Sommerfugl ciklide med pop eye

Ene hu sommerfugl cikliden min er skikkelig rebelsk fortiden. Hun angriper og svømmer som en gal etter alle som nærmer seg hennes side av akvariumet. Frem til nå har egentlig alt vært rolig og harmonisk, men hun er veldig rød/lilla på magen så jeg regner med at det er hormonene som har slått til. Igår fløy hun etter ene hannen og angrep han hvorpå hun beit han i øye, stakkars lille nurke svømte jo som en gal for å komme seg bort fra henne, men hun ga seg ikke på en liten stund. Til slutt klarte han å hjemme seg langt bak mellom plantene.. Litt senere da han kom frem så jeg at ene øye hans sto ut og hun hadde fått noen jafs i par av skjellene på siden av han. Av det jeg skjønner så kalles dette Pop-eye. Er det noe jeg evt kan gjøre for at han skal bli "normal" igjen eller vil det gå av seg selv tilbake.
De har en haug med planter og 6 huler de kan gjemme seg i samt at alle vannverdiene er helt fine og stabile. Bytter også 40% vann 1 gang i uka samt slamsuger med ca 20l vannbytte 1 gang i uka.
Er du sikker på at det er en hun og ikke to hanner som slåss ? Hvis den har klart og poppe ut øye på den i slåsskampene, er nok det beste og avlive den. Tror ikke det vil gå tilbake.
Jeg vet at den som angriper er en hun, men jeg er vel egentlig ikke 100% sikker på den andre, men den ble kjøpt som en hann. Den har ikke noe antydninger til rødlig mage og har lengre finner oppå så det kan jo virke som en hann, men er nybegynner så ikke sikker.

Etter av det jeg har forstått ang pop eye så skal det gå tilbake..
Utdrag fra en artikkel her inne.
Utstående øyne (Pop-eye):
Dette er mer ett symptom, enn en sykdom i seg selv. Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slossing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette.

Behandlingsforslag: det er i svært sjeldne tilfeller behov for å behandle pop-eye med medisiner. Men om ikke vannbytter\ korrigering av vannverdier har hatt effekt i løpet av en ukes tid, er det verdt å forsøke en kur med eSHa 2000.

Nå bor den iallefall sammen med en rolig hunn i 63l og de har gått veldig bra sammen selv om hun er kjønnsmoden. Vet at akvariumet er litt i det minste laget, men bedre enn at det er slosskamper.
Hvis det er infeksjoner kan det gå tilbake når det blir behandlet. Men etter en slåsskamp tror jeg det er tvilsomt. Du kan jo la den gå en stund og se.

Har du ett bilde av den ?
Tok noen bilder av det, men det er litt vanskelig å få 100% klare bilder med dette kamera.
Det kan se ut som det er rift eller om det mangler en liten bit rett over øyet.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap