Nybegynner med oscar

Hei. Jeg lurer på hva dere drevne akvarister forer oscar med? Fikk nytt akvarium (500l)
og det fulgte med to digre oscar og en haimalle. Jeg opplever at Oscaren er kresen nå r det gjelder mat. Foret jeg får kjøpt på dyrebutikken virker det som om det er for småe biter av, og de får derfor ingen intr av det.. Noen som har noen gode tips?
Hei!! I naturen består Oscar diett hovedsakelig av insekter og småfisk. Det er viktig at du mater dine Oscar med et sunt og variert kosthold. Jeg mater min med Pellets og rå fiskebiter, oksehjerte og røde mygglarver.. reker er de også veldig glad i :0) Min er veldig glupsk og spiser også grøntfor
Takk
Takk for svar. Jeg bor i en liten by, får man kjøpt oksehjerte på butikken? Kan man fore dem på selvfanget fisk? Torsk, makrell osv? Kan man kjøpe reker i lake, eller skal de ha med skallet på osv? Helt fersk på dette skjønner du.. :P
Oksehjerte kjøper jeg på dyrebutikken. De er fryset (i plater - som sjokolade ) og du kan knekke av passe biter.. Min oscar spiser gjerne reker som har ligget i lake.. jeg bare skyller de veldig godt først. Rå biter av vanlig fisk ja.. prøv ut litt forskjellig.. bare husk at hvis de ikke spiser opp den nye maten, så fjern det etter en stund.. rå fiskebiter, reker og sånn kan forurense vannet hvis det ikke blir spist.
Tusen takk for hjelpen Oksehjerte får jeg nok ikke kjøpt på dyrebutikken her. Forstår på andre med akvarium med store fisker her, at jeg må bestille det i ferskvarebutikk Hvorfor akkurat oksehjerte. Går det bra med annet storfe kjøtt? Så på beskrivelsen her at de også skulle ha grønt? Hva slags grønt?
Takk, har vært drømmefisken min lenge, men nå først fikk jeg stort nok kar. Det er to, bare synd de er av samme kjønn...
hvis du gir dem reker i lake må de skylles grundig. Jeg gir mine hele, frosne reker som jeg klipper opp etter tining. Husk at GH øker veldig hvis skall blir liggende igjen. I teorien kan du få pH fall også, men jeg har ikke opplevd det. Oscar er nesten altetende, variert kost er viktig. Av tørrfor tar mine cichlidsticks og pellets. Kjøp de største du finner. Rå fiskebiter er også bra. Flakfor er ikke noe særlig poeng i; de spiser det, men griser vekk mesteparten.
Tusen takk for alle svar.
Takk for alle svar Jeg har fått tak i oksehjerte, frosne reker og frosset torsk nå, og det virker som det daller i smak Tror ikke de \har vært bortskjemte med slik mat før. Det eneste jeg lurer på er: Jeg leste i beskrivelsen at de også skulle ha noe grønnsaker? Stemmer det, og i så fall hva? gulrøtter, brokkoli?
jeg har prøvd mye forskjellig. Mest suksess med grønne grønnsaker. Gulrøtter blir som regel spist sist, mallene tar de gjerne før oscarene gidder. Oscaren mine er mer glad i spinat, feks. Ofte gir jeg dem samme blanding som jeg gir alle andre fisker jeg har (maller og ciklider). Da maler jeg opp spinat, erter, brokkoli, reker og kylling (kun kjøttet, ikke det krydrede skinnet) som jeg fryser i terningform. Blander i gelatin før frysing, så holder det formen etter tining. Det er laget tråder om dette emnet andre steder på akvaforum.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap