Susannes' akvarieverden (side 2)

Kanskje en ide å finne frem flasken med Easy Carbo da .
Kjøpte dette for en tid siden for å ta knekken på alger,men kom aldri så langt. Så da er det kanskje på tide å prøve den for økt plantevekst ,takk på påminnelsen
Veldig artig å lese om akvariumet ditt. Stå på videre
Så koselig at folk legger igjen spor etter seg!

Jeg er iallefall imponert over Easy Carbo, så kommer til å fortsette med den. Bruker doseringen som står på flaska, men bruker ikke hver dag, bare hver andre-tredje.

Nå har Bartemann begynt å slippe yngel ut av hula. Ser først nå hvor store det første kullet han hadde er blitt(tre mnd gamle).
Blir mer og mer fasinert av L-maller, så spørs med tiden om de vanlige ancistrusene blir gitt bort/solgt. Har sett på flere forskjellige typer, og syns blandt annet Peckoltia braueri (L121) og Dekeyseria brachyura (L168) er veldig fine! Men får se hva som skjer, er ikke klar for å kvitte meg med Bartemann og damene hans riktig ennå...

Ser forøvrig ikke ut som at sebersneglene trives i 46 literen.. Hadde 12, nå er det igjen 5. Var veldig forsiktig når jeg skulle slippe de i karet, la de på en tallerken, og lot de ligge en stund i akvarievannet til de våknet til liv. Tok oppi mer og mer vann over to timer, før de ble sluppet i karet.. Likevel er det stort frafall, så har nok gjort noe feil. Frister veldig å gi bort platyene mine til dyrebutikken, og gjøre om 46-literen til dvergkulekar.. Men får bli med tanken inntil videre!
Jippi!! har bestilt fisk..!
Hallo!

Nå skjer det forandringer i 46-literen min. Har bestilt 7stk dverkulefisk (anbefalt antall etter å ha hørt meg om litt her inne) som kommer i slutten av neste uke. Platy'ene gis bort eller så tar jeg de med til den lokale dyrebutikken

Gleder meg masse, har sett på kulefisk siden før jeg kjøpte meg akvarie, har alltid syns de har vært utrolig søte, men vet de er ganske krevende, så har ikke ville satset på det før jeg er blitt litt tryggere på akvarie"drift". Så nå er jeg klar!

Karet skal være rent artskar, og jeg skal kjøpe en del flere planter så det blir masse gjemmesteder. Har en del pestsnegler i storekaret, så de vil få pestsnegler ett par dager i uka, pluss mygglarver.

Ha en fin fredag alle sammen!
Dvergkule-forberedelser
Hallo!

I dag har jeg klargjort lille-karet til dvergkulene. Jeg skal hente de imorgo eller fredag, og gleder meg veldig. Skjønte fort at jeg har gjort (enda) en feil ang. disse kulene. Hadde hørt meg litt om her inne og på dyrebutikken ang hvor mange kulefisk jeg kunne ha i Edge'en min. Som altså er 46 liter. Svaret jeg fikk i dyrebutikken var opp mot ti stk dvergkuler, svarene jeg fikk her inne sa at sju stk burde gå bra. Hadde lest at man bør beregne 15 liter pr kule, men fikk høre at hvis det var mye planter i karet og spennende omgivelser for de, så kunne man ha flere.

Men fikk mail av noen som tydeligvis KAN kulefisk, og fikk beskjed om at sju stk i ett så lite kar går greit nå, men fort kan bli ett stort problem når de blir kjønnsmodne, for da kan hannene fort bli aggresive. Men jeg har da desverre allerede bestilt sju stk dverger, ringte til dyrebutikken for å endre bestillingen til tre stk, men bestillingslisten var allerede sent inn.
Så det blir sju stk dverger, vet nå at det ikke er ideelt. Skal måle vannverdier ofte og bytte masse vann (50%) minst en gang i uka. Så får jeg bare se hvordan det går, har ikke mulighet til større kulekar, så får evt bare prøve å omplassere noen hvis det ikke fungerer.

Har iallefall kjøpt noen nye røtter i dag og noen nye planter. Tok noen avleggere fra storekaret også. Så burde iallefall være spennende omgivelser for de nye innflytterne etterhvert
Dagens nedtur og opptur...
Hei!

I dag har jeg to litt negative opplevelser ang akvariedrift...
Men først det positive

Var innom dyrebutikken i dag for å hente dvergkulene mine. Men de var ikke kommet, leverandøren var visst tom,hvorfor er dette positivt tenker du? Jo, fordi jeg da kunne endre bestillingen min fra sju stk, til tre stk Dette vil passe bedre i akvariet mitt. Krysser fingrene for at jeg får 1 gutt og 2 jenter. Blir spennende å se neste uke, krysser fingrene for at jeg får de da.

Så til det negative..

Var på legekontoret i dag. Der har de ett akvarie på venterommet. Dette akvariet har jeg sett på før, veldig enkelt og greit oppsett, innvendig pumpe, grus, kalkstein og ett par anubias. Tidligere har det vært platy og guppy i dette karet. Tipper det er mellom 60 og 80 liter stort. Men nå hadde det skjedd forandringer. Inn i dette karet var det nå to ancistrus (ikke så ille det), fire sverddragere (alle gutter, syns det er lite plass for så mange gutter, men ok...), men det aller verste: FIRE SCALARER. Og den innvendige pumpa står midt i karet og har ett veldig kraftig utblås, noe som førte til at de stakkars scalarene var presset inn i ett hjørne, og når de prøvde å svømme ellers i karet ble de bare "blåst" tilbake i hjørnet sitt.... Og dette var store scalarer, ikke dvergscalarer eller noe. Syntes utrolig synd på de, der de tittet på meg med de store øynene sine.
Så jeg gikk rett og slett til resepsjonen og forhørte meg om hvem som var ansvarlig for akvariet. Det var en veldig hyggelig dame, så jeg prøvde rett og slett å bytte til meg de fire scalarene (som jeg egentlig ikke har plass til, men 190 liter er bedre enn der de er nå). Tilbød meg å gi henne feks noen av platyene mine eller en liten stim rasbora i bytte. Men nei da, det var ikke aktuelt, dyrebutikken hadde forsikret henne om at dette gikk helt bra! Så jeg gikk fra legekontoret (og de stakkars scalarene), med en skikkelig dårlig følelse...

Så til nr 2. En bekjent av meg la ut bilde av nyanskaffelsene sine. To gullfisk og en ancistrus....i bolle!! Og ja, jeg klarer ikke å dy meg, prøvde å si på en grei måte at boller er uegnet til fisk, og at gullfisk trenger MASSE plass. Men igjen, "dyrebutikken har sagt at dette går helt fint, og at fiskene vil trives".. Prøvde igjen å forklare at overflaten i en bolle gir dårlig oksygenopptak, at fiskene må ha ett filter, at filteret må innkjøres, osv. Sa også til henne at dette ikke er kritikk til henne, men er så trist å se at bra folk gjør sånne "feilkjøp".

Så i dag har mye tid gått med til at jeg erger meg over dyrebutikkene. Hvorfor er det ingen krav til kompetanse? Ja, jeg skjønner at de i dyrebutikkene ikke kan ha masse informasjon om alt de selger. MEN, det er tross alt en spesialbutikk, så det mest grunnleggende bør de vite. jJeg ble faktisk tilbudt grønn kulefisk i dag som erstatning for dvergkulene... Grønn kulefisk skal ha BRAKKVANN! De er ikke en reel erstatning for dvergkuler....
Jeg jobber i blomsterbutikk, og de fleste forventer at jeg kan gi stelletips om de blomstene jeg selger. Bør ikke vi som kunder forvente det samme av en dyrebutikk? Det betyr ikke at jeg mener at dyrebutikkene skal vite alt, selvfølgelig bør alle som kjøper dyr sette seg inn i dyrets levesett så vi kan gi de optimale forhold, uansett om det er fugl, hund, fisk eller katt.

Okei, dette ble ett langt og frustrerende innlegg, men da fikk jeg luftet tankene mine litt..

Ha en fortsatt fin kveld/natt alle sammen
Er helt enig med deg i kritikk av dyrebutikkene, og det er en egen tråd om det her inne. Den stoppet opp etter at standard "surpomper" la alt ansvaret over på kundene.

DEt er forståelig at de annsatte ikke kan alt på rams, men da kan de vel sjekke på nett?
Vannbyttedag!
Da var det søndag og akvariedag igjen gitt

Tok full måling bare på storekaret i dag, verdiene var så og si de samme som sist, så lister ikke opp alt :P Veldig fornøyd egentlig, verdiene svinger veldig lite, og nitritt-verdiene har vært greie siden innkjøringen. Har bestilt nytt måleutstyr for ph og nitritt, valget falt på JBL sine test-sett. Har hatt Tetra til nå (har kun tetra der jeg kjøpte akvariet), men har jo funnet ut at JBL sine gir mer nøyaktige reultater.

Den eneste forandringen i dag var ph-verdien. Jippi!! Har prøvd å senke ph'en en stund ved hjelp av catappa-blader, men har ikke helt visst hvor mange blader jeg bør ha, så har gått sakte frem. Det ligger nå totalt fem blader i karet (190l) og ph'en er nå nede fra 7,5 til 7,0 Så da går det hvertfall riktig vei. Mellom 6,5 og 7,0 er målet, da er det litt surere så rasboraene skal trives, men ikke for surt for alle de andre.

Desverre er nå alle kampfiskene mine døde.. Begynte med at en av damene ble mobbet til døde av de to andre. Så satte min fantastiske CT-hann seg fast, og druknet I dag var den siste kampfisk-dama død... Vet ikke grunnen til det, men kjøpte hun "brukt" så kan jo være alderdom. Ingen tydelige tegn til sykdom iallefall.
Har litt lyst på noe nytt i karet, men vet ikke hva. Og vet heller ikke om karet tåler mer belasting, er nok litt i grenseland :/

I 190-literen er det nå:

- 3 stk Ancistrus Ancistrus sp.
- 1 stk Ancistrus cirrhosus
- 24 div rasbora
- 15 stk Dvergotocinclus
- 1 stk Kardinaltetra (siste etter ett utbrudd av falsk neonsyke i våres)
- 2 stk Honninggurami
- 2 stk Perlegurami
- 3 stk Sverddrager
- I tillegg er det jo 9 reker + diverse snegler

Er det noen som leser tråden min som har innspill? Evt forslag om nye fisk eller om det er nok/for mange fisk som det er?

Skal få tatt nytt bilde av storekaret i kveld, når sola har gått ned tenkte jeg

Fortsatt fin søndag alle sammen!
Du bør kvitte deg med sverddragerne; de passer ikke inn sammen med de andre...
Oi da! :)
Oi, ja, den hadde jeg faktisk ikke oppdaget før du påpekte det.. Trudde jeg hadde sett på alle's profiler, men ser at vannet fort blir for surt for de... Heldigvis har jeg en superbra dyrebutikk (ja, de kan faktisk sakene sine, stort sett iallefall:P) som kan ta imot uvelkommen fisk :/

Da må jeg bare vente litt, siden jeg for øyeblikket avliver all yngel som følge av nybegynnertabben platy + sverddragere i samme kar.. Platyene ble flyttet til eget kar i begynnelsen av juni, så det er kanskje trygt nå? Med tanke på evt. platysperm hos sverddragedamene mine.

Har du noen forslag til "erstatningsfisk" eller syns du karet har nok fisk?

Bilder!
Da kommer det noen bilder fra storekaret

1. Layout pr dags dato
2. Sebrasnegle i farta!
3. Ancistrus Cirrhosus (dårlig bilde, men sjeldent han/henne er fremme, så måtte benytte muligheten)


Er det forresten noen som kan forklare meg hvordan man får bildet stort i selve innlegget??
For å få stort bilde legger du bildet over i Picasa eller noe lignende, kopierer bildeadressen, klikker på bilderamma over innleggsteksten og limer adressen inn. I noen nettlesere legger lenka seg inn midt i teksten hvis du skriver innlegget først, så jeg forsøker å huske at bildene bør legges inn først...
Takk takk Da skal det prøves neste gang!
Kule kulefisk:)
JIPPI!!

I dag kom endelig mine fire dvergkulefisk! De er på vei ned i akvariet nå (lang tilpasning...) Gleder meg masse til å se hvordan de reagerer på omgivelsene når de er ute av posen.

I tillegg hadde de tilbud på venusfisk i butikken. Har ikke sett/hørt om venusfisk før, så da er det kjekt med mobil med internett! Så de passet perfekt i storekaret mitt Så da ble det en stim med venusfisk også. De er allerede på plass i karet, og jeg må bare si det: de stimer utrolig fint! Har hatt kardinaltetra tidligere, rasbora nå, men skjønner nå at de virkelig ikke har stimet ordentlig.. Fantastiske! Litt fullt blir det i ett par dager, men sverddragene mine skal ut til helga, og doneres til dyrebutikken:P Så da blir det bra!

Skal se om det blir litt bilder av kulefiskene utover kvelden..

Fortsatt fin kveld^^
Måledag på forskudd.
Hei!

Alt står bra til med kulefiskene, og karet der får bare stå i ro noen dager så de blir hjemmevante:P

Derimot fikk jeg pakken med det jeg bestilte fra webzoo i går, så nå har jeg testet ph og nitritt-verdiene i storekaret med JBL-tester. Pga sykdom blir det ikke vannbytte før mandag, så Esha-kuren får bli ferdig uten avbrytelser..

Har laget en egen link på forumet ang sykdommen, så hvis noen vil hjelpe meg blir jeg veldig glad Kort fortalt oppdaget jeg en sverddrage med hvit/gjennomsiktig hale, etter ett døgn hadde hvitfargen "spist opp" halve fisken og fisken ble avlivet. Mistenker falsk neonsyke, men har ikke hatt sykdom i karet siden juni.. Hjelp!

Så til verdiene:

NO2 - mindre enn 0,01
pH - 7,0

Kh, gh og nitrat har vært stabile siden oppstart.
:(
Den mystiske sykdommen fortsetter.....

Siden sist har jeg blitt ferdig med EXIT og 2000-kur. Desverre har jeg også mistet 6 venusfisk de siste dagene, i tillegg til sverddragen som ble avlivet. Venusfiskene har egentlig ingen tydelige skdomstegn, men oppdaget i stad (på en av de levende) at den er litt "gjennomsiktighvit" midtpå kroppen! Ikke sopp, for det er liksom ikke PÅ fisken, men fisken ER sånn (vanskelig å forklare).

Uansett, siden medisinkuren er ferdig tok jeg ett 40% vannbytte og tilsatte Esha Optima...så får man se om det hjelper etterhvert....

Så det er altså tilstanden i store-karet.

I lillekaret (Fluval Edge) lever kulene mine i beste velgående. Tok ett lite vannbytte i dag (ca 8 liter), og målte nitritt. Ikke noe utslag, men de griser jo sånn når de spiser, så tenkte det var greit å bytte litt vann likevel. Skal se hva som er best etterhvert,å bytte lite vann ofte, eller ett større vannbytte i uka..
Prøver meg også litt frem med mat til kulene. Snegler blir spist opp med en gang, fryste røde mygglarver er også snadder. Prøvde tørkede mygglarver i stad, de ble spist, men kulene var ikke like entusiastiske :/ Er virkelig fisk med personlighet, det er sikkert!

Har litt lyst til å kjøpe meg ett nanokar å ha reker i, men får se det ann litt.. Er desverre litt begrenset hva det er tid til ved siden av studier og jobb.

Ha en fin kveld!
Update!
Nå var det lenge siden sist her inne, dagene flyr!

I storekaret ble jeg tilslutt kvitt den mystiske sykdommen.. Den forsvant iallefall sammen med alle 30 venusfiskene :/ Men etter det ble det en runde hvitprikk, oppdaget det fort, så ingen dødsfall heldigvis.

Så i storekaret er det nå:

- 2 perlegurami
- 2 honninggurami
- 4 ancistrus + ca 20 yngel
- 10 otto
- 10 dvergrasbora
- 3 sverddragere
+ noen reker og snegler

Har lyst på noe ny fisk, muligens flere typer rasbora så det blir en stor stim.. Sverddragerne skal også omplasserer (pga litt lav ph for de), men vil vente noen uker så jeg er sikker på at de er sykdomsfrie.

Varmekolben har vært ute av karet i sommer, men ser at vannet holder jevnt 25 grader selvom det er kjøligere både inne og ute nå, så tror jeg prøver litt lenger uten varmekolbe.



Så over til lillekaret, aka kulekaret.. Jaaaa, det er ikke kulekar lenger. Hadde skjedd noe med varmekolba en helg vi var borte, så vannet holdt 45 grader når vi kom hjem, og selvfølgelig var kulene døde. Varmekolben gikk rett i søpla! Ser at vannet ligger jevnt på 22 grader uten kolbe, så har ikke tenkt å kjøpe ny.
Har ikke gått til innkjøp av noe ny fisk til det heller, for vet ikke hva jeg vil ha. Var veldig koselig med dvergkuler, men vet ikke om jeg gidder en runde til med de. Så blir muligens bare rekekar etterhvert. Inntil videre står det bare med planter og pestsnegler i, så mater jeg litt for å holde filterbakteriene i live.

Tok ett stort vannbytte (60%) i storekaret og vanlig (30%) på lillekaret.

Det var også på tide med skikkelig luking i storekaret, gikk to bøtter med planter i søpla. Men nå ser det greit ut, skal se om jeg får tatt noe bilder seinere

Fortsatt god kveld
Hei! Koselig med oppdatering fra deg, og jeg gleder meg til du legger ut bilder!
Fin søndagskvel til deg og dine.
Nye innbyggere i 46'literen :d
Da har det kommet nyinnflyttere i 46'literen min.

Valget falt på guppy, amanoreker og snegler.

Guppy'ene ble kjøpt av en privatperson, 2 gutter og 4 jenter. Valgte å kjøpe privat siden jeg har hørt mye negativt om butikkjøpt guppy. Kunne tenkt med Endlers Levendefødere, men var ingen til salgs i nærområdet, og utålmodige meg kunne ikke vente, så da ble det guppy. Erfaringene jeg har med levendefødere fra før begrenser seg til platy og sverddragere, så blir spennende å prøve noe nytt!

I og med at karet er såpass lite begrenser det seg litt med tanke på algespisere. Tenkte på otto, men det var ingen suksess sist gang i dette karet, så ville ikke ta sjansen igjen. Har uansett en grei stim i 190 -literen, så kan alltids låne ett par derfra. Men i dyrebutikken hadde de amano-reker, så ble 3 av de, også kjøpte jeg også 3 algeetende-snegler. De ligner på Neritina-reker, men er helt svarte.. Så prøver med reker og snegler, og ser om de klarer å holde algene i sjakk!

Veldig greit å ha litt liv i lillekaret igjen iallefall

Har også klart å overtale kjæresten til å skaffe oss ett akvarie til!!
Valget står mellom ett nano-akvarie til reker (får mer og mer sansen for reker) eller ett 60-liter-ish kar. Da har jeg lyst til å prøve med corydoras i så fall. Så holder utkikk på rubrikkene om noe passende som også passer studentbudsjett!!
Vannverdisjekk!
I dag har jeg hatt litt tid til overs (deilig!), så har benyttet anledningen til å ta full vannmåling på begge kar. Har i en mnd tid kun målt ph, nitritt og nitrat.

Resutatene 26-liter:

Ph - 7,2
Kh - 2,5
Gh - 3,5
Ammoniakk - 0
Nitritt - mindre enn 0,01
Nitrat - 12,5


Resutatene 190-liter:

Ph - 7,0
Kh - 2,1
Gh - 3,5
Ammoniakk - 0
Nitritt - mindre enn 0,01
Nitrat - 50 !!!!

50 i nitrat er jo "litt" høyt, så igang med vannbytter nå

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap