Trenger hjelp til å sette diagnose på fisk

Legger ved et "før" og et "etter" bilde, for jeg er usikker på om dette faktisk er finneråte. Vil bare være 100% sikker før jeg begynner med medisinering.

her er et bilde av kampfisken min, den 24. Juli i år:
[External Image]

og her er et bilde fra i dag:
[External Image]

Jeg trodde en stund at han hadde fått finneråte, men etter noen hyppige vannbytter så så det ut til å ha stoppet. Men så merket jeg de små hullene i finnene hans i dag, som så ganske nye ut...
Jeg har en rot i bunnen av karet, som har noen få litt skarpe fliser på seg. Kan han ha skadet seg på de?

Her er et nokså "blurry" bilde av rota:
[External Image]

( Det er 7 andre fisker i samme kar som han, men jeg ville da ikke tro at de biter, for det er 5 corydoras panda og 2 otocinclus. )

Jeg lurer rett og slett på om dette er flere skader på finnene, eller om han har finneråte. Noen som vet?
Ser ut som skader for meg...
Tror du kan vente litt med å medisinere. Jeg klarer i hvert fall ikke å se noen råte-kant på finnene hans. De store slørene er veldig utsatt for skade, så det kan være nær sagt hva som helst som har forårsaket det.
Han har visst fått rivd av seg litt mer i dag, men der ser man tydelig at det er rivd av og ikke "råtnet" bort, så dere hadde rett; var visst ikke finneråte, heldigvis Tusen takk for svar!
Jeg fjernet rota fra akvariet. Skal få tak i en glatt pynte-hule isteden, så får Cory'ene noe å gjemme seg i, samt at kampfisken slipper å skade seg på gjemmestedet.

Vokser forresten finnene ut igjen?
Ja, så lenge fisken ellers ved god helse så gjør de det.
Kampfisker kan også finne på å rive av seg sløret selv, om de syns det blir for plagsomt...
Ny sykdom?
Jøss, visste ikke at de kunne rive av seg finnene selv..!
Får håpe han er såpass frisk og fin at de vokser ut igjen.

Benytter forresten denne tråden til å spørre om hjelp til å identifisere en mulig sykdom til, istedenfor å starte ny tråd.
Har nemlig en Corydoras Aeneus som jeg oppdaget en hvit flekk på. Jeg håper det ikke er hvitpritt, og at det heller er noe mindre farlig.
Her er et bilde:
[External Image]
Litt vanskelig å ta skarpe bilder av fisker som nesten konstant beveger på seg men her ser man flekken på halen ganske tydelig.
Kan det være at det har gått sopp i et sår? Eller er det hvitprikk?
Jeg oppdaget det i går, og det har ikke blitt noe værre i dag. Ikke har det smittet over på noen andre fisker heller.
Ser ut sopp sopp for meg ihvertfall...
Er det farlig for fisken med sopp? Hva burde jeg gjøre?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap