For mye oksygen?

Jeg har oppgradert akvariet mitt fra 25L til 120L.

Jeg har to filterpumper. En EHEIM aquaball 130 og en Trixie indre filter 5w (45L). 2 varmekolber, begge er til 100L.
Har sju planter (varierende str) og fire små fisker.

problemet mitt er at vannet mitt er full av luftbobler på planter og ting og jeg lurer på om dette er normalt?
I begynnelsen gikk begge pumpene med luftslangen koblet til overflaten og jeg lurer på om det er det som er problemet?
Holder det at bare om den lille filterpumpa har det? Den store filtepumpen lager nå bare bevegelse i overflaten?

Gratulerer med nytt kar! Det skal ikke være luftbobler på alt mulig nei, i kar med CO2-tilsetning hender det at planter produserer bobler i ren begeistring, men i kar uten er det nok brusingen fra filtrene som er skyld i saken.

I et kar med planter vil vi helst ikke ha for mye utlufting, det holder i massevis med bevegelse i vannflata. Pass på at det er nok til at det ikke danner seg hinne, og få vekk den slangen fra lillefilteret også. Da blir plantene gladere! (De produserer jo CO2 om natten som de bruker om dagen, og når du lufter i vei...)

Kan ikke i farten forstå hvorfor du skulle trenge to varmekolber heller egentlig, med mindre akvariet står på kjølerom eller du har fisk som krever veldig varmt vann. Greit å ha en i reserve da...
Da tar jeg bort den lille slangen og =) Trudde fisken trengte oksygen =)
Jeg er veldig grønn så jeg må spørre hva du mener med at det danner seg hinne?
På vannflaten? Det har jeg ikke som jeg veit. Den største pumpen er så høyt oppe som den komme uten å være over vann og den lille er noe lenger nede, ca 5-7cm under vann. Med den lille fulgte det med ett rør med hull i som jeg kan ha over vannet/i vannoverflaten som lager en liten "foss". er det lurt å ha denne på eller?
Hvis det ikke er bevegelse i overflaten kan det bli et slags tynt "fettbelegg" på overflaten, da blir det for tett nedi der, du har jo kjørt brusebad så da har du helt sikkert ikke sett sånt enda. Dukker den opp er det bare å fjerne den med våtsterkt papir som Torky, og justere utblåset sånn at det blir mer fart. Vannet tar med seg nok oksygen på sin vei.

Har ikke noe strålende bilde av hva jeg mener, men hvis du ser godt etter ser du at overflata her har litt bevegelse. Dette er en 450-liter som er virkelig ordentlig dyp, så jeg har stilt utblåsrøret så vannstrømmen går svakt på skrå oppover og treffer frontglasset, da ble det fart nok nedover til at blågrønnalger og andre uhumskheter som kommer av stillestående vann måtte gi opp. Nå ble du sikkert svimmel igjen - det er sånn nå i starten, det blir bedre etterhvert!

[External Image].

Har du fisk som liker stor fart og mye oksygen, som L-maller for eksempel, kan det være vits i det røret, her har jeg stort sett planteakvarier og klarer meg med litt svak strøm. Prøv deg frem litt, det er så forskjellig hva som funker i forskjellige kar. Poenget er at vannet ikke skal være helt stillestående noe sted i karet.
Her er et annet eksempel, med mosebevokst spreder litt over vannflata, i dette karet har jeg maller som synes fart er gøy og en diger rot som sperrer for sirkulasjonen, og et altfor stort utvendig filter så det er litt mer "storm" (som en annen type alger synes er fest og moro..). Vi snakker fortsatt ikke Niagarafossen eller fontenesprut som du ser
[External Image]






Jeg har fylt karret rett fra springen og viste ikke at det ikke var bra, men jeg ventet til temperaturen var steget til 21 grader før fisken ble flyttet over sammen med vannet fra det lille akvariet, veldig sakte. Virker som alle fiskene er fornøyd, bortsett fra en liten gullfisk som sturer i ett lite hjørne... Håper ikke det er noe feil med den. Føler jeg har potensialet til å bli litt "hønemor" ovenfor fisken min og vil veldig gjerne lære så tusen takk for all informasjon Kampfisk og Linda. Veldig lærerikt og fint at du tar deg tid til å hjelpe en nybegynner, Linda!
Nå er luftboblene borte så må jo ha vært fordi jeg sprøyta for mye luft inn.

Akkurat nå er det bare noen maller (1 L-malle), en stim tetra, og en gullfisk og dem virker tilfreds og aktive alle sammen utenom gullfisken.
Leter etter nøkkelhullciklider å ha i karret, men det er lettere sagt enn gjort.

La merke til, når luftboblene var borte, at noen av plantene mine ikke var fine lenger. Har noen lange gressaktige/siv (?) typer som er gjennomsiktige enkelte steder... Som om "innmaten" er borte. og en annen jeg har som ligner på Hemianthus micranthemoides har blitt noe svart. alle de andre plantene ser helt fine ut.

Glemte å si det, Linda, men fikk beskjed om å kjøpe to varmekolber siden dem ikke hadde en som var stor nok for karret. Trur nok vannet hadde holdt en fin temperatur med bare den ene og i morgen skal jeg teste det ut, men å slå av den ene. Lysene varmer jo og en god del merker jeg. Fiskene jeg har, utenom gullfisken som skal flytte når jeg får nøkkelhullciklidene, liker temperaturer mellom 22-28 grader så jeg prøver å holde vannet på 25 grader. Men selv om varmekolbene står på 22 grader så måler jeg 26-27 grader. Er det pga lyset eller er termostaten på varmekolbene?
Varmekolber må stort sett kalibreres, har kokt et helt kull Ancistrus fordi jeg ikke visste det. Termometeret viser riktig temperatur, og som du sier varmer lyset litt, og innvendige filtere har powerheads som også produserer varme. Jeg har to termometere jeg stoler på, setter begge inn og når de sier 23 grader (som jeg vil ha) blåser jeg i hva varmekolben påstår

Innmaten som er borte kan det hende du kan takke mallen for, de er av en eller annen helt uforståelig grunn anbefalt som algespisere, men Ancistrus er veldig glad i mange vakre akvarieplanter også. De sutter så bladene ser slitt ut. Så i Ancistruskaret holder jeg Cryptocoryner, Javabregner og røde planter, det smaker visst bare sånn passe.

Er plantene nyinnkjøpt er det sånn at veldig mange butikkplanter har vokst i sump, det vil si bladene over vann og tærne under, når du planter vil de kvitte seg med overvannsbladene og få nye vakre og helt annerledes undervannsblader, er røttene ok er det ingen grunn til å fortvile. Karet ditt er vel nokså nyoppsatt også, jeg håper du tok med filteret fra 25-literen. Det tar uansett tid å få balanse i et kar, det er ikke alle planter som synes oppstart er festlig, så vent med de vanskeligste til du er helt oppe og gå.

En annen ting med planter er at selv om en plante trives hos deg, er det ikke sikkert den synes det er fint hos meg. Akkurat som i vinduskarmen. Jeg får til mystiske røde skjønnheter og får liv i skjøre småpistrete plantefragmenter en venn har hentet i en elv i Uruguay, men hornblad som alle mennesker i hele verden får til bare dør for meg. Det er jo det som er så spennende med denne hobbyen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap