Hvilken rasbora?

På dyrebutikken (eller det vil si jeg ringte å spurte etterpå) fikk jeg beskjed om at disse fiskene het Mosquito Rasbora altså en Boraras brigittae som jeg har forstått det.

Jeg tror egentlig disse er Boraras merah . Tror ikke fiskene mine er så store som 3,5 cm stor. Da heller 2 cm. De er også litt mattere i fargen.

Hva tror dere om det? Jeg er litt opptatt av å vite hvilke fisker jeg holder.

Bildene er ikke så gode, men må jo bare legge ved bilder.
Ser egentlig ut som om du har to arter? Den på nærbildet er ihvertfall ikke en brigittae...
Hmm.. Ja, kanskje det? På det nederste bildet ser man jo at de er forskjellige. Den i midten er annerledes enn de to andre i bildet, men alle er like store.
den på nærbilde (første bilde) ser ut som en Boraras Naevus kanskje??

Godt mulig. Alle ser da så "like" ut... De ser heldigvis ut til å gå bra sammen =)

Tusen takk for svar begge to =)
Carro1987
..Jeg tror egentlig disse er [URLBLOCK1] .....

Enig med deg; den det er nærbilde av ser definitivt ut som en Boraras merah. De to andre på det nederste bildet ser ut som Boraras brigittae, uten at bildet gjør det mulig å bli helt sikker.
Det hadde vært naturlig om det var de to artene du fikk, siden de ikke lever langt fra hverandre i naturen, og derfor nok fanges av de samme fiskere. Ikke vanskelig å tenke seg at det lett blir litt blanding i håndteringen.....

P.S. Begge arter er relativt enkle å formere, i bløtt, surt vann....

Lykke til med flott fisk!
Ja, flotte fisker er det ihvertfall =) Da regner jeg med at det er det jeg har fått =)

Krysser disse fiskene seg? Og hvordan ser jeg forskjell på kjønnet?
Jeg tror egentlig ikke jeg får noe yngel av disse, får jo ikke til det med guppy en gang jeg O.o

Gå ut fra at de kan krysses.....

Det er ofte, hos begge artene, lett å plukke ut leksklare hanner: de er litt mindre, slankere, og mye mer fargerike enn de rundere og mindre fargerike hunnene.

Jeg hadde et uventet oppdrett av Boraras naevus (som den gang het Boraras sp. "South Thailand") for en tid tilbake, og beskrev under hvilke forhold det skjedde her

Oi... Det var ikke lite med yngel det der nei =P =) Tror ikke det kommer til å skje her, men man vet aldri =)

Nå har jeg uansett bare tre igjen... Den som skiller seg ut fra de to andre er en litt tykkere, de andre er ganske så smale. Så da er sikkert boraras merah hunne da? Og de to andre muligens hanne?
Carro1987
.. Den som skiller seg ut fra de to andre er en litt tykkere, de andre er ganske så smale. Så da er sikkert boraras merah hunne da? Og de to andre muligens hanne?

Det høres ut som du har en hunn og to hanner, ja. Om de er samme art, eventuelt hvilken, må jo du, som ser fiskene, avgjøre....

Enkelte Boras arter lever i vann så surt at pH ligger rundt 3,5, så de vil nok sette pris på så surt vann du bare kan få til....

Lykke til!
Hmmm... Okey =) Hvordan er det med rekene med tanke på surt vann? Egentlig skulle jeg bare ha reker i karret, men etter at jeg fikk store mengder meg mark, så fikk jeg tak i noen fisk. Rekeyngelet har også forsvunnet =( Menmen.

Har ikke så stor peiling på surt vann osv.. Hvordan får jeg til det? Har heller ikke noe å måle det med..

Takktakk =)
Siden det sure vannet må kombineres med at vannet også er veldig bløtt, blir nok dette vanskelig for rekene. Disse trenger nok ganske hardt vann, med kalsium i, for bl.a. å kunne bygge nye skall.
Boraras og reker er nok en ikke optimal kombinasjon, så det beste er antakelig å bestemme seg for hvilken art man vil tilrettelegge optimalt for, og så kvitte seg med den andre arten.......
Åååh... Fikk beskjed om at det ikke var noe problem å holde de i samme akvarium... =/ Da spørs det om jeg må omplassere fiskene da. Evt kjøre igang det andre karet jeg har. Det er en mulighet det også. Kan det være derfor noen av fiskene har dødd? Pga lite surhet?

Hvilke fisker kan kombineres med de fiskene jeg har da? Noen peiling på det?
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap