Kan en fore med rygg og buksvømmere?

Var ute og forsøkte meg som levendefangster, med varierende hell. Kom omsider over en dam med diverse vannløpere, buksvømmere, ryggsvømmere, vannkalver med mer. Noen med erfaring med å fore med buk og ryggsvømmere?

Enda et spørsmål; kan en fore ferskvannsfisk med tanglopper.

Svar mottas med takk

Nysgjerrig hilsen Torfinn
Tanglopper med mer
Siden jeg ikke fikk noe respons, har jeg sjekket ut litt selv og tenkte jeg skulle dele den infoen jeg fant. I en gammel bok om for og foring jeg fant på biblioteket i Stavanger stod det blant annet, at tanglopper, mysis og hestereker som en finner i strandkanten er velegnet som levendefor for både salt og ferskvannsfisk.
Om noen har erfaring vedrørende foring med noen av de nevnt ovenfor, vil jeg gjerne høre

Har fortsatt tilgode å finne ut om rygg og buksvømmere...
Har fôret ciklider med ryggsvømmere, og ciklidene satte stor pris på å få mat som prøvde å rømme.
Takk
glimrende, takk for respons Lars. Godt nytt, da tror jeg jeg skal hente noen i morgen og se om mine Blå Ahli og Pseudotrofeus Crabro synes det er snaddermat
Vannkalv?
Bare vær obs på at du ikke får med deg vannkalv inn i karet, den er en røver når det gjelder yngel og ungfisk.... Ser forøvrig ingen problemer med å bruke rygg- og buksvømmere som for, men de bør da komme fra fisketomme dammer. Så slipper man risikoen for overføring av sykdommer og parasitter!
Vankalv
Takk for advarselen ang. Vannkalv. Pratet med en fyr med en fullvoksen Oscar og han fortalte at den jafset vannkalver som drops, men det er til gjengjeld en stor fisk.
Tanglopper
Har nettopp servert mine Blå ahli, psed. Crabro. golden, red ruby og Marigold tanglopper fanget i fjæra minutter tidligere. Vil virkelig anbefale andre å severe fiskene sine levende for en gang i blant. Matglede er vel det rette ordet for å beskrive hva jeg så i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap