Susannes' akvarieverden (side 3)

Tok likegodt en rens av filteret, har ikke gjort det siden det ble kjøpt inn i juli, så var sikkert på tide Merket ikke noe at det trengte rens, utenom at det har vært litt dårligere utblås i det siste...

Er egentlig veldig fornøyd med filteret, alle anbefalte Eheim, men jeg hadde ikke råd til det, så da ble det Am Topp 3338 istedet. Det gjør iallefall en super jobb i 190-literen min
Forandringer siden sist!
Da har det skjedd ting og tang siden sist!

Guppyene mine har fått sine første yngler (hele 9stk) og jeg har kjøpt mine første corydoras Pygme-cory'er for å være nøyaktig. De går sammen med seks guppy og tre amanoreker i 46-literen. Må se ann om jeg flytter de over til 190-literen etterhvert, blir litt avhengig av hvor produktive guppyene blir fremover!

I 190-literen går alt sin vante gang, Bartemann ligger og vifter på nye egg.. Lurer litt på om jeg må fjerne han eller hua en stund, for han får ikke noe mer enn en dag eller to hvile mellom hvert kull. Men han er ikke tynn eller noe da, og jeg ser han sniker seg ut av skiferhula innimellom og spiser, så det går kanskje bra. Akvariet har nå vært sykdomsfritt i litt over en mnd, så lurer på om jeg snart skal fange sverddragerne og få gitt de bort!

Også den store nyheten da! Har kjøpt "nytt" (brukt) akvarie! Kjøpte det privat, men det hadde bare vært i bruk i 3 uker, så er så godt som nytt. Det er ett Eheim 54-liter kar, også fulgte det med en jager-varmekolbe og en innvendig Eheim-pumpe. Typisk startpakke med andre ord. Kjøpte karet for 300kr, også kjøpte jeg bord i dyrebutikken. Bordet passer ikke helt (er noen cm for stort), men det var på tilbud, så spiller ingen rolle.
Kunne ønske jeg hadde hatt plass til STORT kar, men begrenser seg litt med den romløsningen vi har her. Og vil helst ha karene i stua, siden det er selskapskar. Hadde jeg villet drive prfesjonell oppdrett har vi kjeller med vask, avløp og greier, så hadde vært det perfekte akvarierom.. Men får klare seg med de tre som står i stua inntil videre

Så 54-literen er satt opp i kveld, med Tropica Plant Care - bunnsubstrat og Biltema-sand, og noen planter da. Vannet er ekstremt grumsete, men legger seg forhåpentligvis i løpet av ett par dager Spørsmålet er hva jeg skal ha i akvariet! Er jo ganske begrenset i den størrelsen.. Har lyst til å prøve meg på cory'er, men får se. Hvis noen har noen fikse ideer, så skrik ut (har også laget egen tråd på forumet).

Fortsatt fin kveld alle sammen
Vannbytte
Da var det på tide med en skikkelig rensk i karene. Hadde ett vanlig vannbytte på fredag, men nå har jeg rensket opp litt skikkelig, spesielt i storekaret

Først målte jeg vannverdiene i 190literen og 46literen. Der var alt som normalt (gidder ikke å ramse opp). Unntaket var nitratverdiene i 190literen.. De var litt høye, igjen.....! Så spørs om det må litt ekstra vannbytter til de neste dagene. I tillegg hadde plantene tatt litt over der, men det har ikke gjort meg noe, syns det er litt fint når det er "ville" tilstander.. Men nå hadde det blitt litt vel vilt.... Så jeg fjernet en rot med to anubias på, og satte den i det nye 54liters karet. I tillegg kastet jeg en del planter, knep av en del blader og byttet plass på noen forgrunnsplanter. Håper jeg får tatt noen bilder i kveld når vannet har klarnet (i alle karene).

Så viste det seg nå nettopp at det har fulgt med ett par ancistrus-yngel til 54-literen med rota jeg flyttet.. Karet er ikke innkjørt, men får se om jeg klarer å holde liv i de likevel Fikk ikke tak i de igjen, og gidder ikke å tappe ned karet for å fange de.

Lurer fremdeles på hva jeg skal ha i 54literen, så skrik ut hvis dere har noe ideer
Jeg kan da slenge ut et par forslag til 54 litern din .
En stim pygme cory må være perfekt for en cory elsker som deg
Jeg har nettopp kjøpt 3 Lakrisgurami til min 25 liter. de er litt sjenerte men de passer perfekt til små akvarier.
De selger dem på Dahls dyrerike i Moss.
Oppdatering på akvariefronten:

Jeg har en stim med pygmecorydoras cory i 46literen min som jeg vurderte å flytte over til 54literen.

Men.... Så solgte jeg 12sverddragere til den lokale dyrebutikken, og da kunne jeg få noe fisk og mat for de Så valgte 6 cherry barbe'er! Så planen nå er:

54 liter eheim:
- 6 cherry barbe
- 3 "hjelmsnegler"
- ancistrus-yngel

46 liter Fluval Edge:
- 3 "hjelmsnegler"
- 3 amanoreker
- 10 pygme corydoras
- 6 guppy
(Må muligens endre på denne sammensetningen hvis guppy'ene blir veldig produktive"

190 liter Ferplast Dubai:
- 3 ancistrus oppdrettvariant
- 1 ancistrus cirrhosus
- 2 perlegurami
- 2 honninggurami
- 10 Otto
- 10 Dvergrasbora (ønsker å utvide denne stilen til 20+)
Og en del renholdsarbeidere:
- 2 zebrasnegler
- 7 reker ( 5 amano & 2 gabon)
- 4 gule kuleskjell
- 20 + sandsnegler

Så da er planen klar!

Vannbyttedag!
Hei!

I dag var det tid for vannbytte og målinger igjen. Tok full måling på 46literen pga. problemer med en gyppy, og målte pg og nitritt i 190literen og 54literen.

Har også flyttet pygmecoryene fra 46 literen fordi guppyene har fått så mye yngel de siste dagene, så var redd det skulle bli fullt der. Så var litt av ett prosjekt å fange 12 pygmecoryer :/ Det er den eneste ulempen med Fluval Edge-karene, at det er så lite hull som gjør det vanskelig å fange fisk/ommøblere... Men gikk da greit til slutt

Så nå bor pygmecoryene sammen med 6 cherrybarbe'er i 54literen. Har en del catappablader i der i håp om å senke ph til rundt 6,5.

I storekaret er det ikke så mye nytt, regner med at det snart blir slipp av ett nytt ancistrus-kull, for Bartemann er mer og mer ute av skiferhula nå. Er fortsatt usikker på om jeg skal la yngelen gå i 190 literen eller om de skal opp i 54 literen... Bartemann skal hvertfall få ta seg en ferietur til 54 literen, så han får litt fri fra eggvifting!

Så problemene med gyppy'en da. Har en fin oransje hann, som plutselig har blitt så forferdelig tynn! Er redd for innvollsorm (har laget egen tråd på forumet)....

Har også fått tatt litt bilder, så sjekk karene på profilen min

Bilde 1. Pygmecoryer på tur
Bilde 2. Ancistrus-yngel ca.2cm
Bilde 3. Syk guppy

[External Image]
Update!
Det ser ut som at pygmecoryene trives i nytt kar, de svømmer masse opp og ned langs glasset, og stimer veldig fint Ser nesten ut som at de leker sisten når de farer omkring!

Idag skulle jeg også tømme skiferhula med ancistrus-yngel + Bartemann over i 54literen.. Tenkte at Bartemann skulle få litt ferie fra all eggviftinga. Men der var jeg for sein gitt.. Det har nok blitt lagt nye egg i løpet av natta, så da blir det en ny omgang eggvifting da. Jeg sliter veldig med å fange ancistrus-yngel i 190literen, som har ganske tett beplantning, derfor ville jeg prøve å ha noen i ett mindre kar. Så hvis noen har en god oppskrift på hvordan fange ancistrus i tett beplantet selskapskar, skrik ut!!

Forøvrig så er Bartemann flink til å snike seg litt ut av hula når det er mating, så det går greit selvom han ikke har mye "fritid".

Men...over til litt dårligere nyheter. Jeg tror det er sykdom hos gyppyene mine:/ Se bilde forrige innlegg. Først ble den ene hannen så tynn, og litt knekk i ryggen. Det er vist vanlig hos guppy, så jeg ble anbefalt å avlive han, noe jeg gjorde.. Men så ser jeg i dag at en hu-guppy også har blitt veldig tynn! Bare over ett døgn! Så jeg lurer på om det kan være innvollsorm.... Huff, får vente å se, og håpe på at noen svarer i forumet. Inntil videre bytter jeg vann daglig og tilsetter Esha Optima i vannet..

Fortsatt god kveld!
Akkurat det samme skjer med mine guppyer. Har ei hoe og en hanne igjen av 10 stk. og det er så leit! Hoene syknet hen og døde en etter en etter første ynglekull
Yngelen ser ut til å trives, men begynner de å sykne hen, blir det aldri mer guppy her.

Btw., corydoras er blitt til en kjærlighetshistorie her hos meg. Jeg er fortapt!
Da var det vannbyttedag igjen

Tok full måling på alle kar, det eneste problemet var at det er for mye nitrat i 190-literen. Så da ble det hele 40% vannbytte i dag.

Det har ikke vært noe utslag av nitritt eller ammoniakk i 54-literen siden jeg startet det for (nøyaktig) 4 uker siden! Så da tror jeg at kick-startingen var vellykket denne gangen

Byttet 10 liter vann både i 54-literen og 46-literen i dag.

Er utrolig overrasket over hvor mye guppy-yngel det er i 46-literen egentlig. Har lest så mye om at guppyene jakter og spiser sin egen yngel. Det er hvertfall ikke tilfellet her! Det er 5 voksne guppy og sikkert 30 yngel!! Og de svømmer sammen med foreldrene sine innen ett døgn etter fødselen.... Så da blir det masse guppy etterhvert iallefall..
Har litt lyst til å avle selektivt, å bare ta vare på de med blå-farger for eksempel. Men må vente en stund før de farger ut, og da blir det så synd å ta livet av de andre :/ Går jo ann å vente til de blir større, å gi bort de i andre farger til dyrebutikken. Er så takknemlig for at yndlingsbutikken min tar imot fisk!! Er så greit, er litt vanskelig å selge privat her jeg bor, er ikke akkurat verdens største akvariemiljø.

Forøvrig har jeg begynt å prøve litt kaldvannnsbytte til pygme-coryene, og det virker som at de elsker det! Svinser rundt på glasset i mange timer etter vannbytte

Har også skaffet meg litt mer flyteplanter til 190-literen, perlegurami-hunnen er skikkelig rognstinn! Men hannen bygger alt for små skumreder, så blir aldri noe ut av det. Storekaret er jo ett selskapskar, så er vel ikke helt optimale forhold for de. Vil vel helst ha eget kar og senket vannstand :/ Men, men... Har ikke plass til flere akvarier nå!!

Fortsatt god helg alle sammen!!
Fotoshoot!
Har prøvd å ta litt bilder i dag, og om ikke annet fant jeg ut at det er på tide med algeskraping i akvariene! Legger ut de bildene som ble brukbare Rart hvordan alt annet frister fremfor eksamenslesing gitt....

Først ut er bilder av guppy-guttene mine

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Deretter bilder fra 190-literen

[External Image]
Den nye kampfisken

[External Image]
En risfisk (blindpassasjer en gang), noen som vet hvilken type dette er?

[External Image]
Ancistrus-yngel. Store(bror?) og lille(bror?)
Er inne i eksamensperioden, og er sjelden hus og akvarier er i så bra stand som nå! Alt annet er mer spennende enn eksamenslesing.. Men etter imorgo (mandag), har jeg juleferie!!! Jippi..

Uansett, i dag har jeg tatt full vannmåling på alle kar:

190-literen:

Nitritt - 0 (ikke målbar)
Nitrat - ca 15
Ph - 7,2
Kh - 2,5
Gh - 4,0


54-literen:

Nitritt - 0 (ikke målbar)
Nitrat - 12,5
Ph - 6,6
Kh - 1,5
Gh - 3,5


46-literen:

Nitritt 0 (ikke målbar)
Nitrat - 12,5
Ph - 7,3
Kh - 3
Gh - 4

Fyttih***e!
Plutselig oppdaget jeg en død cherrybarbe i 54-literen, så jeg fant frem en hov for å ta den ut (vet ikke hvorfor den var død, har ikke hatt noe problemer i dette karet).. Så jeg tok frem en hov for å fiske opp den døde fisken. Og hjelp! For en lukt!!!!!! Helt ubeskrivelig fæl!!!! Så jeg løp ut til søpla og kastet den...men dumme meg hadde med hoven inn igjen...og det stinket av den også!! Så løp ut en gang til og kastet den...

Skjønner ikke hvorfor den skulle stinke sånn, den var fremdeles hel og "fast", så kan ikke ha vært død så lenge.... Det stinket iallefall sånn at jeg har tent duftlys i hele huset + dusjet meg selv og pusset tenna for å slippe unna lukta..den hang liksom fast i huden...

Så nå sitter jeg her, ren og parfymert, i ett vaniljeduftende hus (og fiskene fikk ett 40% vannbytte)
Susanne90
En risfisk (blindpassasjer en gang), noen som vet hvilken type dette er?

Kanskje slekten Oryzias er noe å granske nærmere? Dersom kikker ganske langt ned på denne siden (bilde nr 4 nedenfra), finner du en art som heter
Oryzias curvinotus, som jeg synes lignet veldig på ditt bilde?
Det har skjedd meg også en gang. Å være noen få timer for sent ute kan være nok enkelte ganger. Jeg måtte kaste hoven også...
Lukta var helt forferdelig iallefall, så håper jeg slipper det igjen i nærmeste fremtid. Nå har jeg målt nitritt, og var ikke noe utslag (har test fra JBL), så da kan den vel neppe ha ligget lenge heller...

Mona: Takk for link Oryzias curvinotus lignet veldig i fargen og størrelsen, men selve fasonger er liksom litt annerledes.. Min er liksom lengre og tynnere, ikke så rund rundt buken.. Men det kan selvsagt være fordi de er unge, eller ikke spiser nok da :p Jeg tok kontakt med butikken etter at den ble oppdaget, og på dems lister var den merket som "oryzias woworae", men det får jeg ikke til å stemme, så curvinotus stemmer bedre.
Andemat.....
Da har det plutselig dukket opp andemat i 190-literen... Kjedelig! Så da blir det plukking av andemat hver dag fremover, i håp om at det ikke blir kjempeutbrudd! Tror de må ha fulgt med når jeg kjøpte kampfisken for noen uker siden, for jeg så det var andemat i den butikken.. Var superforsiktig når jeg flyttet over kampfisken fra posen, i håp om å slippe å innføre noe ulumskheter, men, men... Krysser fingrene

Utover det er det lite nyheter i akvariene egentlig.. Jeg begynner å ha noen ancistrus som er klare for salg, men vil liksom vente litt så jeg kan selge mange i slengen. Det er totalt sju kull i karet nå, og Bartemann vifter på nye egg i skrivende stund. Jeg tok bort skiferhulen i to uker, så han skulle få litt fri, og to timer etter at hula var på plass var det egg i den igjen

Sliter med pestsnegler i 46-literen også, så plukker snegler der hver dag. Kommer nok pga mye foring, men har gyppy-yngel, så de må få mat ett par ganger daglig.

Ellers går livet i akvariene sin vante gang
Forandring fryder!
I dag kjedet jeg meg, og fant ut at det var på tide med forandring i 190-literen. Har egentlig vært veldig fornøyd med layouten til nå, men var på tide med litt skikkelig planteluking, så da fant jeg ut at jeg ville forandre litt Kommer bilder i løpet av kvelden eller morgendagen når vannet har klarnet skikkelig.
Bartemann ligger nå og vifter på en ny eggklase, samtidig som at det er ett kull med plommesekk i hula. Hu-ancistrusene har begynt å legge eggklasene i taket, er dette normalt?

Etter jul skal jeg kjøpe litt mer fisk til 190-literen, er liksom litt tomt oppi der. Etter mye sykdom på sensommeren/ høsten har jeg liksom ikke ville investert noe mer i fisk. Men nå har det ikke vært sykdom på flere mnd, så regner med det er trygt I karet er det nå:
- 4 ancistrus
- 2 perlegurami
- 2 honninggurami
- 10 Otto
- 6 dvergrasbora
- 3 risfisk
- 1 kampfisk
Så egentlig er det fullt nok, men jeg savner den store, fine rasbora-stimen. Hadde jo over 30stk, og nå er det seks igjen. Så blir nok flere av de

I 46-literen har det ikke skjedd noe nytt, jeg plukker fremdeles snegler hver dag og guppyyngelen vokser sakte men sikkert.

I 54-literen er det også lite nytt, begynner å bli en del alger, men det er jo forventet egentlig....føler at hver gang jeg har javabregner i ett kar = skjeggalger. I dag tidlig hadde pygme-coryene lagt egg på glasset, men de ble spist opp av cherrybarbene når lyset kom på. Hadde vært gøy med yngel, men kommer ikke til å gjøre noe ekstra for å redde eggene, "naturen" får gå sin gang.

Tok også vannbytter og vannmåling på alle kar, ikke noe store overraskelser der. Tok ekstra stort vannbytte (nesten 50%) på 190-literen når jeg først hadde røsket ut alt av planter, så jeg fikk slamsugd skikkelig.

Ha en fortsatt god søndagskveld folkens!
koselig og lese. lest fa ende til aen.
så du var fasinert av otto,så jeg måtte inn i databasen og kikke litt,siden du har dem sammen med div gurami'er.
går otto'ene og gurami'ene godt sammen?

ha ein god søndagskveld du og
Så koselig at du legger igjen spor etter deg

De går veldig godt sammen hos meg iallefall Både med tanke på vannverdier og sjikt i akvariet. Gh hos meg er litt for lavt for perleguramiene, men de andre verdiene stemmer, så vil ikke tukle til noe med tilsetningsstoffer. Gh ligger på mellom 3 og 4, og perlene vil egentlig ha over 5:/ Ottoene holder seg mest på bånn og på akvarieglasset, mens guramiene er mer i topp- og midtsjiktet.

Otto er ett veldig godt alternativ til større algespisere, og jo flere jo bedre:p Har vel ca 10stykker i 190literen, og de er supersøte når de sutter seg bortover glasset Akkurat nå har jeg perlegurami og honninggurami, men de gikk bra sammen med blågurami når jeg hadde det også.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap