Susannes' akvarieverden (side 4)

Nå var det lenge siden jeg har oppdatert her! Jula gikk med til kjøring og reising fra familie til familie, og den første delen av januar har gått med på studiestøtte og nye fag å sette seg inn i. Har stelt bra med akvariene, har bare ikke tatt meg tid til å skrive om de.

Så første tema: Akvariene i jula.

Siden både jeg og kjæresten har familie ett stykke unna skulle akvariene være alene hjemme i to uker. Har vært uten stell en uke før, men syns to uker var litt lenge... Så jeg fikk ei venninne til å mate og passe på litt. Det gikk veldig bra (hun fikk mat-opplæring), så fiskene fikk mat hver tredje dag og de to minste akvariene ble byttet vann på en gang Det eneste minuset var at to av tre guppy'er var døde. Jeg har nå gitt opp å ha guppy, skjønner ikke hva som er feil, men alle jeg har bare blir tynne og dør. Så nå er det 1 hu-guppy igjen med 6 yngel i 46literen, de får hos der så lenge de lever:p

Så tilbake til januar! Det har ikke skjedd så mye egentlig. I dag tok jeg vanlig vannbytte på alle akvariene. Jeg har lagt merke til at det har blitt litt svakere utblås på Am-top filteret, så bestemte meg for å ta en skikkelig rens. Det er første gang siden juli, og det trengtes vist! Var skikkelig guffent nedi filteret. Tok å renset begge slangene også når jeg først var i gang. Så nå er filteret tilbake i tipp topp stand

Ha en fortsatt fin dag alle sammen
Idag har litersyken slått til igjen!! Vi gale/ syke har det godt

Kom over ett tilbud på finn på ett Juwel Lido 120-liter, som jeg bare MÅTTE ha. Så nå skal 54-literen selges, og erstattet av Lido Har egentlig hatt lyst på de lenge, men syns de er alt for dyre nye.. Så da ble det brukt, 1 år gammelt, men like fint. Men hjelper ikke å få det billig, når jeg bestiller masse stæsj på nettet til det da...

Så det jeg har gjort i dag er egentlig å skjære løs den innvendige juwel-pumpa (helsilikonert fast), og gi karet en skikkelig rengjøring. Også har jeg tenkt masse, og endt opp med å bruke masse penger på webzoo..

Så her er planene mine:

- Innvendig bakgrunn (første gang)
- Terrasse-moduler (første gang)
- Biltema sand
- Utvendig Tetraex. 700


Det som er planen er rett og slett og lage to etasjer. Så jeg har bestilt:
, ,

Den bakerste etasjen skal bare ha høye (og fine) Vallisneria. Det laveste etasjen skal ha en redmoore-rot og noen enkle, lave planter. Har en fin rot jeg ikke bruker, så lurte rett og slett på om jeg skulle feste noen Anubias "nana" på den..

Men så er spørsmålet, hva skal jeg ha i dette karet? Tenkte jeg skulle kickstarte det nye filteret. De eneste fiskene jeg har som skal flyttes over i det er 8 dvergpansermaller. Er det noen som har forslag til fisk som passer? Helst ikke levendefødere...
Vannverdiene på kranvannet er: PH 7,3, GH 4 og KH 3, men er mulig ph vil synke noe med den rota.

Tar imot alle forslag
120 liter og filtergjennomgang..
Hallo alle akvaholikerere

I går fikk de første innbyggerne flytte inn i 120-literen. Det var 12stk (trodde jeg bare hadde 8, men...) pygmecorydoras. De ble flyttet fra 54-literen, og det virker virkelig som at de trives i større kar. De leker sisten og svinser opp og ned langs glasset, og underholder virkelig eieren sin
Jeg er fremdeles litt usikker på hva slags fisk de skal bli samboere med, men har ikke noe hastverk med å handle inn mere fisk. Har bestilt eikebark ekstrakt, så tenkte jeg skulle få ph ned på sekstallet før jeg innfører noe mere der. Etter litt veiledning på forumet så heller jeg veldig mot å bare ha stimen med corydoras, og en tetrastim. Det står egentlig mellom ildtetra, kobbertetra eller glødebåndstetra. Fine alle sammen, og såpass små at jeg kan ha en litt større stim.
De tre hjelmsneglene fra 54-literen ble jo forresten også flyttet over, og de er supre algespisere, så tror ikke jeg behøver verken ancistrus eller otto i dette karet.

Så til storekaret, 190-literen. På torsdag begynte plutselig AmTopen å dure mer en normalt. Jeg tok jo fullt rens på det tidligere denne mnd, så tenkte kanskje at det var en pakning eller noe som ikke var helt tett. Så i to dager har jeg sjekket slanger, slangekoblinger, pakninger og alt annet som jeg kom på. Fremdeles høy during uansett hva jeg gjorde. Så i dag bestemte jeg meg for å skru opp impelleren (propellen), og der var det masse grums! Har ikke åpnet den i det hele tatt siden den var ny, så det var kanskje på tide? Tok hvertfall en skikkelig vask på den, sjekket pakningene og stakk i stikkontakta... Og nå virker den som normalt igjen! Så trengtes tydeligvis bare en vask.

Er det forresten noen som vet hvor ofte man bør smøre pakningene, og kan man bare bruke vaselin??

I 46-literen er det lite nytt. Sneglene og reker lever i beste velgående, og utrolig nok har det ikke dødd noen guppy'er de siste ukene. Alle overskuddsplantene fra 54-literen har blitt flyttet over til dette akvariet nå, så er ganske så grønt oppi der! Tok også sjansen på å flytte over tre hjelmsnegler, på tross av at jeg har jegersnegler oppi det. Trengtes å bli kvitt litt alger, noe hjelmsneglene er eksperter til!

Fortsatt god helg alle sammen!

Nye karet..
Noen bilder av det nye karet..
1. Bakgrunn og moduler montert.
2. Fylt i med sand.
3. Resultatet. Steinen på rota skal bort så fort rota holder seg nede av egen vilje :P
Panikk!
Satt og sluppet av fredagskvelden, ante fred og ingen fare, men så..... Jeg legger plutselig merke til at den ene apistoen i 120-literen svømmer rart og puster veldig fort. Tenker "å nei, ikke sykdom".. Følger med på den og de andre fiskene, men ser ikke noe rart med de andre. Bestemmer meg for å teste nitrat, nitritt og ph sånn i tilfelle. Ph og nitrat er fine, men hjelp! NITRITTEN VAR KNALLRØD!! Så har nå byttet 50 liter vann.

Skjønner ikke hvordan nitritten kan være så høy, tok full måling på alt tirsdag i forbindelse med vannbytte, (ph, kh, gh, nitritt, nitrat, jern og ammoniakk) siden karet ble kickstartet for tre uker siden. Tenkte at det kan ligge noe dødt å råtne, men har snudd og vendt på alt i karet, og fant ingen ting. Men belager meg på å bytte en del vann fremover, og krysser fingre og tør for at apist-damen overlever natta..
Fortsatt rødt på nitritt-fronten... Byttet 60 liter vann i går, og 50 liter vann i dag. Forsetter med vannbytte til nitritten forsvinner..

Så meg desverre nødt til å avlive agassizii-dama i dag Hun hadde ikke blitt noe bedre siden fredag, svømte med hodet nedover og begynte å få pop-eyes på begge øynene. Så når nitritten stabiliserer seg får jeg se om jeg får tak i ei ny dame.

I går tok jeg også ett stort vannbytte i 190-literen. Byttet 70 liter I fluval edgen' fylte jeg bare på vann, ca 4 liter. Det fordamper ekstremt mye vann derfra! Blir ett vanlig vannbytte der i morgen.

Fortsatt god søndag
Har lest gjennom tråden din
Kan nitritten ha noe med at det har flyttet fisker inn i karet ? At filteret ikke helt har klart å bygge opp nok gode bakterier?
Vær streng med maten, og bytt mye vann, det er vel det eneste som hjelper.

jeg har gitt opp guppier, ble så lei av at de døde, fikk knekk i ryggen, eller andre sykdommer. Trist at en art fisker er så lite hardføre. Men kan hende det også har med vannverdier å gjøre, disse liker hardt vann, jeg ante ikke det fantes hardt og bløtt vann jeg da jeg hadde disse før. Nå har jeg valgt ut fisker etter vannverdier.

Blir spennende å se det karet ditt med etasje i når det gror til, det ser ut til å kunne bli kjempfint !
Gøy med lesere

Tja, jeg har kickstartet filterer før på samme måte, uten problemer:/ Vet ikke helt hva som har skjedd, men syns det er rart at det verken var utslag på ammoniakk eller nitritt tidligere i uka:/ Har knystet oppi filterguffe fra ett av de andre karene i dag også, så håper det hjelper litt. Fortsetter å bytte vann (50-60l) noen dager til, men på onsdag har jeg reiseplaner, så håper nitritten er på vei ned til da *krysse fingre*.. Inntil videre er det lite mating som du sier ja Forøvrig begynner karet å se ganske annerledes ut enn når jeg la ut bildet, vallisneriaene vokser som bare det! Har også byttet den store rota med en annen da jeg syns det ble for dominerende.

Og ja, spørs om jeg også gir opp guppyene, få voksne ser ut til å overleve, men yngelen vokser opp:/ Har litt lav kh/gh, så kan være det selvfølgelig. Etter tips her på forumet har jeg nå prøvd å ha litt eggeskall i vannet, som visstnok skal øke ph og hardhet.
Jeg bruker å øke gh i karet mitt hvor det går levendefødere og snegler. Jeg øker til omtrent 10 -11. Bruker et pulver som heter Gh/th +.... Det skal ikke hete Gh salt , hvis man vil ha snegler/corydoras. Så det jeg bruker er trygt. Ikke så vanskelig å bruke heller. blander ut litt i vann ved hvert vannbytte, og måler, sånn at jeg vet at det ligger omtrent stabilt hele tiden. Så kan hende du har hell med guppiene om du øker til hardere vann.
Gabonreker.......endelig!!!!
Hei.
Har ønsket meg Gabon lenge nå og i dag ble det endelig investert i 2 stk.ca.6-7cm.
Plasserte disse i en 200 liter og sammen med noen platy, sommerfuglciklider, div tetra og sverdragere. I samme kar har jeg noen Sakura og det som blir spennende er vel kanskje om Sakurayngelen går med i viftearmene til Gabonrekene.Morsomt å se at Gabonrekene har respekt for alt som svømmer i karet uansett størrelse..He he.. Platyen pirker jo på alt og gabonen lukker seg momentant. Artig...

Grunnen til at jeg skriver dette på denne lenken er at jeg søkte "gabonreke" og fikk treff på bla. denne lenken.
Regner med at du eller noen har erfaring på hold av Gabon.

Det jeg lurer på er:
Behøver jeg å fore disse med noe?
Og i tillfelle hva?
Eller er det de tar opp i vannet nok mat? Ser ut som om de finner noe hele tiden da viftearmene går stadig rett inn i munnen.

Håper på snarlig svar.
Ha en fin en=O).

Mvh.

Håkan.
Hei!

Gratulerer med gabonreker, de er superflotte! Hvilke farger har de?

Tror ikke gabonrekene kan fange andre dyr i viftene sine, de spiser mere mikroorganismer de klarer å fange. Jeg har både amanoreker, ancistrus-yngel og dvergrasbora sammen med mine, og har aldri sett de har tatt/prøvd å ta noen..

Om du trenger å fore noe ekstra må du egentlig se ann selv.. I ett balansert akvarie vil det alltid finnes mikroorganismer og fórrester de spiser. Jeg liker likevel å finknuse avskallet artemia og rekecrusta: , slik at det blir støv i vannet som de kan spise. Gjør det ikke hver dag, men kanskje 1-2ganger i uka.

Forøvrig har mine gabonreker byttet farge fra jeg fikk de. De var blå i dyrebutikken, og etter 3-4 skallbytter er de nå mer brune med litt rødskjær.. Antar det er pga grusen jeg har, og fordi jeg har noen rødlige røtter og planter.

Hvis du ikke har sett profilen til arten, så slenger jeg den med her

Lykke til med dine reker
Jo takk for det. Kempespennende!!!
Gabonrekene er nå blågrå og de var i utgangspkt. grå.
Vet ikke om det kan skyldes stress?? Hvis rekene har det på samme måte som fisk?
Ser slik ut ihverfall.
Tittet så vidt innom i morges før jeg dro på jobb og der satt de rett ved siden av hverandre og tittet ut mot stua. Hehe....
Skal prøve å gjøre slik du beskrev mht. foring. Så får jeg se om de tar til seg med stor appetitt. =O)
Nok en gang, takk for raskt svar.=O)

Håkan.
Vannbyttedag.
I dag har jeg byttet vann og tatt full vannmålinger på alle karene Byttet 40l i både 190- og 120-literen, og 10l i 46-literen.

Gidder ikke å liste opp alle verdiene, men målte ph, kh, gh, nitritt og nitrat i alle tre. Ingen store forandringer.

I 120-literen har ph kommet ned til 6,6, så nærmer seg der jeg vil ha den. Vurderer å gå til innkjøp av en 30l vanndunk, slik at jeg kan blande eikebarkekstrakt rett i den, fremfor å måtte tilsette og måle ph i hver enkelt bøtte vann jeg bytter... Får se det ann litt

I 190-literen oppdaget jeg en liten sulle-baby ved vannbytte! Gøy! Så da er vel kjønnene mellom de tre Sulawesisneglene blandet Håper på flere babyer! Tok også avleggere av Echinodorus "Ozelot" og flyttet de over i ett eget lite kar. Trenger de ikke selv, så prøver heller å selge de når de har vokst litt. Hadde egentlig håpet på en auksjon i ett av Agderfylkene snart, men virker ikke som at det er så veldig mye aktivitet her:/

Så sånn går no dagan
Nye bilder og rydding i storekaret..
Måtte ta en skikkelig lukejobb i 190-literen, kastet godt over 2 bøtter med planter :/ Benyttet anledningen til å ta ett skikkelig vannbytte, slamsuge godt og omrokkere litt. Angrer skikkelig på at jeg valgte grus i dette karet framfor biltema-sand, det ligger utrolig mye møkk i/på/mellom grusen.. Blir liksom aldri rent.

Siden jeg tok en skikkelig rens fikk jeg også litt oversikt over hva som egentlig befinner seg i karet.. Vet at jeg slapp tolv amanoreker oppi der, men har bare sett to-tre stykker. Men nå så jeg plutselig de andre også Telte ti, men de var så yre mens jeg drev på, så kan godt hende de to andre lurte seg unna tellinga Var hvertfall mye bedre enn jeg håpte, trodde de fleste hadde avgått med døden.

Jeg fikk også tatt en skikkelig titt på gabonvifte-rekene. Jeg har bare to, og ser de støtt og stadig, men de er veldig sky av seg.. Men hvertfall, den ene har blitt skikkelig diger! Nærmer seg 5 cm, var nesten litt redd for å ta hånda nær den! Og enda kan den bli 10cm større, hjelp! Jeg ser aldri noe skall etter skallbytte fra disse, så er litt rart den har blitt såpass stor. Amanorekene kaster jo av seg skall flere ganger i uka..

I tillegg fikk jeg en gledelig overraskelse av sulawesi-sneglene. Har sett en baby fra de, men nå oppdaget jeg tre! Så nå er det hvertfall seks suller i karet

Nå har karet stått ett døgn siden omrokkering, og jeg fikk tatt litt bilder. Ser så rart ut, nesten nakent, men deilig å bli kvitt jungelen også..
Lurer også på om jeg skal ha noe mer fisk oppi der, ser litt tynt ut i rekkene... Men på den annen side er det ganske mye liv oppi der, det er bare at det er mye snegler, reker og ancistrus som liksom ikke syns (se profilen til karet).. Får tenke litt på det, eller kanskje noen har innspill til meg? Evt. om jeg skal ha mer fisk, hvilke fisk, osv?

Vannverdiene i dette karet har vært stabile siden start:
Ph 7,5
Kh 3
Gh 2
Så hvis noen har gode ideer til fisk innen disse vannverdiene, skrik ut!!

Bilde av karet:
[External Image]

Baby-sulle:
[External Image]

Amanoreke på vift:
[External Image]
En trist dag :/
I dag fant jeg den vakre kampfisken min død i 190-literen. Ingen tegn til sykdom, men død var den.. Kan kanskje være alderdom (kjøpt 11.2012), men tviler på det.. Kampfisk lever vel lenger? Uansett tok jeg full vannmåling, men fant ikke noe skummelt på noe av testene. Så sånn er det rett og slett. Får se om jeg finner en ny kampfisk etterhvert, syns de er noen av de gøyeste fiskene å ha. De har litt personlighet rett og slett.

Tok også vannbytte på 46-literen og 120-literen i dag. Målte ph og nitritt, men ingen forandringer.

Er veldig trist å miste fisk, iallefall de som er litt spesielle. Kampfisker er utrolig vakre ja
Corydoras yngel!!
Jeg oppdaget til min glede to Corydoras pygmaeus-yngel i 120literen i stad! Har ikke gått bevisst inn for oppdrett, og har faktisk aldri sett noe tegn til egglegging. Generelt er stimen på 12 pygmaeus veldig sky, så de må ha lagt egg i skjul. Og noen må ha overlevd tetraenes' sultne munn..

Så to yngel, kanskje 0,5cm store. Aner ikke hvor gamle de er, men de har jo ikke fått noe spesialfor eller lignende. Veldig gøy iallefall Satser på at det kanskje blir flere etterhvert!
Spennende da gratulerer.
Nytt akvarie og corydoras!
Hei!

Siden sist har Fluval Edge'en blitt byttet ut med ett brukt Jebo 169liters kar. Dette ble kickstartet med guffe fra 120literen.

Etter å ha kjøpt en fin rot (som flyter som en dupp) og en del planter kjøpte jeg en gruppe med 5 Corydoras Aenus. Etter nesten 2 døgn i karet, og mating med røde mygglarver, har de klistrer enormt mange egg rundt på glass og planter. Vet ikke om det kanskje er stressegglegging (mener å ha lest noe om det), eller om det er mygglarvene som har gjort susen? Legger ut bilde av noen av eggene.. Er jo helt fersk på Corydoras, så vet ikke hvordan eggene skal se ut når de er befruktet, så hvis noen vet, skrik ut!

Jeg hentet også 5 Corydoras Trilliniatus på fredag, som tilskudd til de 2 jeg hadde fra før. Disse går i 120-literen sammen med en stim pygme'er, 1stk A. Agassizii og en stim glødebåndstetra.

Legger ut bilde av det nye karet og eggene
I'm back!
Da er jeg tilbake etter en hektisk sommer hvor akvariene ikke har vært førsteprioritet.. Har vært titt og ofte innom akvaforum, men har ikke vært veldig aktiv.
Jeg har fremdeles det trofaste 190-liters akvarie og 120-liters akvarie, men de er de eneste jeg har nå..

Siden sist har 190-literen begynt å gjøres om til ett søramerikansk biotop. Ikke helt ferdig ennå, da det er noen asiatiske reker oppi der, men de får være så lenge de lever. Har hamstret eikeblader sånn at det skal holde gjennom vinteren.

120-literen har dermed blitt en slags "fiskesuppe", med det som ikke passet inn i 190-literen. Blir nok etterhvert noe søramerikansk der også, da jeg har fått mer og mer sansen for corydoras!

Så nå satser jeg på at hobbyen tar seg opp litt

Bilde 1 - 190liter
Bilde 2 - corydoras trilineatus
Bilde 3 - 120liter
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap