (naturlig terracotta, IKKE glasert) er supre mallehuler

10. Smak og behag. Har prøvd begge deler. Alle fisker liker sand, og slammet legger seg oppå sanden, så er lett å rengjøre. Syns derimot ofte at sand blir litt for tett rundt planterøttene, men det er bare min mening. Biltema-sand er ett billig og bra alternativ (Pass på at du kjøper sanden som er beregnet på bla akvariebruk, ikke blåsesand, den inneholder en del mineraler og slikt som kan forurense vannet).
Grus er enklere med tanke på planter (syns jeg), men begrenser fiskevalget litt. Feks Corydoras må ha sand/veldig fin grus for å ikke skade bartene. Slam har også en tendens til å dette litt ned i grusen, så er litt vanskeligere å slamsuge..
Sand eller grus i bunn? Og hvorfor? Grus virker som mye lettere å håndtere. Ser for meg at sand er slitsomt da det blåser overalt og blir tatt av strømmen i vannet. Skal jeg ta i vann først eller sand/grus etterpå?
Veldig bra disse svarene kommer svært godt med! Føler meg veldig rustet til å sette i gang med akvariet mitt nå. Gleder meg til jeg har fisken på plass!

Takk igjen. Dukker kanskje opp flere spørsmål i denne tråden senere. Så blir nok litt mer mas. Ønsker å være helt sikker og trygg på alt jeg gjør først.

Ikke ofte man får anbefalt et produkt fra Biltema Godt de selger brukbare gjenstander også da. Prøvde å søke etter det på www.biltema.no: http://biltema.no/no/Sok/?query=sand

Fant ingen som heter akvariesand?
Bruk sanda som har artnr. 175425. Det står grovkornet på den.
Wenche V
Bruk sanda som har artnr. 175425. Det står grovkornet på den. :)


Jeg skal ha grovkornet?
Står grovkornet på posen ja, men den er ikke grov. Mange her på forumet som bruker denne sanda. Kan ikke tenke meg å bruke noe annet selv enn denne.
Se inn på profilen min så ser du hvordan den er.
Jepp. Den finkornede kan bli for tett for plantene...
Ok. Da reiser jeg bort på Biltema i morgen og handler den grovkornede varianten. Godt tips!

Det ble Eheim 2073-filter på meg. Noen som vet hvilken innmat jeg skal ha inn i den (om det da ikke følger med ferdiginnsatt).

Jeg har snakket med en zoobutikk og de sier jeg kan få bakterier/filtermat av dem. Så la oss da si at jeg har satt opp akvariet, satt i vann, noen planter, sand og koblet til Eheimen. Hva gjør jeg så med filtermaten jeg har fått? Enkelt og greit heller det opp i akvariet?
Du kan enten helle det direkte i akvariet, ha det i en bøtte med vann og la filteret kjøre i det i en times tid, eller helle det direkte i filtermediet.

Men om du finner ut at filteret som fulgte med er ferdig innkjørt ville jeg droppet bakterier fra butikken. Butikkene er dessverre ofte fulle i sykdom. Jeg heller for eksempel aldri vann fra butikken i akvariet etter jeg har kjøpt fisk.
Du finner lett ut om 2073'en din kommer med innmat eller ikke. Det pleier å stå på produktsiden i nettbutikken. I butikk så kommer ofte Eheim filterne uten innmat her til lands, mens på nettbutikker kommer de ofte med (selv til en lavere pris enn i butikk). Bestiller du fra den tyske nettbutikken jeg linket til i din andre tråd får du alltid med komplett filtermedia tilpasset det aktuelle filteret. Prisen er dessuten lavere enn i norske nettbutikker. Jeg bestilte mine egen 2073 fra Tyskland og er godt fornøyd med denne modellen - så jeg synes du gjorde et godt valg og du slipper å gjøre nybegynnertabben med å ha underdimensjonert filteret.

Helt riktig det de sier ang sanden. - grovkornet er bra. Jeg har den fine i et kar og det er plent umulig å få noen som helst av planter til å vokse der. Alt blir kvelt pga den er så tett, hadde kanskje fungert med varmekabler...
Jeg trodde kunne stole på butikken! Dette var jo litt synd å høre da jeg hadde håpet dette var min "reddende engel". Tror jeg vil høre med dem først om vannet er testet og heller agere deretter. Er snakk om en seriøs og god sjappe.

Det blir en 2073 med filtermedie innebygget Fant nettopp ut av det. Det interne filteret er ikke innkjørt. Derfor ender jeg sannsynligvis opp med guffe fra butikken. Hvor mye betalte du for din 2073 m/frakt og moms?

Videre vil jeg nok fjerne det interne filteret i Juwel-akvariet. Det tar unødig plass og ser ikke spesielt godt ut.
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=207302&t=temartic_e&userid=m4Y0fIzzdUc2pVD6yEOdL8qvFm5Xyt2VuLy]Eheim Pro3 2073[/URL] koster deg €141 levert på døren eks. tysk MVA.
Total ferdig fortollet og momset med dagens kurs blir prisen ca 1.500,- mot 1.899,- (eks frakt) hos norske nettbutikker.

PS: Du må registrere deg som norsk kunde før nettbutikken trekker fra tysk moms på 19%. Deretter gjør den det automatisk etter at du er logget inn når du handler der igjen senere.
Takk Lars

Jeg sitter og VIRKELIG sliter og grubler over hvilken bakgrunn jeg skal ha til akvariet. Alle råd eller tips jeg kan få blir jeg svært glad for.

Dette er spørsmål jeg stiller meg:

Hvordan vil fargene på bakgrunn forandres over tid med f.eks. alger på?
Hvordan vil det se ut i et hvitt akvarium med hvit sand?
Vil det oppstå en slags optisk illusjon når man ser på bakgrunnen gjennom 40 CM med vann?
Blir det for dyp bakgrunn for fisken (Wromak, 3-13 cm)?

Dette er bakgrunnene jeg for øyeblikket har bunnet ut i:

Wromak-varianter:
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=8314&pageId=1029 (tykk, dyr)
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=8307&pageId=1029 (tykk, dyr)

Back to Nature-varianter
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=6264&pageId=906 (tynn, billig)
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=888&pageId=906 (tynn, billig)

Alle tips (også subjektive) mottas med takk, da jeg sliter veldig!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap